אברי רן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברי רן
לידה 2 בפברואר 1955 (בן 69) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברי רן (נולד ב-2 בפברואר 1955) הוא פעיל ימין, הנחשב לאחד ממנהיגי נוער הגבעות. רן הקים כמה מאחזים, הבולט בהם הוא גבעות עולם שבו הוא גר.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם (אברי) רן גדל במושב ניר ח"ן בנגב, הבכור מבין תאומים זהים. בהיותו בן שבע התפרק המושב, והוריו התגרשו. אביו עבר להתגורר בערד, ואמו עברה לגור עם רן ואחיו לקיבוץ נחשולים, שם גדל עד גיל 16 ועזב לאופירה. את שירותו הצבאי החל בסיירת מטכ"ל ממנה עבר לחיל השריון, סיים בהצטיינות קורס קצינים והיה מפקד פלוגה. במהלך השירות נפצע ברגלו מפליטת כדור, אושפז וחזר לשירות. רן השתחרר בדרגת סרן ולימים, בשירות המילואים, הגיע לדרגת סגן-אלוף.

לאחר נישואיו התגורר עם רעייתו במספר יישובים בשרון, וניהל מפעל עור. בני-הזוג החלו בתהליך של חזרה בתשובה, ועברו להתגורר בבית מאיר, שם הקים משק חקלאי והחל מקבץ סביבו נוער שוליים, להם שימש אב רוחני, והם סייעו לו באחזקת המשק. ב-1989 עברו רן ומשפחתו לגרעין שהקים את ההתנחלות בת עין, אך לאחר שנים אחדות חשו מנודים ונאלצו לעזוב. ב-1995 עלו על גבעה מבודדת ליד היישוב איתמר, והקימו מאחז, ממנו עברו תוך זמן קצר לגבעות אחרות והקימו עוד מאחזים. ב-1998 התיישב על הגבעה האחרונה והקים שם את חוות גבעות עולם. מאז, מתגוררת שם המשפחה, עם בניהם ונכדיהם.

בינואר 2013 התפרסם ב"מקור ראשון" וב-"nrg" תחקיר שבו האשימו תושבים מהגבעות הסמוכות ומאיתמר את רן בהתנהגות אלימה כלפיהם, השתלטות על שטחים לא לו, נזקים שגרם להם וחובות כבדים שלא החזיר.[1]

חוות "גבעות עולם"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גבעות עולם

"גבעות עולם" שוכנת כ-4.5 קילומטרים מדרום-מזרח ליישוב איתמר ובה לול להפקת ביצים אורגניות וכן דיר ומחלבה לייצור גבינות אורגניות. אדמות החווה גובלות ביישוב הערבי יאנון.

במשך הזמן הצטרפו לחווה בני נוער ומבוגרים מרקע מגוון. הוא עצמו תיאר זאת: "לאט לאט התחילה להתגבש סביבי קבוצה של צעירים, נערים שלא מצאו מקומם. הייתי צריך לחיות עם הקיא והקריז של חלק מהם, לחתום בבית משוגעים שאני אחראי להם. הכל בהסכמת הוריהם".

גם בניו ובנותיו של רן מתגוררים במקום עם בני משפחותיהם.

הרשעות וזיכויים פליליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בטרם החל את פעילותו בהקמת מאחזים, דגל רן בעמדות ימין רדיקליות. רן היה מעורב במספר עימותים עם שכניו ועם פעילי שמאל רדיקלי. הוא הורשע 4 פעמים בעבירה של תקיפה, פעם אחת בעבירה של תגרה במקום ציבורי ופעם אחת בעבירה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. עוד קודם לכן, בשנות ה-80, הורשע בעבירות של מרמה בנסיבות מחמירות, משיכת שקים ללא כיסוי, פריצה לבניין וגנבה.[2]

ב-2005, נעצר בחשד לתקיפה בנסיבות מחמירות, ושוחרר למעצר בית אצל אחיו, בכיר בשב"כ, אך הוא נמלט והיה מבוקש במשך ארבעה וחצי חודשים. לאחר שנלכד על ידי המשטרה זמן קצר לפני פתיחת משפטו, דרשה פרקליטות המדינה לעוצרו עד תום ההליכים בטענה כי הוא "מונע מאידאולוגיה, בשילוב עם קנאות לקרקעות הנכללות בשטחי חוותו המבודדת באזור איתמר". רן מצידו טען כי התכוון כל העת להגיע לפתיחת משפטו במועד. בהיותו עצור התנהל משפטו, וכעבור חצי שנה הוא זוכה לחלוטין. בית המשפט מתח ביקורת על משטרת מחוז ש"י בכל הקשור לאופן ניהול החקירה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רן נשוי, ואב לעשרה ילדים. בנו, סרן אור יוסף רן, בן 29, מאיתמר, מפקד צוות ביחידת דובדבן, נפל בהיתקלות עם מחבלים בכפר עזה במתקפת הפתע על ישראל באוקטובר 2023.[3]

תושבי קיבוץ כפר עזה ביקרו אצל משפחת רן בחוות גבעות עולם והשאירו תעודת הוקרה על גבורת הבן, שנפל בהגנת הקיבוץ. בין היתר נכתב: "...קיבוץ שלם עומד ובהצדעה מבקש לשלוח לכם ניחומים על נפילתו של יקירכם אור יוסף. לעד נהיה אסירי תודה לבני החיל האמיצים שדהרו ללא חת להציל את תושבי כפר עזה, מבלי לחשוב על המחיר...לעולם ישאו בגאווה ובכבוד את שמו של אהוביכם בתוך מורשתינו".[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]