פורטל:חיפה/אתר נבחר/אוסף אתרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוסף אתרים נבחרים של פורטל חיפה

לעריכת הקטעים לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

המושבה הגרמנית בחיפה כיום
המושבה הגרמנית בחיפה כיום

המושבה הגרמנית בחיפה נבנתה על ידי גרמנים חברי כת הטמפלרים בשנת 1868. הייתה זו הראשונה במושבות שבנו הטמפלרים בארץ. הטמפלרים, אגודה שנוסדה בגרמניה בשנת 1861 בראשותו של התאולוג הפרוטסטנטי כריסטוף הופמן, הגיעו לארץ ישראל כדי להימלט מרדיפות על רקע דתי בארצם, ומתוך אמונה כי באמצעות התיישבות בארץ הקודש יצליחו להביא לגאולת העולם ולביאתו השנייה של ישו.

הטמפלרים תכננו את המושבה שבנו בדקדקנות, והחלו לפתח את המושבה בפרט והעיר חיפה בכלל באמצעות הקמת תעשייה מקומית (לראשונה) ותוך שימוש בכרכרות להובלת סחורות ונוסעים (קודם להגעת הטמפלרים לארץ המעבר בין ערי הארץ נעשה בשיירות).

המושבה הטמפלרית הייתה למעשה עיירה גרמנית מודרנית - דבר יוצא דופן בתוך סביבתה - אזור שומם יחסית בקצה האימפריה העות'מאנית (העיר חיפה באותה עת הייתה כפר דייגים קטן מוקף חומה). במושבה היה רופא (הרופא היחיד בכל האזור) וכן מהנדס בניין (היחיד באזור).

כיום בתי המושבה מהווים אזור בילויים ותיירות.

2

חזית המוזיאון בשדרות הנשיא.
חזית המוזיאון בשדרות הנשיא.

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית הוא מוזיאון המוקדש באופן בלעדי לתצוגה ושימור של אמנות יפנית. המוזיאון ניצב על הר הכרמל בחיפה והוא היחיד מסוגו במזרח התיכון. המוזיאון נוסד בשנת 1959, ביוזמתם וסיועם של האדריכל ואספן האמנות ממוצא יהודי־גרמני פליקס טיקוטין (18931986) וראש עיריית חיפה דאז, אבא חושי.

המוזיאון מקיים בכל שנה מספר תערוכות מתחלפות ומגוונות. במוזיאון מתקיימת פעילות תרבותית, והאודיטוריום בו משמש גם להקרנת סרטים במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה.

3

גן החיות הלימודי חיפה ע"ש לואי אריאל גולדשמידט נמצא במדרונו הצפוני המיוער של נחל לוטם, במורדות גן האם במרכז הכרמל. גן החיות כולל:

4

הבניין ההיסטורי של הטכניון, בו שוכן המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל. צולם ב-2006.
הבניין ההיסטורי של הטכניון, בו שוכן המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל. צולם ב-2006.

המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל הוא מוזיאון הנמצא בשכונת הדר הכרמל שבעיר חיפה. המוזיאון נקרא גם מרכז דניאל ומטילדה רקנאטי .

המוזיאון פועל בבניין ההיסטורי של הטכניון, שתוכנן על ידי האדריכל היהודי-גרמני אלכסנדר ברוולד, ונמצא בשכונת הדר הכרמל בחיפה. הבניין שימש את הטכניון בין השנים 19251965 לכל הפקולטות, ובשנים 1965–1985 שימש את הפקולטה לארכיטקטורה. במהלך השנים עבר הבניין שינויים רבים. בשנת 1986 הועבר לידי המוזיאון, שוקם ושומר בהתאם לתוכניות המקוריות של ברוולד.

ב- 11 ביולי 2008 הושקה במוזיאון התערוכה "דינוזאורים ענקי פטגוניה". התערוכה מציגה שלדים משוחזרים של דינוזאורים ענקיים שנתגלו בפטגוניה שבארגנטינה, והיא הראשונה מסוגה בארץ.

