אוהל אדמו"רי חב"ד בניו יורק

(הופנה מהדף אוהל חב"ד לובביץ')
אוהל חב"ד לובביץ'
מבנה האוהל
מבנה האוהל
נתונים כלליים
נקבר רבי יוסף יצחק שניאורסון, רבי מנחם מנדל שניאורסון
תאריך פטירה רבי יוסף יצחק: י' בשבט ה'תש"י
רבי מנחם מנדל: ג' בתמוז ה'תשנ"ד
עיר קווינס, ניו יורק
בית הקברות בית הקברות מונטיפיורי, ליד שדה התעופה JFK
מיקום כניסה מבית נפרד מרחוב פרנסיס לואיס 20–226, בשביל לקבר בחלקת חב"ד[1].
קואורדינטות 40°41′10″N 73°44′15″W / 40.686085°N 73.737455°W / 40.686085; -73.737455
ohelchabad.org
(למפת ניו יורק רגילה)
הכניסה לבית המבקרים אוהל חב"ד לובביץ' ממנו נכנסים לאוהל

ישנן 6 תמונות בגלריה. ניתן להקיש על תמונה להגדלתה

ישנן 2 תמונות בגלריה. ניתן להקיש על תמונה להגדלתה

אוהל אדמו"רי חב"ד־לובביץ' בניו יורק הוא ה"אוהל" בו קבורים שני האדמו"רים האחרונים של חסידות חב"ד: רבי יוסף יצחק שניאורסון (הריי"צ) וחתנו רבי מנחם מנדל שניאורסון מלובביץ'. האתר נמצא בחלקת אגודת חסידי חב"ד, בבית הקברות מונטיפיורי, ברובע קווינס שבניו יורק[1].

לאחר פטירת הרבי האחרון, המקום הפך למוקד עלייה לרגל במשך 24 שעות ביממה, לתפילה ובקשת ברכה.

האוהל בחיי רבי מנחם מנדל[עריכת קוד מקור | עריכה]

את חלקת חב"ד בבית החיים היהודי מונטיפיורי אשר ברובע קווינס, קנתה אגודת חסידי חב"ד בשנת תש"ב, עבור קבורתה של אמו של הרבי הריי"צ, הרבי השישי של חב"ד, הרבנית שטערנא שרה. לאחר פטירת הריי"צ בי' בשבט ה'תש"י, הוא נקבר בחלקה זו ונבנה עבורו אוהל מיוחד גדול סביב קברו[2]. מאז פטירת הריי"ץ, חותנו של רבי מנחם מנדל, נהג רבי מנחם מנדל לעלות באורח קבע פעמים רבות לקבר חותנו, הרבי הריי"ץ[3]. מכתבי תשובתו לבקשות עזרה כללו פעמים רבות את המשפט "אזכיר על הציון"[4], דהיינו אזכיר לברכה בקבר הריי"צ. רבי מנחם מנדל אמר לרב שלמה גורן[5] כי הוא אינו יכול לעלות לארץ משום שדרכם של אדמור"י חב"ד להתפלל באופן קבוע על קברי הקודמים להם.

האוהל, המבנה הממוקם על הקבר, הוקם זמן קצר לאחר פטירת רבי יוסף יצחק, כנהוג אצל צדיקים רבים. האוהל בנוי מאבני שיש, בצורה ייחודית: דלת חיצונית מובילה לחדר נרות ומשם שתי כניסות לאוהל עצמו, אחת לגברים ואחת לנשים. לחדרון הכניסה ישנה קורת גג ואילו האוהל עצמו אינו מקורה, כך שגם כהנים יוכלו להתפלל במקום (היות שאם האוהל היה מקורה היה כל הנכנס למקום נטמא בטומאת אוהל[6]). מבנה זה תוכנן בידי רבי מנחם מנדל לאחר פטירת חמיו.

בדרך כלל נסע רבי מנחם מנדל לאוהל חמיו בערב ראש חודש ובחמישה עשר בחודש, אך בשנותיו האחרונות גברה תדירות ביקוריו. לאורך עשרות שנים עמד במשך שעות ליד הציון, במבנה מיוחד בקיץ ובחורף. בשנים מאוחרות יותר נבנה עבורו בתוך המבנה (אשר נשרף בשנת תשנ"ג) תנור לחימום. בערוב ימיו, בכ"ז באדר א' ה'תשנ"ב, בעודו עומד ומתפלל ליד הקבר, לקה בשבץ מוחי.

בג' בתמוז תשנ"ד נפטר רבי מנחם מנדל ונקבר בַאוהל בְצמוד לקבר חמיו.

מוקד עלייה לקבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פטירת רבי מנחם מנדל הפך האוהל למוקד עלייה לקבר המוני. את המקום פוקדים לאורך היממה במשך כל השנה אלפי יהודים מכל החוגים[7] ואישי ציבור[8] כדי להשתטח, לבקש רחמי שמים וברכה ולהעתיר תפילה.

קהל של עשרות אלפים נוהג לפקוד את המקום. התאריך המשמעותי ביותר של נהירה ביום אחד הוא בג' בתמוז[9]יום השנה (יארצייט) של רבי מנחם מנדל שניאורסון, תאריך נוסף הוא י' בשבט – יום השנה של רבי יוסף יצחק שניאורסון. תאריכים נוספים משמעותיים הם ערב ראש השנה ול"ג בעומר וכן תאריכים נוספים.

האוהל נמצא במרכז חלקת חב"ד בבית העלמין היהודי על שם משה מונטיפיורי, בשכונת קמבריה הייטס, ברובע קווינס שבניו יורק. בנוסף לכניסה הרגילה לבית העלמין, יש אפשרות כניסה דרך בית המבקרים "אוהל חב"ד לובביץ'" שבשדרות פרנסיס לואיס מספר 20–226, משם יש שביל ישירות לקבר[10]. בית המבקרים פעיל במהלך כל שעות היממה[11].

מנהגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העולים לקבר נוהגים לרשום את בקשותיהם, לקרוא את הבקשה ליד הקבר, לקרוע את הדף ולהניח את הקרעים במקום. כמו כן נוהגים לקרוא תהילים או בחוברת "מענה לשון". ישנם מנהגים מיוחדים המאפיינים את העלייה לאוהל הרבי, כגון הסרת נעלי עור לפני הכניסה לאוהל[12]. מנהגים אלו לקוחים ממנהגים עתיקים המקובלים בחסידות עוד מהאדמו"רים הקודמים.

מדי יום מתקבלות עשרות בקשות לברכות מכל רחבי העולם, בפקס, בדואר אלקטרוני ובדואר. הבקשות מועברות אל הקבר ומונחות מעליו[13]. כמות הבקשות עולה בסמוך לתאריכים מיוחדים.

בקרב החסידים מקובל שהשתטחות על הציון היא כמו כניסה ל'יחידות' אצל האדמו"ר, ולכן נוהגים שלא לאכול מהבוקר עד היציאה מהמקום, אבל נוהגים לשתות.

מרכז המבקרים "אוהל חב"ד ליובאוויטש"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פטירת רבי מנחם מנדל, הוקם בסמוך לאוהל מרכז מבקרים בשם "אֹהל חב"ד ליובאוויטש" הכולל מספר מבנים, ובהם בית כנסת ובית חב"ד המקיים שיעורים ומקרין בוידאו שיחות של הרבי מנחם מנדל ללא הפסקה. בחצר המבנים נבנו אוהלים גדולים ובהם מקומות ישיבה לכתיבת פ"נים (פדיון נפש - פתקים בהם מבקשים המבקרים שרבי מנחם מנדל יתפלל בעדם), כיבוד קל ומקום להתוועדויות. המקום פתוח 24 שעות.

במקום ישנו גם בית המשמש לעריכת אירועים כגון חלאקה וברית מילה, וכן ישיבה שהוקמה מיד לאחר פטירת רבי מנחם מנדל. מקווה טהרה המיועד עבור המבקרים נמצא במרחק שתי דקות הליכה ופתוח לאורך היממה.

בשבתות ובימים טובים מתקיימות תפילות בתוך בית הקברות בסמוך לאוהל. בשבתות שלפני ימי השנה לפטירת רבי מנחם מנדל (ג' בתמוז) ורבי יוסף יצחק (י' בשבט) מוקמים ברחובות הסמוכים אוהלי שינה ומזון לאלפי חסידים[14].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספר ההשתטחות, הוצאת ספרים קה"ת, ניו יורק 2008 תשס"ח
  • מלכה תגר, דלת הנפתחת לכולם, הוצאת ספרים קה"ת - מרכז לענייני חינוך, תשע"א, 2011 ירושלים (מנוקד)
  • שניאור זלמן ריטרמן, "אזכיר על הציון" - אגרות, סיפורים והנהגות הרבי ב'אוהל', הוצאת תורה אור, ישראל, תשע"ב (2012)
  • הרב יקותיאל גרין, "באהלי צדיקים - מעלת התפילות והביקור על קברי צדיקים", כפר חב"ד, תשע"ב (הספר עוסק בעיקר באוהל חב"ד)
  • הרבי ימצא את הדרך כיצד לענות סיפורי מופת שהתחללו בעקבות ביקור באוהל לאחר ג' בתמוז תשנ"ד, שלוש חלקים, תשע"ט-תשפ"ג, בהוצאת לדורות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 כרטיס קבר הרבי מלובביץ' באתר של בית הקברות מונטיפיורי. כרטיס קבר הריי"צ.
  2. ^ כך נבנה האוהל: הבנייה התעכבה, עד שהחסידים הקימו ועד, באתר COL
  3. ^ רבי מנחם מנדל באוהל 10 בספטמבר 1980, רבי מנחם מנדל באוהל 23 בספטמבר 1987.
  4. ^ בחיפוש בגוגל בתוך 28 כרכי האגרות קודש שהועלו לאינטרנט באתר ספריית חב"ד מובא הביטוי 310 פעמים. כך למשל, במכתב מי"ח אייר, תשט"ו
  5. ^ הרב גורן סיפר על כך בכתבת הספד על רבי מנחם מנדל בעיתון "הארץ", חודש לאחר פטירתו ב-1994
  6. ^ לפי ההלכה היהודית אסור לכוהנים להיטמא טומאת מת
  7. ^ כגון מרק וילסון על ביקור מקרי בלתי צפוי באוהל, באתר חבד אורג
  8. ^ כגון הראשון לציון הרב מרדכי אליהו, הרב הראשי לישראל שלמה עמאר, הרב אלעזר אבוחצירא, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מבקר באוהל יחד עם מזכירי רבי מנחם מנדל, פיני גרשון והרב גרוסמן, מייקל בלומברג, חברת הכנסת גילה גמליאל, השר לביטחון פנים גלעד ארדן
  9. ^ יאיר בורוכוב, יארצייט לרבי: אלפים מציפים את ה"ציון" בניו יורק, באתר ynet, 19 ביוני 2007
  10. ^ דרכי גישה באתר האוהל
  11. ^ מידע אודות בית המבקרים, עולים לאוהל הרבי - פרטים.
  12. ^ מנהגי יום ההילולא של הרבי, מנהגים לבאים לאהל באתר האוהל.
  13. ^ כיצד כותבים לרבי, על כתיבת מכתב לרבי באתר האוהל.
  14. ^ ערב שבת באוהל: תכונת שיא לקליטת האלפים אתר col תמוז תשע"ב