אגיס השלישי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגיס השלישי
Ἄγις
לידה המאה ה־4 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 331 לפנה"ס
מגלופוליס
מדינה ספרטה
השושלת האוריפונטידית
תואר מלך ספרטה
אב ארכידמוס השלישי
מלך ספרטה ה־21
2 באוגוסט 338 לפנה"ס331 לפנה"ס
(כ־6 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אגיס השלישי (Agis III) היה בנו הבכור של ארכידאמוס השלישי , והמלך האוריפונטידי ה-21 של ספרטה מ-2 באוגוסט 338 לפנה"ס עד 331 לפנה"ס. אגיס השלישי היה צאצא לשושלת האוריפונטידית, נלחם כנגד אלכסנדר מוקדון וקיבל עזרה מאנשי פלופונסוס וממלכת פרס.

בין השנים 338 ל-331 לפנה"ס. הוא ניסה להוביל מרד נגד ההגמוניה המקדונית על יוון, אך הובס על ידי אנטיפטרוס - יורש העצר של אלכסנדר מוקדון ביוון - בקרב מגלופוליס בשנת 331 לפנה"ס, שם מת.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגיס היה בנו של המלך ארכידאמוס השלישי ( 360 לפנה"ס-331 לפנה"ס) ונכדו של אגסילאוס השני (400 לפנה"ס-360 לפנה"ס), והיה שייך לאחת משתי שושלות/משפחות המלוכה של ספרטה.

בעקבות תבוסתה בליאוטרה נגד תבאי בשנת 371 לפנה"ס, איבדה ספרטה את מעמדה כמעצמה הגדולה בעולם היווני, ובמספר טריטוריות. בשנת 351 לפנה"ס, ארכידאמוס ואגיס ניהלו מלחמה בפלופונסוס נגד מגלופוליס , עיר שהוקמה על ידי התבאים על מנת להוות איום קבוע על ספרטה. היו מקרבות גם נגד ארגוס, שקיבלה תמיכה מכוחות תבאנים. למרות תמיכתם של 3000 שכירי חרב מפוקיס , המערכה הייתה עקרה.

בתחילת שנת 338 עזב ארכידאמוס השלישי את יוון כדי לשרת כמפקד שכיר עבור טאראס , עיר שנוסדה על ידי ספרטה במגנה גרציה. כמה מדינות נאבקו באותה תקופה על ההגמוניה על יוון: ממלכת מקדוניה וערי המדינות בראשות אתונה ותבאי. העובדה שארכידאמוס עזב בזמן שהקרב המכריע עמד להתרחש מראה שהוא לא חשב שליוונים יש סיכוי לנצח. ארכידאמוס מת בלחימה בלוקאניים באותו יום בו התרחש קרב צ'אירוניאה , ב-2 באוגוסט 338 לפנה"ס, כאשר המלך פיליפ השני הביס את היוונים באופן נחרץ. אגיס, שהיה עד כה יורש עצר בהיעדרו של אביו, הפך למלך לאחר שנודע על מותו, כנראה בסוף אוגוסט.

לאחר ניצחונו בצ'ירוניאה, פיליפ השני ייסד את ליגת קורינתוס, קואליציה של מקדוניה וכל מדינות הערים היווניות. אגיס עומד ככל הנראה מאחורי ההחלטה הספרטנית לדחות את ההצטרפות לליגה הקורינתית, מה שהניע את פיליפ למסע בחירות בלקוניה בסתיו 338. פוליביוס מספר כי פיליפ הובא אל הפלופונס על ידי המשיחים והארקדים, אך התאריך המדויק של האירועים לא ידוע. פיליפ העניק מספר שטחים שהיו שייכים לספרטה לשכנותיה ולאויביה: דנטליאטים למסנה , אייגיטיס ובלמינטיס למגלופוליס, סקריטיס לטיגאה ותיריאטיס לארגוס.  נראה שהוא השתמש בבית דין פנהלני, אולי הליגה של קורינתוס עצמה, כדי לאשר את העברות הקרקע שלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יוון העתיקה ובנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.