5

המבנים לשירות עולי הרגל שנבנו בכניסה למערת אליהו
המבנים לשירות עולי הרגל שנבנו בכניסה למערת אליהו

מערת אליהו היא מערה המצויה בחיפה על צלע הר הכרמל. לפי המסורת העממית הסתתר בה אליהו הנביא בברחו מפני מלכי ישראל, בימי נדודיו בהר הכרמל. המערה קדושה ליהודים ומבקרים בה בעיקר בחודש אב, ביום ראשון, אחרי שבת נחמו. בקירות המערה נוהגים להטמין פתקאות . במערה, היום רק מחוץ למערה, נוהגים להדליק נרות ולהתפלל לשלום חולים, לזיווגים ולפרי בטן, כמקובל במקומות קדושים.

6

מקדש הבאב
מקדש הבאב

המרכז הבהאי העולמי הוא המרכז המנהלי והדתי של הדת הבהאית. המרכז כולל את אתרי העלייה לרגל הבהאים העיקריים ואת המבנים המשמשים משכן למוסדות הבינלאומיים של הדת, ובהם מבני משרדים, בתים לעולי רגל, ספריות, ארכיונים, מרכזי מבקרים, מקדשים וגנים נרחבי ידיים.

בית הצדק העולמי השוכן בחיפה הוא הסמכות העליונה של הדת, והוא נעזר בפעולותיו במרכז ההוראה הבינלאומי הסמוך ובמוסדות הבהאים האחרים.

המבנםי הבהאיים, מעוצבים בקפידה, תוך שימת דגש על יופי ואסתטיקה הנחשבים לעקרון חשוב בדת הבהאית. האתר מהווה מוקד עלייה לרגל לבהאים מרחבי העולם, והגנים מהווים יעד תיירותי לתיירים ולמבקרים אחרים. בשנת 2008 הוכרזו 26 ממבני המרכז השוכנים ב-11 אתרים שונים בחיפה ובגליל המערבי כאתר מורשת עולמית.

7

מוזיאון ההעפלה וחיל הים
מוזיאון ההעפלה וחיל הים

מוזיאון ההעפלה וחיל הים ע"ש דוד הכהן סוקר את ההיסטוריה הימית הצבאית של מדינת ישראל - מימי ההעפלה - העלייה הבלתי ליגאלית לארץ ישראל בימי המנדט הבריטי ודרך ההיסטוריה של חיל הים הישראלי מאז הקמתו ועד ימינו.

המוזיאון, שהוקם ב-1969, קרוי על שם דוד הכהן, ממנהיגי היישוב העברי. המוזיאון ממוקם סמוך למוזיאון הימי הלאומי.

במרכז המוזיאון מוצגת ספינת המעפילים "אף על פי כן" של המוסד לעלייה ב' שהשתמרה במלואה. הספינה הפליגה ב-1947 עם 434 מעפילים וסופה שיורטה בידי משחתת בריטית, ומעפיליה הוגלו לקפריסין. במלחמת העצמאות הוסבה כאוניית חיל הים וב-1969 נלקחה למוזיאון העפלה במשכנו הישן. בבטן הספינה מצויים דרגשי השינה של המעפילים ומוצג חזיון אורקולי על ההעפלה.

המוזיאון מציג את הקשר הישיר בין ההעפלה, הפלי"ם והשירות הימי של ההגנה לפני הקמת המדינה, לבין ראשית הקמתו ופועלו של חיל הים.

בחצר המוזיאון מצויה ספינת הטילים הראשונה של חיל הים, "אח"י מבטח", וכן הצוללת "אח"י גל", תותחי החיל, ספינות אויב וסירות מחבלים.

