אגודת הרבנים בפולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אגודת הרבנים במדינת פולין[1] הייתה ארגון הגג העל-מפלגתי שאיגד כאלף מרבני יהדות פולין החרדית בין מלחמות העולם. האגודה הוקמה בשנת 1922 ברישיון שלטונות הרפובליקה הפולנית השנייה ופעלה עד שואת יהודי פולין בראשית שנות ה-40.

האגודה התכנסה מעת לעת, התקיימו בחירות לוועד ההנהגה, הוועד הפועל וועד הביקורת. האגודה הציבה לחבריה הרבנים, יעדים ודברים הדורשים תיקון בחיים הציבוריים היהודיים. כארגון על-מפלגתי הכילה האגודה רבנים מכל קצווי הקשת הפוליטית החרדית, חלקם היו פעילים במקביל גם ב"אגודת ישראל" או "המזרחי", וחלקם בלתי מזוהים פוליטית.

אגודת הרבנים הוציאה לאור מאסף קבוע מפרי עטם של הרבנים ובו חומר לדרשות, ביאורי פסוקים בתנ"ך ובירורי סוגיות הלכתיות שעלו על הפרק. המאסף נקרא בשמות "קובץ דרושים", "קובץ חידושים" ו"קובץ דרושים וחידושים", ונספח אליו "קונטרס עיתונאי" שסקר את פעילות האגודה וידיעות חדשותיות שונות שהיה נחוץ להביאן לידיעת הרבנים. עורך המאסף היה הרב מאיר ורשביאק[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפעילות לכינונה של אגודת רבנים פולנית החלו עוד לפני[3][4] ובמהלך מלחמת העולם הראשונה[5], ואולם ניסיונות ראשונים לפרסם הודעות או לחתום על מכתבים בשם אגודה כזו נתקלו בהתנגדות[6].

האגודה במתכונתה הפעילה, החלה לפעול באופן רשמי בשנת 1922. גם לאחר כינון האגודה באופן רשמי, האספה הכללית הראשונה של האגודה התכנסה בימים כ"ג-כ"ה בטבת ה'תרפ"ב, 23–25 בינואר 1922, היא נתקלה בחשדנות בחוגי "המזרחי" על אף הכללתם של רבנים מתומכי המזרחי במוסדות האגודה[7].

האספה הכללית השנייה של האגודה התכנסה בימים כ"ד-כ"ז בשבט ה'תרפ"ו, 8–11 בפברואר 1926.

בראשית 1942 הוקמה בלונדון "אגודת רבנים יוצאי פולין" במטרה להמשיך בפעילות האגודה, שרוב רבניה היו בשטחי הכיבוש הגרמני ורבים מהם כבר נספו. האגודה החדשה זכתה להכרה של ממשלת פולין הגולה[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שמה המלא של האגודה לפי התקנה הראשונה בספר התקנות שלה, בפועל נרשם על נייר המכתבים שלה הכינוי הקצר "אגודת הרבנים בפולין".
  2. ^ הרב מאיר ווארשביאק, הצופה, 23 ביולי 1941.
  3. ^ אסיפת היסוד של אגודת הרבנים, הצפירה, 4 ביולי 1913
  4. ^ אגודת הרבנים בפולין, המצפה, 11 ביולי 1913.
  5. ^ פולין: בועידת הרבנים בוורשה..., הצפירה, 13 בדצמבר 1917.
  6. ^ גבריאל, בחיים ובעתונות., המזרחי, 30 ביולי 1919.
  7. ^ בן אברהם, אגודת הרבנים וה"שלומיים", המזרחי, 22 ביוני 1922.
  8. ^ הוקמה אגודת רבנים יוצאי פולין, המשקיף, 6 בפברואר 1942