אברהם דרור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם דרור
אברהם דרור ביומו האחרון כמפקד שייטת הצוללות, 1971
אברהם דרור ביומו האחרון כמפקד שייטת הצוללות, 1971
אברהם דרור ביומו האחרון כמפקד שייטת הצוללות, 1971
לידה 8 בינואר 1932 (בן 92)
רומניה רומניהרומניה
תאריך עלייה 1947
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי איבן
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19511979 (כ־28 שנים)
דרגה תת-אלוף (ים) תת-אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת סיני  מלחמת סיני
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
עיטורים
עיטור העוז  עיטור העוז
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אברהם (איבן) דרור (נולד ב-8 בינואר 1932) הוא תת-אלוף בדימוס בצה"ל, שירת כמפקד שייטת הצוללות ומפקד בסיס חיפה של חיל הים. בעל עיטור העוז.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם דרור נולד ברומניה ועלה לישראל ב-1947. הוא התגייס לנח"ל ב-1951 והיה חבר בהכשרה. כסמל התנדב לשייטת 13 ושירת בה במשך 5 שנים, במהלכן עבר גם קורס חובלים. עם הקמת שייטת הצוללות ב-1958 על ידי יוסף דרור עבר אליה יחד עם הדר קמחי. יצא להשתלמות בטולון שבצרפת ולקורס בבריטניה בו הוכשר על צוללות דגם S, לישראל חזר עם הצוללת אח"י רהב. דרור בעל אות צוללן מס' 8, ובעל כוכב המסמן 10 שנות שירות בצוללות.

ייסד את "בית ספר צוללן" של חיל הים, ופיקד על שני מחזורי ההכשרה הראשונים. שירת כקצין טורפדו וסגן מפקד צוללת. ב-1964 יצא לקורס מפקדי צוללות של נאט"ו וב-1965 מונה למפקד אח"י תנין. במלחמת ששת הימים פיקד על הצוללת בפעולת אלכסנדריה שבה חדר עמה לקרבת נמל אלכסנדריה שבמצרים לצורך הורדת לוחמי הקומנדו הימי במטרה שיפגעו בכלי שיט. לאחר שאלו התעכבו ולא חזרו לצוללת, פקד דרור על נסיגת הצוללת לעומק, במהלכה נתקל וירה על פריגטה מצרית. בקרב שהתפתח נפגעה הצוללת בפצצות עומק, אף על פי כן פקד דרור על חזרה למחרת של הצוללת לנקודת האיסוף שנקבעה עם לוחמי הקומנדו, אך התברר שאלו נפלו בשבי. על פעולותיו במלחמה זכה דרור לצל"ש הרמטכ"ל[1][2] שהומר בהמשך לעיטור העוז.

ב-1968 מונה למפקד שייטת הצוללות[3]. הוא פיקד על הבאת אח"י דולפין לישראל, במהלך המסע קיבל את ההודעה על אובדן הצוללת אח"י דקר והדולפין הצטרפה לחיפושים.

היה אחראי על צוותי הפיקוח על הבנייה וקבלת שלוש צוללות גל החדשות בבריטניה. ב-1976 מונה למפקד בסיס חיפה ושירת בתפקיד עד תחילת 1979, אז פרש מצה"ל[4].

דרור הוא בעל תואר ראשון בגאוגרפיה מאוניברסיטת תל אביב, לאחר שחרורו מצה"ל עסק בייעוץ בתחום הימאות וייצוג מספנות בישראל ובפינלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]