פורטל:בעלי חיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

בעלי חיים (Metazoa) ממלכה בעל-ממלכת האיקריוטים של יצורים רב תאיים.

בעלי החיים הם יחידות חיים המסוגלות להגיב באופן פעיל לסביבתם. בעלי החיים הם צרכנים – כדי לייצר אנרגיה הם נדרשים לצרוך אורגניזמים אחרים וחומרים מן הסביבה. זאת לעומת צמחים, אשר מפיקים אנרגיה מאור השמש בתהליך שנקרא פוטוסינתזה (הטמעה). לכל בעלי החיים פרט למספר מינים במערכת הצורבים יש כושר ניידות. בנוסף, לכל בעלי החיים פרט לספוגיים יש מערכת עצבים.

לווייתן גדול סנפיר מתחת למים

לִוְיָתָן גְדוֹל-סְנַפִּיר (שם מדעי: Megaptera novaeangliae) הוא מין לווייתן מזיפות יחיד בסוגו (Megaptera) המשתייך למשפחת לווייתני הענק. אוכלוסיית הלווייתן גדול-הסנפיר הצטמצמה באופן ניכר בעקבות ציד, וכיום הוא נחשב למין מוגן ברוב חלקי העולם.

זהו לווייתן גדול ממדים: אורכו של פרט בוגר נע בין 10 ל-16 מטרים ומשקלו הממוצע הוא כ-27 טונות. למרות גודלו, הלווייתן גדול-הסנפיר אקרובטי למדי, והוא ידוע בקפיצותיו החינניות מהמים, בסנפיר הקדמי הגדול ובשירתו המורכבת. הלווייתן גדול-הסנפיר חי באוקיינוסים ובימים ברוב חלקי כדור הארץ.

ברווזן
ברווזן

הברווזן האוסטרלי הוא אחד מבין ששה יונקים שידוע כי הם ארסיים. הארס נמצא בדרבנות נשלפים ברגליו האחוריות של הברווזון הזכר, והוא כלל אינו משתמש בו כנשק נגד טורפים או לטרף כשאר בעלי החיים הארסיים, אלא לקרבות נגד זכרים יריבים במהלך עונת הזיווג. ג'ורג' שאו, בוטניקאי וזואולוג אנגלי, פרסם את התיאור הראשון של בעל החיים הייחודי ב-1799, וטען כי קשה שלא להטיל ספק באמינות התגלית. גופו של הברווזן נראה כגופה של חיה דמוית בונה שנתפר לה מקור של ברווז. שאו אף ניסה לבדוק השערה זו, ובעזרת מספריים ניסה למצוא תפרים בגוף הברווזן. גם המדען רוברט נוקס האמין כי ייתכן ומדובר בפחלוץ שהוכן בידי זייפנים מאסיה.

רַכִּיכוֹת (Mollusca) -מערכה של בעלי חיים. היא אחת ממערכות החי המגוונות והנפוצות ביותר על פני כדור הארץ. המדענים מונים בה כ-100,000 מינים, חיים ומאובנים, הנחלקים לשבע מחלקות.

ארבע המחלקות החשובות במערכת הרכיכות הן: החלזונות, הצדפות, הרב-לוחיתאים והדיונונאים.

דו-חיים (Amphibia) – מחלקה של מיתרניים בקבוצת בעלי ארבע רגליים, בעל-מחלקת חולייתנים לסתניים.

הדו-חיים הם חולייתנים שבצעירותם חיים במים מתוקים, ובבגרותם מסוגלים להתקיים גם מחוץ למים. למרות זאת, גם בשלב זה זקוקים הדו-חיים ללחות תמידית; את זאת הם מקיימים באמצעות הפרשת ריר על-גבי עורם, השומר על לחות העור. הריר המכסה את גופם של הדו-חיים הוא אחד מהמאפיינים העיקריים של מחלקה זו, ומשמש בעיקר לצורך נשימה עורית. לעיתים מכיל הריר חומרים רעילים המשמשים להגנה.

ישנם מגוון מיני דו-חיים כמו: בעלי זנב, חסרי רגליים, צפרדעים וקרפדות.

עופות (Aves) – מחלקה של מיתרניים בקבוצת ארכוזאוריה בעל מחלקת חולייתנים לסתניים.

עופות (שם מדעי: Aves) היא מחלקה של בעלי חיים במערכת המיתרניים. מחלקת העופות כוללת כעשרת-אלפים מינים המפוזרים כיום על פני מרבית האזורים הגאוגרפים של כדור הארץ, והופכים אותה לאחת מהמחלקות המצליחות והמוכרות ביותר של המיתרניים.

העופות מכוסים בנוצות, תכונה המייחדת אותם מכל שאר בעלי החיים בני-ימינו, והגפיים הקדמיות שלהם הפכו לכנפיים המאפשרות למרביתם לעופף באוויר. ואולם יש מיני עופות שהכנפיים שלהם מנוונות חלקית והם אינם מסוגלים לעופף. בגוף העופות בני ימינו חלו התאמות מקיפות לתעופה, כמו מקור קל במקום שיניים, עצמות חלולות לחסכון במשקל, ומערכת ייחודית של שקי אוויר וריאות לנשימה יעילה במיוחד. העופות הם הומיאותרמים (בעלי "דם חם"), מתרבים באמצעות הטלת ביצים (ראו תטולה), וההורים מטפלים בצאצאיהם.

