פורטל:ניו יורק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

ניו יורקאנגלית: New York City) היא העיר המאוכלסת ביותר בארצות הברית, ושטחה העירוני הוא אחד מן הגדולים בעולם. כבר למעלה ממאה שנים, ניו יורק היא מרכז מסחרי וכלכלי מהגדולים בעולם. העיר היא מרכז תקשורת, פוליטיקה, חינוך, תרבות, בידור ואופנה עולמי. בעיר שוכן מטהו של ארגון האומות המאוחדות. תושבי העיר מכונים ניו-יורקרים.

רבות משכונות העיר ומאתריה ידועים ברחבי העולם. פסל החירות קידם את פניהם של מיליוני המהגרים בבואם לאמריקה בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20. וול סטריט, השוכן במנהטן תחתית, הוא מרכז פיננסי עולמי מאז סופה של מלחמת העולם השנייה, וביתה של הבורסה לניירות ערך. העיר היא ביתם של כמה מהבניינים הגבוהים בעולם, כמו בניין האמפייר סטייט, ומגדלי התאומים שנהרסו בפיגועי 11 בספטמבר.


פיגועי 11 בספטמבר לא היו פרי אלתור מהיר, אלא תוצאה של תכנון מדוקדק שארך שנים והתפרס על פני כמה יבשות. מובילי ההכנות לפיגועי 11 בספטמבר היו אוסאמה בן לאדן, ראש ארגון אל-קאעידה, ולצדו ח'אלד שיח' מוחמד, הוגה מתקפת הטרור. הדמות הבכירה בין החוטפים היה מוחמד עטא, טייס המטוס הראשון שפגע במרכז הסחר העולמי.


אתר נבחר

הקלויסטרס - נוף של מנזר מימי הביניים באמצע ניו יורק - מבט מכיוון ההדסון על המוזיאון
הקלויסטרס - נוף של מנזר מימי הביניים באמצע ניו יורק - מבט מכיוון ההדסון על המוזיאון

הקלויסטרס - "המנזרים" - הינו אחד מאגפי מוזיאון המטרופוליטן לאומנות. הקלויסטרס ממוקם בפארק פורט טריון בקצהו הצפוני של מנהטן, על גדת נהר ההדסון בניו יורק, ומציג אוסף של אומנות ימי הביניים. מרכיב חשוב בתצוגת המוזיאון הוא מבנה המוזיאון עצמו אשר מורכב מכנסייה קטנה ומחמישה מנזרים צרפתיים שהובאו מצרפת לארצות הברית. בין המוצגים המפורסמים של המוזיאון הינם שבעת שטחי הקיר הולנדיים המציגים את "ציד החד-קרן", כמו כן מציג המוזיאון את "ספר השעות היפות" של ז'אן ד'ברו, דוכס ברי. המוזיאון והפארק סביבו הינו תרומה של ג'ון ד. רוקפלר הבן, אשר רכש את הפארק סביב המוזיאון וכן את הגדה השנייה של נהר ההדסון (אזור הפליסיידס) על מנת להבטיח שהנוף מהמוזיאון יראה תמיד נוף של יער בניימי.

בניו יורק, החירות נראית כמו יותר מידי אפשרויות.
בניו יורק, מצאתי חבר להטביע את יתר הקולות.

"ניו יורק", U2.


בעקבות פיגועי 11 בספטמבר החליפה עיריית ירושלים את שמו של רחוב יפו במרכז העיר ל"רחוב ניו יורק", למשך חודש ימים, כמחווה לתושבי ניו יורק. בתום חודש זה פנו תושבי "רחוב עזה" לעירייה בבקשה לקבל את לוחות השם הזמני לרחובם, ולהחליפו ל"רחוב ניו יורק" באופן קבוע. העירייה סירבה, ועד ימינו משמר רחוב ראשי זה את שם הדרך העתיקה בין ירושלים לעזה. לבסוף נקרא שמו של צומת רחובות הסמוך למשרד החוץ בשם "כיכר ניו יורק".

מרכז מנהטן, בעיר ניו יורק ממרכז רוקפלר, 1932

האזור בו ממוקמת כיום העיר ניו יורק התגלה בשנת 1524 בידי ג'ובאני דה וראצאנו, חוקר איטלקי ששירת תחת הכתר הצרפתי. ההתיישבות האירופאית באזור החלה בשנת 1614, עם הקמת מושבת סחר הפרוות ההולנדית בדרומו של האי מנהטן, שלימים נקראה הולנד החדשה. בשנת 1624, רכש המושל הקולוניאלי ההולנדי פטר מינואי את האי מנהטן משבט הלנייפ בתמורה לחרוזי זכוכית. ב-1664, האנגלים כבשו את המושבה ושינו את שמה ל"ניו יורק", על שם הדוכס האנגלי של יורק ואלבאני. העיר נודעה כזירה לסדרת קרבות גדולים שנערכו במערכה על ניו יורק במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית. הקונגרס הקונטיננטלי נפגש בעיר ניו יורק, וב-1789 הנשיא הראשון של ארצות הברית, ג'ורג' וושינגטון, הושבע בהיכל הפדרלי שבוול סטריט‏‏. במאה ה-19, עוצבה העיר מחדש בזכות גל ההגירה הרחב והפיתוחים הטכנולוגיים והתרבותיים. הצעת פיתוח חזונית, תוכנית חברי הוועדה (1811), הרחיבה את רשת רחובות העיר שתכלול בתוכה את כל האי מנהטן וקבעה את מראה העיר כיום. חיילים אמריקאים רבים שהשתחררו בתום מלחמת העולם השנייה וכן מהגרים רבים מאירופה שהגיעו בתום המלחמה הביאו לצמיחה כלכלית מהירה של העיר, ובניית שכונות חדשות במזרחה (בעיקר ברובע קווינס). הפיתוח הכלכלי הרב, והיות העיר אחת מהערים הגדולות היחידות בעולם שלא נפגעו במלחמה הביאו להפיכתה למרכז הכלכלה העולמית. בחירתה למיקום מטה האומות המאוחדות מדגישה את השפעתה הרבה של העיר, בתחום הפוליטיקה והכלכלה ואף בתחום האמנות. ב-11 בספטמבר 2001 נהרגו כ-3,000 בפיגוע טרור שהביא לנפילתם של מגדלי התאומים.


