פורטל:ברצלונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

פורטל:ברצלונה
פורטל:ברצלונה

ברצלונהספרדית ובקטלאנית: Barcelona; נהגה: ברצלונה) היא בירת הקהילה האוטונומית קטלוניה והעיר המאוכלסת ביותר בה. העיר היא השנייה בגודלה בספרד, ומתגוררים בה כ-1,604,555 תושבים, וכ-4,700,000 תושבים במטרופולין שלה, נכון לשנת 2015. העיר היא הגרעין המרכזי באזור האורבני של ברצלונה, בו מתגוררים בערך כ-4.7 מיליון תושבים. העיר ממוקמת לחוף הים התיכון. ומהווה היא מרכז כלכלי חשוב - בעיר נמצא אחד הנמלים הים תיכוניים החשובים ביותר באירופה, ונמל התעופה הבינלאומי בעיר הוא השני בגודלו בספרד. העיר הוקמה בתקופה הרומית, והפכה לבירת רוזנות ברצלונה. לאחר סיפוחה לממלכת אראגון, העיר הפכה לאחת הערים החשובות בממלכה. כיום, ברצלונה היא מרכז תרבותי חשוב, ויעד תיירותי עיקרי בספרד. עבודותיהם האדריכליות של אנטוני גאודי וליואיס דומנק אי מונטנר בעיר הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בשנת 1992, התקיימה בעיר אולימפיאדת ברצלונה.


ביתן ברצלונה הוא כינויו של הביתן (פוויליון) הגרמני ביריד העולמי שנערך בברצלונה בשנת 1929, שתוכנן על ידי האדריכל הגרמני לודוויג מיס ואן דר רוהה. הביתן נחשב לאבן דרך חשובה בהיסטוריה של האדריכלות המודרנית.

ברצלונה בשנת 1563
ברצלונה בשנת 1563

ברצלונה נוסדה במאה ה-3 לפנה"ס על ידי חמלקרת ברקה לאחר המלחמה הפונית הראשונה, כמושבה של קרתגו. בהמשך, הפכה לעיר רומית שמרכזה בגבעת מונס טאבר ("Mons Taber") במסגרת כיבושו של חצי האי האיברי על ידי הרומאים. שם העיר הרומית: "מושבת ג'וליה אוגוסטה פאבנטיאה פטרנה ברסינו" (Colonia Julia Augusta Faventia Paterna Barcino) שהייתה עיירה קטנה הסמוכה לעיר המחוז טאראגונה. שרידי עיר זו התגלו תחת הפלאסה דל ריי. על פי מסורות אחדות נטען שהעיר הוקמה על ידי חיילים קרתגים לפני המלחמה הפונית השנייה אשר במהלכה נכבש היישוב בידי סקיפיו אפריקנוס ואז קיבלה את השם BARCINO בסיס לשמה הנוכחי, אולם אין ראיות ארכאולוגיות לטענה זו.

הבזיליקה הנוצרית הראשונה נבנתה בעיר בשנת 343. הוויזיגוטים כבשו את העיר במאה ה-5, והמוסלמים המורים כבשו אותה ב-713. ב-4 באפריל 801 נכבשה על ידי לואי החסיד, בנו של קרל הגדול לאחר מצור שארך כחצי שנה. קרל הפך את העיר למושב המלכים הספרדיים - אזור שהיה בשליטת רוזן ברצלונה כאזור ביטחון בין צרפת הנוצרית לספרד המוסלמית. רוזנות ברצלונה כבשה שטחים סמוכים, ב-1137 השיא רמירו השני, מלך אראגון את בתו פטרונילה בת השנה לרוזן ברצלונה, רמון ברנגר הרביעי, ופרש למנזר, ובכך למעשה אוחדו ממלכת אראגון ורוזנות ברצלונה לישות אחת - ממלכת אראגון וקטלוניה, בירת הממלכה - ברצלונה זכתה לפריחה תרבותית וכלכלית.

ירידת קרנה של העיר החלה כאשר הוחלט כי היא תפסיק לשמש כעיר בירה, וכי בירת הממלכה תהיה נאפולי.

