אבזים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבזים
абаза
אוכלוסייה
60,000-100,000 איש (הערכה)
ריכוזי אוכלוסייה עיקריים

כ- 15,000-50,000 טורקיה
כ- 50,000 מצרים
כ- 43,000 רוסיה

כ- 37,000 קאראצ'אי-צ'רקסיה, רוסיה
כ- 4,000 סטברופול, רוסיה
כ- 500 אדיגיה, רוסיה
כ- 128 אוקראינה
שפות
אבזית
דת
אסלאם סוני
קבוצות אתניות קשורות
אבחזים, צ'רקסים ועמים אחרים מצפון מערב הקווקז
דגל אבזיניה

אַבָּזִים, או אַבָּזִינִיםאבזית: абаза, רוסית: Абази́ны), הם קבוצה אתנית הקרובים מבחינה אתנית לאבחזים ולאדיגים. כיום הם מתגוררים בעיקר בטורקיה, מצרים ובמחוזות קאראצ'אי-צ'רקסיה וסטברופול שבצפון הקווקז הרוסי, ואילו מעטים מהם חיים גם באוקראינה ובמחוז קברדינו-בלקריה הרוסי. רוב האבזים הם מוסלמים סונים.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבזים מתגוררים בעיקר ברוסיה, מצרים וטורקיה (הערכה בין 15,000 ל-50,000) במחוזות סמסון, יוזגט ואדנה ובמישור קייסרי. רוב האבזים בטורקיה משתייכים לשבט אשחרואה, שנלחם באימפריה הרוסית במלחמת הקווקז והובס בקרב קבדה באזור סוצ'י של היום. שבט הטפנטה נלחם יחד עם הרוסים. קבוצות קטנות של אבזים מתגוררים בארמניה ואוקראינה.

האבזים ברוסיה מתגוררים ב-16 אאולים ברפובליקת קאראצ'אי-צ'רקסיה, וקבוצה נוספת של אבזים מתגוררת באדיגיה. במפקד אוכלוסין שנערך ברוסיה בשנת 2010 הצהירו כ-43 אלף איש כי הם אבזים (ב-2002 הצהירו כ-38 אלף).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצאם של האבזים הוא בסדזן, מחוז היסטורי בקווקז הגדול (אנ') שנמצא כיום בשטח קאראצ'אי-צ'רקסיה. הם קרובי משפחה אתניים של האבחזים והאדיגים. במאות הארבע-עשרה וההחמש-עשרה הם נפרדו מהאבחזים של מחוז הים השחור ועברו לאבזה במישור צפון הקווקז. הם התערבבו באוכלוסייה הצ'רקסית המקומית שעלתה עליהם במספר.

האבזים הושפעו רבות מהסביבה הצ'רקסית. מבחינה חברתית היו האבזים במעמד נמוך יותר מהצ'רקסים, והנסיכים האבזים היו וסאלים של הנסיכים הצ'רקסים. האבזים אימצו את השפה הצ'רקסית כשפה מדוברת נוספת, דבר שהפך אותם לעם דו-לשוני. ההשפעה על השפה הייתה חד-צדדית, מכיוון שאבזית נחשבה לשפת מעמד נחות יותר. זו הסיבה לכך שבשפת האבזים ישנן מילים רבות השאולות מהצ'רקסית.

עקב שיעור נישואי התערובת הגבוה בין האבזים לצ'רקסים, קידמו הנשים הצ'רקסיות שנישאו לאבזים את השפה הצ'רקסית ולימדו את ילדיהם המשותפים צ'רקסית. במהלך השנים התערו האבזים עם שכניהם. 36% מהגברים ו-25% מהנשים נשואים בנישואי תערובת. בעיקר עם הצ'רקסים. מעל למחצית משיעור נישואי התערובת של הצ'רקסים היו לאבזים, ומעל לשני שלישים מנישואי התערובת של האבזים היו לצ'רקסים.

מאוחר יותר, במאות השמונה עשרה והתשע עשרה, התרחשה ההגירה השנייה של האבזים.

שפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אבזית

האבזים בקאראצ'אי-צ'רקסיה הם דוברי שפה משלהם הנקראת אבזית, ממשפחת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות. היא מדוברת על ידי כ-20,000 איש. משנת 1936 נכתבת האבזית באלפבית הקירילי. לאבזית בקאראצ'אי-צ'רקסיה שני ניבים עיקריים: אשחרואה וטפנטה.

האבזים יושבים בעיקר בהרי צפון הקווקז בשכנות לצ'רקסים והיו עם דו-לשוני במשך תקופה ארוכה. לעומתם, האבזים שהתגוררו באאולים הקראצ'אים אינם דוברים צ'רקסית ולא קאראצ'אית ואינם נחשבים דו-לשוניים. לפיכך האבזים ברוסיה הם למעשה הם דו-לשוניים חלקית. אף על פי שהאבזים דיברו אבזית וצ'רקסית במקביל, נותרה השפה האבזית עם כל הייחודות ההדקדוקית כפי שהייתה, והיא קרובה מאוד מבחינה זו לשפה האבחזית.

הסכסוך הגאורגי-אבחזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

האבזים, הקרובים מאוד מבחינה אתנית לאבחזים, לקחו חלק פעיל בקונפדרציית עמי ההר של הקווקז והשתתפו יחד עם עמי צפון הקווקז האחרים בטבח סוחומי והאירועים האחרים במלחמת אבחזיה בין השנים 19921993. במסגרת שאיפתם של האבחזים להיות הרוב באבחזיה, גירשו את הגאורגים מאבחזיה, כולל את המגרלים ממחוז גאלי, שבפועל לא השתתפו במלחמה כנגד האבחזים. בנוסף לכך פעלו האבחזים להשבת הפזורה האבחזית בטורקיה והמזרח התיכון. אולם, מספר המהגרים היה מועט ביותר. תוכנית נוספת שהועלתה הייתה ל"אבחז" את הצ'רקסים והאבזים על ידי שינוי הלאום המופיע בתעודת הזהות שלהם.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבזים בוויקישיתוף