אוגדן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוגדן (חבל ארץ)
Ogaadeen
דגל אוגדן
דגל אוגדן
דגל אוגדן
מפת מחוז סומלי המראה את אוגדן
מפת מחוז סומלי המראה את אוגדן
מפת מחוז סומלי המראה את אוגדן
מדינה אתיופיהאתיופיה אתיופיה
שטח 327,068 קמ"ר
קואורדינטות 7°17′N 44°18′E / 7.28°N 44.3°E / 7.28; 44.3 
הסכסוך האתיופי-סומלי
מקור הסכסוך
היסטורי: מלחמת אתיופיה–אדאל
אישים: מנליק השניאחמד גראן
שטחים במחלוקת: מחוז סומלי (אוגדןהאאד)
מלחמות
התנגשויות: המלחמה האנגלו-סומליתהתנגשות הגבול של 1964
מלחמת אוגדןהתנגשות הגבול של 1982
המלחמה בסומליההמאבק באוגדן
מעורבים: ברית המועצותארצות הבריתבריטניהאיטליהצרפת
ראו גם: היסטוריה של סומליה והיסטוריה של אתיופיה
דגל החזית הלאומית לשחרור אוגדן

אוגדןסומלית: Ogaadeen) הוא אזור גאוגרפי צחיח, החופף את גבולותיה של מדינת סומלי שבאתיופיה. ידוע גם בשם סומלילנד האתיופית, ותושביה קוראים לה בשם אוגדניה; ארגונים בדלניים סומליים משתמשים בשם סומליה המערבית מסיבות פוליטיות. האזור נקרא על שם שבט סומלי הנקרא "שבט אוגדן", שרוב תושביו שייכים אליו. שבטים סומליים נוספים באזור הם גדבארסי, שאיקהאל, האוויי ומארהן.

אוגדן היא רמה ושטחה מוערך בכ-200,000 קמ"ר[1]. האזור גובל במחוזות האתיופים אורומיה דירה דאווה ועפר במערב, בג'יבוטי בצפון ובסומליה בצפון במזרח ובדרום ובקצה הדרום מערבי בקניה.

הערים החשובות באזור הם: דאגהברסומלית דהאגאקסבאאר), גוד (גודאי), ג'יג'יגה (ג'יגג'יגה), קאברי דאהאר (קאברידאהאר), שילאוו (שילאאבו) וווארדאר (ווארדהיר).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור סופח לתוך אתיופיה על ידי הקיסר מנליק השני במשך הרבע האחרון של המאה ה-19, וגבולה עם סומלילנד הבריטית היה אחד הגבולות הראשונים של אתיופיה שנקבעו על ידי אמנה[2].

החוקר י.מ. לוויס מפרש בצורה שונה את האמנה הזו, "האדמות שאתיופיה סיפחה בהאאד היו חלק מסומלילנד הבריטית אך הבריטים וויתרו לאתיופיה ולא טענו על בעלות"[3].

הלכה למעשה, אתיופיה שלטה בצורה מנהלית על אזור קטן מזרחית לעיר ג'יג'יגה, עד 1934 כאשר האמנה האנגלו אתיופית הגדירה את הגבול באזור, וסיפחה את האזור סופית לאתיופיה[4].

אחרי כיבושה של מזרח אפריקה האיטלקית במהלך המערכה במזרח אפריקה במלחמת העולם השנייה על ידי בעלות הברית, הבריטים התלבטו האם לספח את האזור בשנית לאתיופיה, או לאחדו עם "סומלילנד הבריטית וסומלילנד האיטלקית וליצור סומליה יותר גדולה"[5]. בוועידת לונדון של בעלות הברית, אתיופיה ניסתה באופן לא מוצלח לגרום לסיפוחם של אוגדן ואריתריאה לתוכה ב-1945, התעמולה העקשנית של אתיופיה השתלמה והאזור סופחה אליה בשנת 1948 אך לא סומלילנד האיטלקית, ג'יבוטי, ואזור ליד בהאאד ליד הגבול עם ג'יבוטי שבסופו של דבר סופחה אליה סופית ב-1954[6].

בעבר ואף כיום משמש אזור אוגדן כמוקד לסכסוך בין אתיופיה לסומליה, שהגיע עד כדי מלחמה בשנות ה-70 - מלחמת אוגדן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוגדן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gebru Tareke, "The Ethiopia-Somalia War of 1977 Revisited," in Board of Trustees, Boston University, The International Journal of African Historical Studies. Boston University African Studies Center, 2000, p. 636.
  2. ^ Bahru Zewde, A History of Modern Ethiopia (London: James Currey, 1991), p. 113.
  3. ^ I.M. Lewis, A Modern History of the Somali, fourth edition (Oxford: James Currey, 2002),p. 59
  4. ^ Lewis, Modern History, p. 61
  5. ^ Bahru Zewde, p. 180.
  6. ^ Bahru Zewde, p. 161.