האיחוד בין אראגון וקסטיליה בעקבות נישואי "המלכים הקתולים", פרננדו השני מלך אראגון ואיזבלה הראשונה מלכת קסטיליה ב-1469 הביא להמשך ירידה במעמדה של העיר והתהליך נמשך עם גילוי אמריקה מצד אחד והתחזקות הצי העות'מאני מצד שני.

במהלך מלחמת הירושה הספרדית, בשנת 1714 נבזזה ונהרסה העיר. נפוליאון בונפרטה סיפח את העיר לאימפריה הצרפתית הראשונה והמליך את אחיו, ז'וזף בונפרטה למלך ספרד. לאחר תבוסת נפוליאון הוחזרה העיר לשליטת ספרד.

במהלך המאה ה-19 הגיעה המהפכה התעשייתית לעיר והעיר גדלה ויצאה מבין החומות. תערוכה עולמית נערכה במקום בשנת 1888, והעיר הורחבה במסגרת פרויקט "ההרחבה" (אישמפלה).

ברצלונה הייתה מקום מרכזי של אנרכיזם במהלך השבוע הטראגי של שנת 1909 שבו נשרפו כנסיות העיר. בימי מלחמת האזרחים הספרדית (בין השנים 1936 - 1939) ישבה בעיר הממשלה הרפובליקנית כאשר הגנרל פרנקו כבש את הבירה מדריד.

החל משנות ה-70 במאה ה-20 החלה התעוררות של השפה והתרבות הקטלאנית.

בשנת 1984 בחרה אונסק"ו להנציח את פועלו של אנטוניו גאודי ולהכריז על המבנים שתכנן בעיר וביניהם כנסיית הסגרדה פמיליה (Sagrada Familia) כאתר מורשת עולמית. בשנת 1997 הכריז אונסק"ו גם על המבנים שתכנן הארכיטקט לואיס דומנק אי מונטאנר (Lluís Domènech i Montaner) "אתר מורשת עולמית".
הקתדרלה הגותית
הקתדרלה הגותית

אנדרטאות


אתרי מורשת עולמית


כנסיות


מוזיאונים ומבני תרבות


פארקים וגנים


הביתן הגרמני (1929), בתכנון האדריכל לודוויג מיס ואן-דר-רוהה
הביתן הגרמני (1929), בתכנון האדריכל לודוויג מיס ואן-דר-רוהה

תחבורה


שווקים


מבנים בעלי חשיבות

בעיר ברצלונה מצויות שתי קבוצות כדורגל ברמה בינלאומית:

בשנת 1970 העיר אירחה את אליפות אירופה בשחייה.

בשנת 1992 העיר אירחה את האולימפיאדה ורוב המשחקים נערכו באצטדיון האולימפי בעל 56,000 מושבים.

בשנת 2003 העיר אירחה את אליפות העולם בשחייה, ורוב התחרויות נערכו באולם הספורט פלאו סנט ג'ורדי שבו ניבנתה בריכה זמנית לאירוע.

בשנת 2010 אירחה העיר את אליפות אירופה באתלטיקה באצטדיון האולימפי ליואיס קומפאניס.


חזית הקתדרלה
חזית הקתדרלה

קתדרלת אֶוּלָליה הקדושהספרדית: Catedral de Santa Eulalia) או הקתדרלה של ברצלונה (המכונה גם "לה סאו" - La Seu) הוקמה בין 1298 עד למאה ה-15 על יסודותיה של כנסייה ויזיגוטית שעמדה במקום. החזית הגותית של הכנסייה הוקמה במאה ה-19. הכנסייה מוקדשת לאולליה מברצלונה - הקדושה המגינה על העיר ברצלונה, הקבורה בקריפטה של הכנסייה. בקתדרלה יש העתק מוגדל של פסל המדונה השחורה - הדומה לפסל השמור במונטסראט. אחת האטרקציות החביבות על התיירים הבאים לבקר בכנסייה היא מערכת מושבי העץ הייחודיים של המקהלה. לצד הכנסייה מצוי קלויסטר גותי, בו שמורים 13 אווזים לבנים המסמלים את היותה של אולליה בת 13 בעת הירצחה על ידי החיילים הרומיים.


רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא ברצלונה: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)