אד סאליבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אד סאליבן
Ed Sullivan
לידה 28 בספטמבר 1901
הארלם, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 באוקטובר 1974 (בגיל 73)
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פרנקליף עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה Port Chester High School עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1932 עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק CBS עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס גלובוס הזהב (1959)
  • פרס אגודת מבקרי הטלוויזיה והסרטים ברשת (2012)
  • Trustees Award (1971)
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
www.edsullivan.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אד סאליבןאנגלית: Ed Sullivan;‏ 28 בספטמבר 1901 - 13 באוקטובר 1974) היה מנחה טלוויזיה אמריקאי. התפרסם בעיקר כמנחה תוכנית האירוח המופע של אד סאליבן ששודרה ברשת CBS, וזכתה להצלחה משמעותית בשנות ה-50 ושנות ה-60 של המאה ה-20.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכו סאליבן היה כתב ספורט ותיאטרון בעיתון ניו יורק דיילי ניוז. טור התיאטרון שלו עסק בהצגות ברודוויי וברכילות. בהמשך הנחה תוכניות בידור ברדיו.

בשנת 1948 נבחר על ידי רשת CBS להנחות תוכנית אירוח שבועית, ששודרה בימי ראשון בשמונה בערב, וכונתה המופע של אד סאליבן. בתוכנית הראשונה התארחו הקומיקאים ג'רי לואיס ודין מרטין. התוכנית צולמה באולפן 50 של CBS בברודוויי שבניו יורק. בשנת 1967 שונה שם האולפן לתיאטרון אד סאליבן, ומאז הוא המשיך לארח תוכניות טלוויזיה, כדוגמת תוכנית האירוח של דייוויד לטרמן.

אף על פי שסאליבן לא היה מנחה או בדרן מוכשר במיוחד, תוכניתו זכתה להצלחה רבה בזכות הכוכבים הגדולים שהתארחו בה.[דרוש מקור] שתי הופעות בכורה בולטות ביותר היו הופעתו של אלביס פרסלי בספטמבר 1956 (סאליבן לא הנחה את התוכנית באותו יום כי החלים מפציעה בתאונת דרכים, והוחלף על ידי צ'ארלס לוטון), והופעתם של הביטלס בשנת 1964 - ההופעה הראשונה של הביטלס בארצות הברית. ב-1963 הופיע בתפקיד עצמו בסרט המוזיקלי "ביי ביי בירדי".

בעקבות ביקורת שפרסמה העיתונאית הארייט ואן-הורן, ובה תיארה את סאליבן כ"חסר אישיות לחלוטין, וביטוי מושלם למכנה המשותף הרחב ביותר" - הוא שלח אליה מכתב קצר ובוטה, בזו הלשון:

מרת ואן-הורן היקרה,
את חתיכת כלבה.
בכנות, אד סאליבן.

בשנת 1958 ביקר סאליבן בישראל ולאחר מבחנים בחר במספר אמנים ישראלים להופיע בתוכניתו במסגרת עשור לישראל. בין האמנים היו הצמד רן ונמה, הכנר הצעיר יצחק פרלמן, הפסנתרנים ברכה עדן ואלכסנדר תמיר, להקת כרמון, אמן הצלליות אלברט אלמוזנינו ועוד[1], אחר כך יצאה המופע לסיבוב הופעות ברחבי ארצות הברית, במטרה לגייס תרומות למגבית היהודית[2].

תוכניתו של סאליבן שודרה מיוני 1948 עד יוני 1971. הוא עמד בלחצים כבדים שהופעלו עליו, במטרה למנוע מאמנים אפרו-אמריקאים להופיע בתוכניתו.

הוא נפטר ב-13 באוקטובר 1974 בניו יורק, ממחלת סרטן הוושט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אד סאליבן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]