אוברסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוברסט
Oberst
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
צבא בונדסוור
מערכת הדרגות דרגות הבונדסוור
היררכיה קצינים
בתוקף 1956–הווה (כ־68 שנים)
מקבילת נאט"ו OF-5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקבילת צה"ל אלוף-משנה
מקבילת הצבא אוברסט
מקבילת חיל האוויר אוברסט
מקבילת חיל הים קפיטן צור זה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוברסטגרמנית: Oberst) היא דרגה צבאית בכמה מדינות הדוברות גרמנית, וכן במדינות סקנדינביה, והיא שוות ערך לקולונל. היא משמשת כיום בכוחות הקרקע ובחיל האוויר של אוסטריה, גרמניה, שווייץ, דנמרק, נורווגיה. בשוודיה הדרגה נקראת överste, בפינלנד היא נקראת eversti, ובאיסלנד היא נקראת ofursti. בהולנד הדרגה overste משמשת כמילה נרדפת עבור לוטננט קולונל.

גרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוברסט היא הדרגה הגבוהה ביותר של קציני המטה בצבא הגרמני (הר), ובחיל האוויר הגרמני (הלופטוואפה).

דרגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרגה מדורגת בנאט"ו כOF-5, והיא שוות ערך לקולונל בצבאות בריטניה וארצות הברית.

המקבילות של הדרגה הן:

על דרגות הכתף (צבא היבשה, חיל האוויר) יש שלושה כוכבי כסף בין שני עלי אלון.

צבא היבשה חיל האוויר

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוברסט היא מילה בגרמנית, המגדירה את הדרגה הצבאית של קולונל או מפקד טייסת. "אוברסט" מתורגם כ"המנהיג" או "העליון".

כשם משפחה, אוברסט הוא שם נפוץ בדרום מערב גרמניה, באזור המכונה היער השחור. השם נפוץ גם בקנטונים בצפון-מרכז שווייץ (ארגאו וציריך), אולם הגרסה השווייצרית של אוברסט מאויתת כאובריסט. השם הופיע לראשונה במאה השלוש עשרה באזור הגבול הגרמני-שווייצרי, והצורות המוקדמות היו Zoberist וOberist. השם מתייחס ל"שבט שחי הגבוה ביותר על ההר" או "המשפחה שגרה הכי גבוה בכפר".

אוברסט מתורגם כמו "בכיר" או "העליון", ומקורותיו הוא מימי הביניים אז הוחזקה הדרגה על ידי אציל שפיקד על מספר חיילים גדול, והדרגה קולונל-גנרל ניתנה למפקד הראשי בשדה הקרב שלו היו כפופים מספר קולונלים.

השימוש המודרני בדרגה התחיל בסוף המאה ה-16 שעה שיחידות צבא התחילו להתארגן כרגימנטים ועם המעבר מצבאות שכירי חרב לצבאות לאומיים קולונל היה דרגה שניתנה לאציל שרכש את הפיקוד על רגימנט מהמפקד הקודם והוא בתורו ימכור את המינוי לסגנו לאציל אחר שיחזיק את הדרגה סגן-אוברסט, מה שהוביל להיווצרות הדרגה אוברסט-לוטננט. הדירוג של אוברסט הוא שווה ערך לזה של הקולונל בצבאות דוברי אנגלית, למרות שהמשמעות המדויקת של "אוברסט" היא "עליון", כלומר קצין השדה הבכיר ביותר מתחת לגנרלים.

אוברסט היה בשימוש צבאות גרמניה ואוסטריה במהלך שתי מלחמות העולם. אוברסט שימש גם כקידומת של דרגת אוברסט-גרופנפיהרר. דרגת אס אס שטנדרטנפיהרר הייתה שוות ערך לאוברסט. קולונל גנרל במהלך מלחמות העולם נקרא גנרל-אוברסט, אם כי התרגום המדויק הוא "העליון הכללי", מכיוון שדרך כלל זו הייתה הדרגה הגבוהה ביותר בימי שלום.

התרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרגת אוברסט ידועה בקולנוע האמריקאי, לאחר שהופיעה בכמה סרטים פופולריים (כגון הבריחה הגדולה, סטלאג 17, הנשר נחת, המלחמה של הארט, שודדי התיבה האבודה, מת לחיות 4.0) בהשתתפות דמויות המחזיקות בדרגה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרגות כתף (פאנצרגרנדיר)
דרגות כתף (כוחות הפאנצר)
תג שרוול
דרגות כתף (לופטוואפה)
טלאי צווארון (לופטוואפה)
תג שרוול (לופטוואפה)


דרגה זוטרה:
אוברסט-לוטננט

דרגות הבונדסוור

אוברסט
דרגה בכירה:
בריגדגנרל