אבשלום כהן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבשלום כהן
אבשלום כהן בהופעה עם בובי פנחסי, תחילת שנות ה-50
אבשלום כהן בהופעה עם בובי פנחסי, תחילת שנות ה-50
לידה 13 במאי 1928
תל-אביב, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 במאי 2017 (בגיל 89) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19432017 (כ־74 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבשלום כהן (13 במאי 192829 במאי 2017) היה פזמונאי, מלחין וזמר בישראל מסוף שנות ה-40 ועד אמצע שנות ה-50.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהן נולד ב-1928 ליוחאי ויונה בתל אביב, בן זקונים למשפחה בת חמישה ילדים, להורים ילידי תימן. אביו נולד בתימן, למד בביירות ועלה בגיל 17 לארץ ישראל. דודתו מצד אמו, היא סבתו של יהודה קיסר. למד בבית הספר תל נורדאו. בבית המשפחה לא היה רדיו והוא הקשיב לשירים שהתנגנו בפטיפון של השכנים. אביו נפטר כשהיה בן 12. למד נגינה בפסנתר אצל אחותו של נחום נרדי. משנות ה-40 המאוחרות פעל כפזמונאי, מלחין וזמר עברי בארץ. מפזמוניו המפורסמים: שיר הילדים הפופולרי "עגלה עם סוסה" (1944), ששרה יפה ירקוני, "הסבתא בנגב" ("אני והסבתא"), שבו מספרת הסבתא לנכדה על ימיה כלוחמת פלמ"ח, "על חוף אילת" (שניהם בביצוע ירקוני), "השוק השחור", על השוק השחור בתקופת הצנע, ששר ישראל יצחקי ואחר-כך הכל עובר חביבי, "מחול הכרם", "שבת במחנה" (1955), "לונה פארק" (שמאוחר יותר שימש את ישראל יצחקי והמלחין יוסף כנען לשירו "אבא'לה בוא ללונה פארק").

בשנת 1955 הגיע לניו יורק בעקבות הזמנתו של ג'ק טורצינר, נשיא ההסתדרות הציונית של אמריקה. בקיץ 1956 התבקש לשמש כמנהל המוזיקלי במחנה הקיץ של "יהודה הצעיר". שם חיבר את השיר "שבת במחנה", שהפך להמנון המחנה. באותה שנה נישא לאסתר יהודייה-אמריקאית. מאוחר יותר עבר לקליפורניה, שם הועסק כמורה וחזן בבית כנסת רפורמי. הוא חיבר מנגינות לפרקי תפילה כמו "אדון עולם", "מי כמוך", "בישיבה של מעלה" ואחרות. למד בסמינר למורים והיה מורה בבתי ספר יהודיים. התגורר עד שנותיו האחרונות בלוס אנג'לס. ב-17 במאי 2017 פרסם את שירו האחרון "באפס כוחות" בעמוד הפייסבוק שלו.

אבשלום כהן נפטר בגיל 89 לאחר מאבק במחלה חשוכת מרפא. הותיר אחריו את גרושתו אסתר (אסתי) ושני בניו, רוני (מוזיקאי ומורה) ויונתן (מוזיקאי וסופר).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]