ישנם מיני עופות שונים כמו: עורבני, ברווז, תוכי, ינשוף, עיט, שקנאי, פינגווין, יען ושחף.

זוחלים (Reptilia) הם קבוצה מגוונת של בעלי חוליות, שבעבר נחשבה למחלקה במיון עולם הטבע אך, עתה מוגדרת כקבוצה פרפילטית. קיימים כ-6500 מינים. הזוחלים בני ימינו משתייכים כולם לקבוצת סאורופסידה. הם כוללים יצורים כמו צבים, תנינים, לטאות ונחשים. מינים נוספים שנעלמו כמו הפטרוזאורים והדינוזאורים נחשבים אף הם לזוחלים, למרות שמהאחרונים התפתחו העופות.

פרוקי רגליים (Arthropoda), היא מערכה של חסרי חוליות. זוהי המערכה הגדולה ביותר בעולם הטבע, והיא כוללת למעלה מ-1,134,000 מינים שונים – יותר מכל מיני בעלי החיים האחרים יחדיו. כ-80% מכלל בעלי החיים על-גבי כדור הארץ הם פרוקי-רגליים (מבחינת מספר הפרטים). לפרוקי הרגליים משתייכות כמה קבוצות ידועות מאוד של בעלי חיים, ובהן חרקים, עכבישים, עקרבים וסרטנים. מחלקת החרקים היא המחלקה הגדולה ביותר בעולם הטבע. למחלקה זו משתייכים יותר ממיליון מינים מתוארים. פרוקי הרגליים שונים בגודלם, ונעים מגודל של פלנקטון מיקרוסקופי (~0.25 מילימטר) ועד לגודל של סרטן עכביש יפני שאורכו מספר מטרים.

דגים הם בעלי חיים במערכת מיתרניים אשר חיים במים. מבחינה טקסונומית משתייכים הדגים לשתי מחלקות: דגי גרם, אשר כוללים את רוב הדגים המוכרים לנו, ודגי סחוס, הכוללים את הכרישים וכמה מינים נוספים. דגי הגרם מהווים את המחלקה הגדולה ביותר במערכת המיתרניים; ישנם יותר מינים של דגים מאשר מיני עופות, יונקים וזוחלים גם יחד.

יונקים (Mammalia), מחלקה במערכת המיתרניים. המאפיין המשמעותי ביותר של היונקים (ממנו נגזר שמה של המחלקה) הוא קיומן של בלוטות חלב באמצעותן מזינה האם את צאצאיה.

מאפיינים נוספים הם פרווה או שיער וכן היכולת לווסת את טמפרטורת הגוף באמצעות תהליכי חילוף חומרים הפולטים חום (Tachymetabolism), תכונה המכונה גם אנדותרמיות או "דם חם". מחלקת היונקים מונה מעל 5000 סוגים בגוון סדרות כמו טורפים, לווייתניים, עטלפים, בעלי חדק, מכפילי פרסה ופרימטים. בנוסף על יונקי הכיס ויונקי הביב הפרימיטיבים.

צורבים (Cnidaria), היא מערכה של נבוביים בממלכת בעלי חיים. במערכה זו כלולים כ-10,000 מינים של בעלי חיים פשוטים יחסית (בעלות שתי שכבות נבט בלבד) המצויים בסביבות מיימיות בלבד, בעיקר בים. שמם המדעי של הצורבניים Cnidaria בא מהמילה קנידוציט (Cnidocyte), תאים מיוחדים שנושאים אברוני עקיצה. במערכה זו נכללים בין היתר אלמוגים, שושנות ים, מדוזות סוכך, נוצתאים וצרעות ים. בעבר זכתה הקבוצה לשמות Coelenterata וCoelentera, אך מכיוון ששמות אלו כללו את המסרקניים הם נזנחו. כל העיכול של הצורבניים עשוי חלל עיכול אחד.

חיות כיס (Marsupialia), תוך מחלקה במחלקת היונקים. יחודה של הקבוצה בהריונן הקצר של הנקבות, אשר ולדותיהן נולדים זעירים ולא מפותחים, וזוחלים מיד עם לידתם לכיס (marsupium)- שהוא קפל עור המחובר לעצמות הכיס שמתחת לבטן האם. שם הם ממשיכים להתפתח במשך כמה חדשים עד להשלמת התפתחותם.

יונקי הכיס כוללים מיני קנגורו, קואלה, וומבט, נמיית כיס ופוסום אוסטרלי.

בעלי חיים נכחדים הם מיני אורגניזמים שנכחדו מהעולם. בביולוגיה, מין נחשב למין נכחד כאשר הפרט האחרון בעולם מבני המין מת. הכחדה של מינים, כמו גם היווצרות של מינים הם תהליכים המתרחשים כל הזמן, אולם יש תקופות בהן יש הכחדה המונית.

ישנם מספר בעלי חיים שנכחדו הרבה לפני האדם המודרני, כמו דינוזאורים, פטרוזאורים ופורוסרקוסיים. מינים אחרים נעלמו עקב פעילות האדם, כמו דודו, זאב טסמני, פרת הים של שטלר ושור הבר.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בנושא בעלי חיים שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".