בכניסה למוזיאון מצוי גשר הצוללת "אח"י דקר", שנמשה מן הים ב-1999, 34 שנים לאחר טביעתה.

8

חזית המוזיאון (2006).
חזית המוזיאון (2006).

המוזיאון הימי הלאומי של מדינת ישראל ממוקם בנקודת המפגש בין הר הכרמל לים התיכון, לרגלי סטלה מאריס, ובקרבת מוזיאון ההעפלה וחיל הים, מערת אליהו ורכבל חיפה. המוזיאון הוקם בשנת 1953 והוא מבוסס על אוספו הפרטי של מייסד המוזיאון ומנהלו הראשון אריה בן אלי. בשנת 1972 עבר המוזיאון למיקומו הנוכחי. המוזיאון מציג תערוכות הקשורות לנמלי ואיי הים התיכון בכלל ונמלי וחופי ארץ ישראל בפרט, וכן את תולדות הספנות העברית במאה ה-20, כמו גם מוצגים ארכאולוגיים מהעת העתיקה. במוזיאון מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנים המבטאות את קשר של האדם לים.

9

שלושה קטרים בחצר מוזיאון רכבת ישראל. קטר 107 מדגם G-12, קטר 163 מדגם G-16 וקטר 102 מתוצרת AFB
שלושה קטרים בחצר מוזיאון רכבת ישראל. קטר 107 מדגם G-12, קטר 163 מדגם G-16 וקטר 102 מתוצרת AFB

מוזיאון רכבת ישראל הוא מוזיאון הרכבת הלאומי בישראל. המוזיאון ממוקם בתחנת הרכבת חיפה מזרח, אשר הייתה בעבר תחנת הרכבת העיקרית בחיפה והיום אין בה עוד תנועת נוסעים.

המוזיאון מציג את ההיסטוריה של התחבורה המסילתית בישראל ובמדינות השכנות החל מתחילתה בשנת 1892. במוזיאון אוספים של ציוד נייד כולל קרונות, קטרים וציוד הנדסי, שלטי רכבות, כרטיסי רכבות מתקופות שונות, אוסף בולי רכבות, ועוד. חלק מן התצוגות במוזיאון נמצאות במבנים וחלקם בחצרות המוזיאון.

בין המוצגים הבולטים:

  • קרון נוסעים מס' 98 - נבנה באנגליה בשנת 1922 עבור קציני הרכבת המנדטורית ואורחים חשובים. הקרון שימש בין היתר את הקיסר היילה סלאסי מאתיופיה, את המלכה אליזבת מבלגיה ואת וינסטון צ'רצ'יל (לימים ראש ממשלת בריטניה).
  • קרון אמבולנס מס' 4720, שימש בעת מלחמת העולם הראשונה את הצבא המלכותי הבריטי להעברת חיילים פצועים.
  • קטר קיטור מס' 10 מדגם 0-6-0 המיועד למסילה צרה, הוא קטר הקיטור האחרון שנותר בישראל.
  • קטר מס' 163 מדגם G-16, מתוצרת ג'נרל מוטורס, היה בבעלות הרכבת המצרית עד למלחמת ששת הימים, אז נפל שלל והועבר לשירות רכבת ישראל.

אף שרכבות נוסעים אינן עוצרות עוד בתחנת רכבת חיפה מזרח, רכבת ישראל מאפשרת לנוסעים, בקבוצה בת למעלה מ-25 מבקרים, להזמין עצירה מיוחדת של הרכבת במקום. זאת בתאום מראש.

10

אוסף גלוסקמאות במוזיאון הכט
אוסף גלוסקמאות במוזיאון הכט

מוזיאון ראובן ועדית הכט הוא מוזיאון לארכאולוגיה ולאמנות הנמצא באוניברסיטת חיפה.

