קלונואה (סדרת משחקים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קלונואה)
קלונואה
クロノア
קלונואה, כפי שהוא מופיע במשחק "Namco × Capcom"
קלונואה, כפי שהוא מופיע במשחק "Namco × Capcom"
כללי
תאריך הוצאה ראשון – קלונואה: הדלת לפנטומייל
11 בדצמבר 1997
אחרון – קלונואה
4 בדצמבר 2008
סוגה משחק פלטפורמה, משחק פעולה-תפקידים, משחק ספורט ממוחשב
פיתוח באנדי נאמקו אנטרטיימנט
Now Production
Paon
הוצאה לאור נאמקו
הפצה נאמקו
סוני אינטרקטיב אנטרטיימנט
באנדי נאמקו אנטרטיימנט
דרישות תוכנה
פלטפורמות PlayStation
WonderSwan
PlayStation 2
Game Boy Advance
Wii
האתר הרשמי

קלונואהאנגלית: Klonoa; ביפנית: クロノア; בתעתיק לעברית: קוּרוֹאוֹנָה) היא סדרת משחקי וידאו, אשר פותחה והופצה על ידי נאמקו ו-Klonoa Works, זיכיון מדיה והשם של הדמות הראשית באותה סדרת משחקים. המשחק הראשון בסדרה, "קלונואה: הדלת לפנטומייל" (אנ'), יצא לאור ב-11 בדצמבר 1997 לקונסולת המשחקים פלייסטיישן.

הדמות קלונואה מתוארת כשילוב היברדי של כלב הבית, חתול הבית וארנב.[1] הדמות מתוארת כבעלת יכולת של "מסע בחלומות", אשר נחרץ גורלה להגיע למקומות בהם החלומות נמצאים בסכנה, אך הוא לא מודע לכך. דמותו של קלונואה מדובבת על ידי קומיקו ואטאבנה ביפנית ועל ידי אריק סטיט בגרסה האנגלית של הרימייק למשחק הראשון בסדרה. על כובעו של קלונואה מוטבע פק-מן, אחד הקמיעים של חברת נאמקו. קלונואה חולם להיות גיבור. כמו כן הוא מתואר כצעיר בעל לב טוב, תמים ונאיבי, אשר יעשה את הכל על מנת שהצדק יתקיים. במהלך מסעותיו, קלונואה רוכש חברים רבים אשר עוזרים לו.

דמותו של קלונואה עוצבה על ידי יושיהיקו אריי. עיצובו הראשון של אריי לדמות קלונואה כונה "שיידי" ("Shady") והתאפיין במראה המזכיר צללים, אך העיצוב נגנז כיוון שהרגיש שהחוסר בצבע היה חסר טעם. עיצובו השני כלל עיניים לא אנושיות ואוזניים ארוכות, שכן אריי הרגיש כי העיניים והצלליות הן הדבר הראשון שרואים באדם. אריי הוסיף לדמותו כובע גדול עם סמל של פק-מן וכן קולר, על מנת לתת לדמות מאפיינים ילדותיים ואנרגטיים. מאז, העיצוב לא השתנה וזהו העיצוב שמשומש לדמות עד היום.[2]

משחקים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציר זמן של הוצאות לאור
1997הדלת לפנטומייל
1998
1999מוזיאון אור הירח
2000
2001הצעיף של לונטי
אמפריית החלומות
2002תחרות אלוף החלומות
כדורעף חופים
גיבורי קולונואה: דנסטסו נו סטר מדאל
2003
2004
2005
2006
2007
2008קלונואה

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קלונואה: הדלת לפנטומייל" יצא לאור בסוף שנת 1997 ביפן ובתחילת שנת 1998 באירופה ואמריקה הצפונית. המשחק קיבל ביקורות חיוביות מרובות. זהו אחד ממשחקי הפלייסטיישן הראשונים בהם הדמויות מרונדרות בגרפיקת דו-ממדית בעוד העולם מרונדר בגרפיקת תלת-ממד.[3] רימייק למשחק, בשם "קלונואה", יצא לאור ב-4 בדצמבר 2008 ביפן לקונסולת המשחקים Wii. הרימייק מכיל גרפיקה משופרת, דיבוב מחדש של הקולות במשחק וכן פריטי בונוס רבים שלא היו זמינים במשחק המקורי, הכוללים תחפושות שונות, חזיונות מהופכים ואזורי אתגר. המשחק שוחרר באמריקה הצפונית ב-5 במאי 2009 ובאירופה ב-22 במאי 2009.[4]

משחק ספין אוף בשם "קזה נו קלונואה: מוזיאון אור הירח", יצא לאור ביפן בלבד לקונסולת המשחקים הניידת WonderSwan ב-1999. זהו המשחק הראשון בסדרה אשר יצא לאור לקונסולת משחקים ניידת וכן המשחק הראשון אשר מרונדר בגרפיקה דו-ממדית בלבד. אף על פי שהמשחק החסיר את עיצובו הייחודי של המשחק הראשון, "מוזיאון אור הירח" היווה בסיס למשחק הספין-אוף "קולונואה: אמפריית החלומות", אשר יצא לקונסולת המשחקים הניידת גיים בוי אדוונס ב-2001, אשר נמכר גם באירופה ובאמריקה הצפונית.