ראשי עיריית ניו יורק מאז מלחמת העולם השנייה
ביל דה בלאזיו

העיר בנויה מחמישה רבעים, שכל אחד מהם הוא גם מחוז במדינת ניו יורק.
הערה: מספרי התושבים מעודכנים לשנת 2020:

1. מנהטן - עם אוכלוסייה בת כ-1.69 מיליון תושבים

2. ברוקלין - עם אוכלוסייה בת כ-2.73 מיליון תושבים

3. קווינס - עם אוכלוסייה בת כ-2.41 מיליון תושבים

4. ברונקס - עם אוכלוסייה בת כ-1.47 מיליון תושבים

5. סטטן איילנד - עם אוכלוסייה בת כ-496 אלף תושבים

מרכז מנהטן ("מידטאון")
מרכז מנהטן ("מידטאון")
תוכנית המפקח של 1811
תוכנית המפקח של 1811

רובע מנהטן הוא הרובע המרכזי של העיר ניו יורק, הידוע כאחד ממרכזי העסקים, התרבות והבידור הגדול בעולם ונכון לשנת 2020 התגוררו בו 1,694,251 תושבים. תוכנית משנת 1811 הציעה הקמת 12 שדרות אשר תעבורנה מצפון לדרום במקביל לחופי נהר ההדסון. התוכנית קבעה שרוחב כל שדרה יהיה 30 מטרים, כאשר השדרה הראשונה תהיה בצד המזרחי של האי, והשדרה השתים עשרה בצד המערבי. מספר שדרות נוספות נבנו מזרחית לשדרה החמישית בשל צורתו של האי - שדרות אלה נקראות A, B, C ו-D (אזור המכונה כיום אלפבית סיטי בשל שמות השדרות).

על פי התוכנית, מוספרו רחובות מנהטן הרצים בציר מזרח -מערב. רוחב הרחובות 18 מטרים, כאשר בין רחוב לרחוב בלוקים שרוחבם כ-60 מטרים. לפי שיטה זו, גדלו של כל גוש בניינים הוא 80 מטרים על 60 מטרים, ובכל מייל רבוע יש 20 גושי בניינים. 15 מהרחובות החוצים הוגדרו כרחובות רחבים (שרוחבם 30 מטרים) בהם: רחוב 34, רחוב 42, רחוב 57, רחוב 125 ורחוב 155.

היוצא דופן בגריד הרחובות החוצה את העיר הוא רחוב ברודוויי החוצה את העיר באלכסון מקצה האי הדרום מזרחי לקצהו הצפון מערבי. הכיכרות העיקריות של העיר הן במפגש רחוב ברודוויי עם רחובות אחרים - כיכר יוניון במפגש של ברודוויי ורחובות 13, 14 והשדרה החמישית; כיכר הרולד במפגש ברודוויי, השדרה השישית ורחוב 24; כיכר טיימס במפגש ברודוויי, השדרה השביעית ורחוב 42; כיכר קולומבוס במפגש ברודוויי עם השדרה השמינית ורחוב 59.

השדרה החמישית מחלקת את האי מנהטן לשני חלקים. רחובות האי מחולקים לפי חלוקה זו - כאשר הרחובות ממזרח לשדרה החמישית נקראים עם המילה "מזרח" לאחר מספר הרחוב- לדוגמה - "רחוב 27 מזרח", והרחובות ממערב לשדרה החמישית נקראים בהתאם עם המילה "מערב" בשמם.

מנהטן מחולקת גם לחלק צפוני המכונה "אפטאון", צפון העיר, אליו שייכים כל הרחובות הצפוניים לרחוב 59. החלק הדרומי של מנהטן מכונה "דאונטאון", דרום העיר, אליו משתייכים כל הרחובות הדרומיים לרחוב 23. החלק האמצעי של מנהטן נקרא "מידטאון", מרכז העיר. מרכז העסקים של מנהטן נמצא בחלקו בדרום העיר ("דאונטאון" - מילולית "העיר התחתית") ובחלקו במרכז העיר ("מידטאון"). בכך שונה מנהטן משאר ערי ארצות הברית בהם מרכז העסקים ממוקם רק במרכז העיר (אזור המכונה בדרך כלל "דאון טאון" מבלי קשר למיקומו הגאוגרפי או הטופוגרפי).

שדה התעופה הבינלאומי קנדי
הרכבת התחתית של ניו יורק
מוזיאון המטרופוליטן לאמנות
חזית מוזיאון סולומון ר. גוגנהיים
פסל החירות, מסמליה המובהקים של העיר ניו יורק בפרט ושל ארצות הברית בכלל
אתרי תיירות עיקריים

כיכר טיימס, פסל החירות, מטה האומות המאוחדות

מוזיאונים

למוזיאונים נוספים ראו: מוזיאוני העיר ניו יורק.

פארקים וגנים בוטניים
ראו: פארקים וגנים בעיר ניו יורק
מבנים בעלי חשיבות
בתי כנסת
אתרים יהודיים
כנסיות
גשרים
מנהרות
שדות תעופה
אולמות מופעים
מוסדות השכלה

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום: