תהילה שוורץ אלטשולר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תהילה שוורץ אלטשולר
תהילה שוורץ אלטשולר
תהילה שוורץ אלטשולר
לידה 1973 (בת 51 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי משפטים
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תהילה שוורץ-אלטשולר (נולדה ב-1973) היא עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ובמרכז פדרמן למשפט וסייבר באוניברסיטה העברית. בעלת טור במגזין "דה-מרקר" ומתבטאת בקביעות בתקשורת הישראלית והבינלאומית. בנוסף היא ממלאת תפקידים ציבוריים בתחומי תקשורת ודמוקרטיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהילה שוורץ-אלטשולר גדלה באלון שבות ולמדה באולפנת חורב, ולאחר מכן השלימה תואר ראשון במשפטים בהצטיינות באוניברסיטה העברית בירושלים (1995). בשנת 1999 קיבלה רישיון עריכת דין. עבודת הדוקטור שלה, שנכתבה בהנחייתו של פרופ' דוד קרצמר, עסקה בנושא "בעלות ריכוזית בשוק העיתונות הכתובה" (2003). עשתה פוסט דוקטורט בבית הספר קנדי לממשל באוניברסיטת הרווארד.

במהלך השנים הייתה מרצה במוסדות אקדמיים שונים בישראל (האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת בר-אילן, המכללה האקדמית הדסה ירושלים) וחוקרת אורחת במחלקה למזרח הקרוב באוניברסיטת ברנדייס (2006-2007) ובמרכז ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת הרווארד (2008-2010). כיום מרצה בבית הספר פדרמן למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית.

בשנת 2011 ניהלה את מחלקת המחקר ברשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. בשנת 2012 הקימה את פרויקט ממשל פתוח במכון הישראלי לדמוקרטיה. בשנת 2014 הייתה חברה בוועדת שכטר לבדיקת עתיד אסדרת הטלוויזיה המסחרית בישראל.

נכון ל-2017 היא מנהלת המרכז לערכים דמוקרטיים וראש התוכנית לרפורמות במדיה ודמוקרטיה בעידן המידע במכון הישראלי לדמוקרטיה. בנוסף היא משמשת חברת נשיאות מועצת העיתונות, חברת הוועד המנהל של התנועה לזכויות דיגיטליות וחברת מועצת המרכז לאתיקה בירושלים.

תחומי מחקרה הם: דיני תקשורת, מדיניות תקשורת ומדיה דיגיטלית; חופש מידע וממשל פתוח; הממשק בין טכנולוגיה לדמוקרטיה ובין אדם ומכונה בשירות הציבורי.

נשואה ליאיר אלטשולר ואם לשלושה ומתגוררת באלון שבות.

אתיקה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוורץ אלטשולר עמדה בראש הצוות שניסח את הקוד האתי של תאגיד השידור הציבורי - כאן (2018); עמדה בראש הצוות שניסח את הקוד האתי של העיתון "גלובס" (2019), והובילה, יחד עם פרופ' יחיאל לימור, את כתיבת הקוד האתי המעודכן של מועצת העיתונות והתקשורת בשנת 2020. מאז 2019 היא מעבירה סדנא באתיקה עיתונאית בקורסי ההכשרה של עיתונאי גלי צה"ל. כיהנה כחברה בנשיאות מועצת העיתונות בין השנים 2016–2020.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוורץ אלטשולר כיהנה ומכהנת בהתנדבות במספר ארגונים בנושאי תקשורת וטכנולוגיה. הייתה חברת מועצת המרכז לאתיקה במשכנות שאננים בירושלים עד לסגירתו ב-2020. מאז 2014 היא חברה בוועד המנהל של Jerusalem Press Club מאז 2016 היא חברה בוועד המנהל של התנועה לזכויות דיגיטליות, ומאז 2020 חברה מייסדת של "פרטיות ישראל". מאז 2017 מכהנת גם כנציגת ציבור במועצת הארכיונים העליונה – הגוף המייעץ לארכיון המדינה.

בין השנים 2013–2017 שימשה כאנליסטית לתחום ישראל במדד חופש העיתונות freedom of the press index של ארגון Freedom House.

מכּתביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שוורץ אלטשולר תהילה, ארגז כלים להצלת שוק העיתונות, 2020, המכון הישראלי לדמוקרטיה
  • שוורץ אלטשולר תהילה וגיא לוריא, תעמולה דיגיטלית והאיום על הבחירות, 2020, המכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • שוורץ אלטשולר תהילה ואסף וינר, ריכוזיות בשוק התוכן העיתונאי, 2020, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • שוורץ אלטשולר תהילה ורחל ארידור הרשקוביץ, הצעת חוק הגנת פרטיות למדינת ישראל, 2019, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • שוורץ אלטשולר, תהילה (עורכת), עיתונות דוט. קום – העיתונות המקוונת בישראל, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2007
  • שוורץ אלטשולר, תהילה ויונתן ארבל, מידע רוצה להיות חופשי: על הטמעת חופש המידע במדינת ישראל, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2009
  • אם דלת היא, או: מדוע בכה ירמיהו – על טקסט וקונטקסט אצל א.ב. יהושע, בתוך: ניצה בן דב, זיוה שמיר ואמיר בנבג'י (עורכים), מחקרים לא.ב. יהושע, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2010
  • מדיניות ממשל פתוח בישראל בעידן הדיגיטלי, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2012
  • שוורץ אלטשולר תהילה (עורכת), פרטיות בעידן של שינוי, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2013
  • שוורץ אלטשולר, תהילה ותובל צ'סלר, הסדרת פרסום סמוי בתקשורת הישראלית, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2014
  • שוורץ אלטשולר, תהילה וגיא לוריא, רפורמה בדיני תעמולת הבחירות, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2015

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]