אדוארד סטטיניוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד סטטיניוס
Edward Reilly Stettinius
אדוארד סטטיניוס
אדוארד סטטיניוס
אדוארד סטטיניוס
לידה 22 באוקטובר 1900
שיקגו, אילינוי
פטירה 31 באוקטובר 1949 (בגיל 49)
גריניץ', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Edward Reilly Stettinius, Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
מקום קבורה Locust Valley Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארד ריילי סטטיניוסאנגלית: Edward Reilly Stettinius;‏ 22 באוקטובר 1900 - 31 באוקטובר 1949) היה מזכיר המדינה של ארצות הברית תחת הנשיאים פרנקלין רוזוולט והארי טרומן בשנים 19441945 והשגריר הראשון של ארצות הברית באו"ם.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטטיניוס יליד שיקגו, למד בין השנים 1920 ו-1924 באוניברסיטת וירג'יניה. ב-1926 הפך לעוזרו של ג'ון לי פראט, סגן הנשיא של חברת ג'נרל מוטורס, וב-1931 ירש את פראט בתפקיד. בג'נרל מוטורס עבד על תוכנית עזרה למובטלים וכך הכיר את פרנקלין רוזוולט. ב-1934 התקבל למשרת מנהל בכיר בחברת "יו אס סטיל", אך לאחר היבחרו של רוזוולט לנשיא ארצות הברית, סטטיניוס התבקש על ידיו לעבור למשרה מנהלית בממשל האמריקאי. כעבור שנתיים הופקד על תוכנית השאל-החכר כעזרה ללוחמים במלחמת העולם השנייה. ב-1943 היה לסגן מזכיר המדינה ובנובמבר שנה לאחר מכן החליף את קורדל הול בתפקיד בגלל מצבו הבריאותי של הול.

לסטטיניוס היה חלק בייסוד האומות המאוחדות, והוא נכח בטקס הייסוד הרשמי ב-26 ביוני 1945. כמזכיר המדינה, הוא קיבל החלטה להחזיר לברית המועצות ספר קודים רוסי שנמצא בפינלנד. החלטה זו עצרה את ניסיונות ארצות הברית לפענח קודים רוסיים, שרבים מהם הכילו מידע על פריסה רחבה של סוכנים סובייטים במשרות ממשלתיות בכירות בארצות הברית. זמן קצר לאחר מכן התפטר סטטיניוס מתפקיד מזכיר המדינה והפך לשגריר ארצות הברית באו"ם. מתפקיד זה התפטר ביוני 1946 לאחר שמתח ביקורת על סירובו של טרומן להיעזר באו"ם כדי להפיג את המתח עם ברית המועצות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארד סטטיניוס בוויקישיתוף