אגברט, מלך וסקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגברט
Egbert
לידה 771
ממלכת וסקס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה יולי 839 (בגיל 68 בערך)
ממלכת וסקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת וסקסממלכת וסקס ממלכת וסקס
מקום קבורה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת קתדרלת וינצ'סטר, וינצ'סטר
בת זוג רדבורגה
שושלת וסקס
תואר מלך אנגליה
אב אאלמונד מקנט עריכת הנתון בוויקינתונים
אם unnamed mother of King Egbert of Wessex עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אתלוולף
מלך אנגליה
802839
(כ־37 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אֶגְבֶּרְט (Egbert; לערך 771יולי, 839), מלך וסקס מ-802 עד מותו, אדון מזרח אנגליה או מלך הסקסים המזרחיים ואנשי קנט, בפיו. בימיו הפכה וסקס לחשובה בממלכות ההפטרכיה האנגלו-סקסיות, בגוזלה תואר זה מממלכת מרסיה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אי בהירות קיימת בדבר זהות הוריו של אגברט. הכרוניקון האנגלו-סקסי מציין, תחת השנה 825, כי בכיבושיו במזרח השיב אגברט את השטח שלגיטימית שייך לו ולקרוביו[1]. נמסר כי שם אבי אגברט היה אֶאָלְמוּנְד. לחוקרים מוכר אאלמונד אשר מלך בקנט ומוזכר בכתב המתוארך לשנת 784, בו הוא מזוהה עם אביו של אגברט. אף על פי כן, מתקבל על הדעת כי הכרוניקון האנגלו-סקסי מתייחס לתביעת בעלות דרך אין מלך וסקס אשר אגברט היה צאצא לאחיו אִינְגֶלְד.

גלותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחר רצח קינוולף מלך וסקס בשנת 768, אגברט היה ככל הנראה טוען לכתר שעבר לבַּאוַרְטרִיק, בן בריתו של אוֹפַה מלך מרשיה. בשנת 789 לערך יצא אגברט לגלות בחצרו של קארל הגדול, מלך הפרנקים. אף על פי שנאמר כי הגלות של אגברט נמשכה שלוש שנים בלבד, יש הטוענים כי היא נמשכה למעשה 13 שנים (789 - 802), הואיל ותארוך זה יסביר את מקום שהותו בשנים שקדמו למות באורטריק.

מלכותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באורטריק משל בכפוף למלכי מרשיה (אופה וקוַאֶנְווּלְף), אולם אגברט כנראה חפץ בעצמאות רבה יותר עבור וסקס. אגברט הוכר כמלך הסקסונים המערביים אחר מות באורטריק בשנת 802. ביום המלכתו הנהיג אֶתֵלְמוּנְד, רוזן הוייס, פשיטה לתוך וסקס. וֵאוֹקסטַן, רוזן וילטשייר, הדף את הפשיטה והרג הפולש, אולם שילם בחייו עבור ניצחונו.

אגברט, מלך וסקס


בשנת 815 בזז אגברט את שטחי הוולשים המערביים מקורנוול. כנראה משלטונו ניתן לשייך את קורנוול כחלק מווסקס. האירוע המשמעותי הבא בשלטונו התרחש בשנת 825. הוולשים המוכנעים התמרדו, אך אגברט השקיט את המרד ומיהר לצאת להגנת ממלכתו מפני באורוולף מלך מרשיה באלדון. לאחר ניצחונו נכנעו קנט, סארי, סאסקס ואסקס לוסקס. ממלכת מזרח אנגליה, שהתמרדה נגד השלטון המרשי ושמה קץ לחיי באורוולף, קיבלה את אגברט כשליט עליון.

מטבע של אגברט

בשנת 829 כבש אגברט את מרשיה, מה שגרר את כניעתה של נורתמבריה למלך כדי להימנע מקרב עם כוחותיו. שנה לאחר מכן הנהיג אגברט משלחת צבאית לוויילס בהצלחה. באותה השנה מרשיה קיבלה חזרה את עצמאותה תחת ויגלף, אולם אין לדעת אם כתוצאה ממרד או כתוצאה ממחווה של אגברט לויגלף. בשנת 836 נחל אגברט תבוסה לפולשים דנים, אולם כעבור שנתיים הביס אגברט אותם ואת בני בריתם, הברטונים, בהינגסטון דון שבקורנוול.

אגברט נשא את רדבורגה, נסיכה פרנקית (ואולי גיסת קרל הגדול), שילדה לו שני בנים. אגברט איחד את רוב הממלכות האנגלו-סקסוניות, אולם הוא לא כינה את עצמו - וגם לא היה - מלך אנגליה הראשון (כפי שאחדים קוראים לו). תחתיו מלכו מלכים מקומיים דוגמת ויגלף על מרשיה ואתלוולף על קנט, והוא זוהה כבּרֶטְוַלְדַה העשירי במספר. בין יתר פעולותיו היו החלוקה למחוזות של וסקס, ארגון ה"פְרִיד" (צבאו) ומתן סמכות וכוח לכנסייה הנוצרית.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגברט מת בשנת 839 ונקבר בוינצ'סטר. ירש אותו בנו אתלוולף.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הר אגברט ברכס דאגלס באי אלכסנדר, שבאנטארקטיקה נקרא על שמו של אגברט מלך וסקס[2], וזאת בדומה לאתרים רבים אחרים ברכס דאגלס הנקראים על שמם של מלכים סקסוניים[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגברט, מלך וסקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]