משחק ההמשך למשחק הראשון, "קולונואה 2: הצעיף של לונטי", יצא לאור ב-2001 לקונסולת המשחקים פלייסטיישן 2. המשחק לא זכה להצלחה רבה. "הצעיף של לונטי" כולל מגוון של אפשריות למשחקיות, הכוללים שלבי פלטפורמה מבוססים על שילוב של גרפיקה דו-ממדית ותלת-ממדית, סקי בהרים מושלגים ופארקי מים, אתגרים מבוססים זמן, חידות, קרבות נגד בוסים ומערכת "360 מעלות".

משחק ספין אוף שלישי לקונסולת משחקים ניידת, "קולונואה 2: תחרות אלוף החלומות" יצא לאור לגיים בוי אדוונס ביפן ב-2002 וב-2005 באמריקה הצפונית. למשחק, שמשתמש באותו המנוע גרפי כמו קודמו, "קולונואה: אמפריית החלומות", יש משחקיות דומה אשר מתהדרת בחידות מתוחכמות יותר וכן מציגה דמויות חדשות.

משחק ספורט בשם "קולונואה כדורעף חופים", יצא לאור לפלייסטיישן ב-2002 ביפן ובאירופה. המשחק הציג את קלונואה וחבריו בגרסה ייחודית של כדורעף חופים. המשחק לא יצא לאור באמריקה הצפונית.

משחק ספין אוף חמישי בשם "גיבורי קולונואה: דנסטסו נו סטר מדאל", יצא לאור לקונסולת המשחקים הניידת גיים בוי אדוונס ב-2002 ביפן בלבד. שלא כמו שאר משחקי הסדרה, "גיבורי קולונואה" הוא משחק וידאו מסוגת פעולה-הרפתקאות אשר משוחק מנוקדת מבט מגוף שלישי מלמעלה למטה.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחקים מתרחשים בעולמות שונים, אשר העיקריים הם "פנטומייל" ו-"לונטי". המשחק סובב סביב קלונואה "נוסע החלומות" במסעו להציל את העולם בו הוא נמצא מסכנה. במסעו, קולונואה רוכש חברים ופוגש באויבים, חלקם דמויות חוזרות במשחקים מאוחרים. המשחק הראשון בסדרה, "קלונואה: הדלת לפנטומייל", מהווה דוגמה לאב טיפוס של משחק תלת־ממדי מבוסס גלילה. המשחקים מאופיינים בפתירת חידות וכן בקווסטים שונים. אחת מהאפשרויות העיקריות בסדרת המשחקים, היא השימוש בטבעתו של קולונאה וב-"כדורי רוח" כגד האויבים במשחק, שאותם הוא יכול לנפח ולזרוק על אובייקטים אחרים או על הרצפה, דבר אשר נותן לשחקן בוסט ויכולת לבצע קפיצה כפולה (Double jump).

הופעות במשחקים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעות במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאנגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאנגת הקומדיה-סלפסטיק "שיפו טנגוקו קזה נו קלונואה" בעלת שני הכרכים, קלונואה מתואר כילד תמים, מגושם וטיפשי אשר אובססיבי להפוך לגיבור-על, בניגוד לטון הרציני יותר במשחקי הווידאו. נסיונותיו לבצע מעשים טובים נוטים להיכשל או לגרום לתוצאה הפוכה, בעקבות כך שהוא נלהב יותר מדי, הוא מסיק מסקנות מוקדם מדי וכן לעיתים יש לו מזל רע. הכרכים יצאו לאור בין 2002 ל-2003.[7][8]

הסיידקיק שלו הוא מו, דוור העיר בריזגאל. גרלן הוא הנבל הראשי במאנגה, אשר מנסה לרקום מזימות שונות או לתפוס את קלונואה, אך נכשל בכל פעם וגורם לעצמו להיראות מגוחך.

המאנגה שואלת דמויות, נבלים ומקומות מרוב משחקי קלונואה – כך לדוגמה הדמות לולו מופיעה כמעט בכל פרק, אך במקום רצף עלילתי מסוים או התפתחות הדמויות, המאנגה סובבת סביב קלונואה ומו בסיטואציות שונות יומיומיות, אשר במהרה הופכות למבלבלות או לתאונות מרהיבות אך כואבות.

הכרך הראשון מתמקד בעיקר בפעולותיו של קלונואה ומוסר ההשכל בתור גיבור טיפש, אשר לעיתים קרובות נגמרים ברע ובאחריותו של מו לעצור את קלונואה מלבצע משהו טיפשי. אף על פי כן, הכרך השני מתמקד בדמות פופקה, אשר מחפש את "הגיבור האגדי".

ובקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ובקומיקס בשם "קלונואה: נוסע החלומות של נוקטיס סול" החל להתפרסם באוגוסט 2012 על ידי חברת ShiftyLook. הוובקומיקס נכתב על ידי ג'ים זוב ואוייר בידי היטושי אריגה.[9] הוובקומיקס פורסם במשך שתי עונות, כאשר דפים חדשים פורסמו בכל יום רביעי ומאוחר יותר גם ביום שישי. הוובקומיקס הפסיק להתפרסם באמצע שנת 2014, לאחר שחברת ShiftyLook נסגרה ובעקבות כך הסיפור נותר ללא סוף.[10]

סרט אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 באוקטובר 2016, הוכרז כי סרט אנימציה נמצא בשלב טרום-הפקה על ידי חברת Henshin.[11] ב-10 בינואר 2017 הוכרז כי הידאו יושיזוואה יהיה המפיק בפועל. כמו כן הוכרז כי אש פאולסן יהיה מפיק שותף.[12][13] ב-4 בינואר 2019, לאחר כשנתיים בהם לא נועד על עדכון, הכותב היטושי אריגה הכריז כי הפרויקט בוטל.[14]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת המשחקים זכתה לביקורות חיוביות רבות, אשר שיבחו את המשחקיות, הגרפיקה ואת הסיפור.[15][16] כמו כן, המשחקים בסדרה זכו במספר פרסים, בהם פרס "משחק הפלטפורמה של השנה" של GameSpy לקונסולת המשחקים פלייסטיישן 2, שניתן למשחק "קולונואה 2: הצעיף של לונטי" ב-2004.[17]

אף על פי כן, הסדרה לא הצליחה מסחרית, כאשר המשחק "קולונואה 2: הצעיף של לונטי" מכר רק 133,401 עותקים ביפן במהלך שנת 2001, מה שדירג אותו במקום ה-85 בדירוג המשחקים הנמכרים ביותר באותה השנה.[18] הרימייק של קולונואה לקונסולת המשחקים Wii מכר רק 5,800 עותקים בשבוע הראשון להוצאה לאור ביפן, מה שדירג את המשחק במקום ה-33 בדירוג המשחקים הנמכרים ביותר ביפן באותו השבוע.[19]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יושיהיקו אריי, 今回のエッセイスト グラフィックデザイナー・荒井 佳彦: OUTER VISION 2:主役キャラを考えよう, באתר באנדי נאמקו, ‏6 במרץ 1998 (ביפנית)
  2. ^ 風のクロノア/開発者リレーエッセイ, באתר נאמקו, ‏אוחזר ב-1 בנובמבר 2005 (ביפנית)
  3. ^ IGN Staff‏, Klonoa: Gateway to Phantomile, באתר IGN, ‏‏12 במרץ 1998 (באנגלית)
  4. ^ מארק בוזון, Klonoa Wii Review, באתר IGN, ‏‏5 במאי 2009 (באנגלית)
  5. ^ IGN Staff‏, Go Speed Klonoa, Go!, באתר IGN, ‏‏7 בנובמבר 2000 (באנגלית)
  6. ^ PS4&Xbox One『鉄拳7』DL版のプレオーダーがスタート、追加予約特典“開発スタッフ描き下ろしキャラパネル”もお披露目, באתר Famitsu, ‏‏16 במרץ 2017 (ביפנית)
  7. ^ 疾風天国風のクロノア 第1巻, באתר אמזון יפן, ‏אוחזר ב-28 ביוני 2015 (ביפנית)
  8. ^ 疾風天国風のクロノア 第2巻, באתר אמזון יפן, ‏אוחזר ב-28 ביוני 2015 (ביפנית)
  9. ^ קריסטליין הודגקינס, Big O's Hitoshi Ariga Draws Klonoa Webcomic for ShiftyLook, באתר Anime News Network, ‏‏14 ביולי 2012 (באנגלית)
  10. ^ Klonoa: Dream Traveller of Noctis Sol, באתר IGN, ‏אוחזר ב-28 ביוני 2015 (באנגלית)
  11. ^ מארק שצ'ילינג, TIFFCOM: Henshin Developing Film Based on ‘Klonoa’ Video Games (EXCLUSIVE), באתר Variety, ‏‏27 באוקטובר 2016 (באנגלית)
  12. ^ Real Talk - Episode 45: Hidden Costs, באתר Soundcloud, ‏‏1 בפברואר 2017 (באנגלית)
  13. ^ ציוץ של אש פאולסן ברשת החברתית אקס (טוויטר), 19 בינואר 2017
  14. ^ ציוץ של היטושי אריגה ברשת החברתית אקס (טוויטר), 5 בינואר 2019
  15. ^ Klonoa 2: Lunatea's Veil for PlayStation 2 Reviews, באתר Metacritic (באנגלית)
  16. ^ Klonoa for Wii Reviews, באתר Metacritic (באנגלית)
  17. ^ GameSpy Staff‏, PS2 Platform Game of the Year: Klonoa 2: Lunatea's Veil, באתר GameSpy, ‏אוחזר ב-3 בפברואר 2009 (באנגלית)
  18. ^ The Magic Box - 2001 Top 100 Best Selling Japanese Console Games, באתר The Magic Box (באנגלית)
  19. ^ Weekly Famitsu‏, ‏Famitsu Japan Game Charts 2008-12-1 to 2008-12-7 and Sales, ‏Weekly Famitsu, ‏Enterbrain, Inc, ‏8 בדצמבר 2018