המוזיאון מציג אוספים ארכאולוגיים שמקורם באוסף הפרטי של ד"ר הכט, וכוללת פריטים המייצגים את הארכאולוגיה של ארץ-ישראל מהתקופה הכלקוליתית ועד שלהי התקופה הביזנטית. בין המוצגים: מטבעות היהודים, חותמות שמיים מערביים, משקולות, תכשיטים, צעצועים, נרות שמן, ממצאים מחפירות הר הבית בירושלים, ממצאים ממצרים העתיקה וממצאים המייצגים את תרבות האטרוסקים. כמו כן מוצגת במוזיאון הספינה העתיקה ממעגן מיכאל: ספינה באורך 13 מטרים, בת 2400 השנים, שהתגלתה בסמול לחוף קיבוץ מעגן מיכאל. כמו כן במוזיאון אוסף אמנות הכולל יצירות מצרפת בין השנים 1930-1830, אוסף אמנות יהודית מאמצע המאה ה-19 וראשית המאה ה-20: אמנים מהולנד, גרמניה ומזרח אירופה, וכן את אוסף אוסקר גז: יצירות אמנים יהודים שנספו בשואה.

11

ציור הקיר לאורך המבנה
ציור הקיר לאורך המבנה

קסטרא הוא שמו של מרכז קניות ואמנויות המצוי במבואות הדרומיים של חיפה. המבנה קרוי על שם היישוב "קסטרא" מהתקופה הביזנטית, שהתגלה בקרבת המקום בו מצוי מרכז הקניות.

בניגוד למרכזי קניות אחרים, מרבית שטחי המבנה מוקצים לגלריות ולשטחי מוזיאונים. לאורך קירו החיצוני של המבנה תמונת קיר מאריחי חרסינה, מעשה ידי האמן פרופסור ארי בראור. ציור קיר זה מתאר את סיפורי התנ"ך ובהם: אדם וחווה, סולם יעקב, יוסף, שמשון הגיבור, דוד ובת שבע, דוד וגוליית ויהושוע בן נון. בתוך כיפת מרכז הקניות מצוי ציור קיר נוסף רחב ממדים, מהגדולים במדינת ישראל.

באתר מספר גלריות ושני מוזיאונים: מוזיאון קסטרא - מוזיאון ארכאולוגי המציג את הממצאים שהתגלו במקום מהתקופה הביזנטית; בובה של מוזיאון - מוזיאון בובות המציג ב-80 מוצגים את ההיסטוריה של העם היהודי.

12

סטלה מאריס מכיוון חוף הים התיכון כביש 2
סטלה מאריס מכיוון חוף הים התיכון כביש 2

סטלה מאריסלטינית: Stella Maris - כוכב הים) הוא שמו של רכס בחיפה, הקרוי על שם המגדלור הנמצא בו. באתר נמצא מנזר וכנסייה של מסדר הכרמליטים, ורכבל.

בתקרת הכנסייה ציורי קיר העוסקים בסיפורי התנ"ך (אליהו הנביא עולה בסערה השמיימה, דוד פורט על נבל ועוד) ובקדושי המסדר הכרמליטי. על פי המסורת הנוצרית, הכנסייה ממוקמת על מערת אליהו.

ב-1841 הוקמה בסמוך לכנסייה אנדרטה לזכר חיילי נפוליון אשר נקברו בכנסייה.

רכבל חיפה, שנבנה בימיו של אריה גוראל, הוקם למטרות תיירות על ידי החברה הכלכלית לחיפה ב-1986. אורכו של הרכבל 355 מ' והפרש הגבהים בין שתי תחנותיו 130 מטר.

13

בית הרמן שטרוק
בית הרמן שטרוק

בית הרמן שטרוק הוא מוזיאון בשכונת הדר הכרמל בחיפה, ברח' ארלוזורוב 23. הבית נבנה כבית מגורים וסטודיו של הצייר ואמן ההדפס הרמן שטרוק. המבנה משמש כמוזיאון המנציח את פועלו של שטרוק ומציג תערוכות מתחלפות בתחום ההדפס.