פורטל:בלשנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלשנות היא חקר שפה טבעית אנושית, וחקר היכולת האנושית להשתמש בשפה. קיימות בבלשנות אסכולות שונות שחלוקות ביניהן לעיתים קרובות.

בלשנים מחלקים את חקר השפה למספר תחומים נפרדים. החלוקה הזאת נובעת בחלקה ממסורת, ונועדה במידה רבה לאפשר התמחות של בלשנים בתחומים ממוקדים. חלוקות מסוימות משקפות בעיות אמיתיות במחקר הבלשני – למשל, הבלשנים מתקשים להסביר מדוע כללי יצירת המילים (מורפולוגיה) שונים במידה ניכרת מכללי יצירת משפטים (תחביר). לא כל הבלשנים מסכימים על החלוקות האלה.

לשון חז"ל (נקראת גם לשון חכמים או לשון המשנה) היא השפה העברית כפי שהייתה מדוברת ונכתבת בפי היהודים בין המאה הראשונה והמאה החמישית לספירה. לשון חז"ל היא השפה שבה נכתבו המשנה, המדרשים וחלק מן התלמוד הבבלי והירושלמי.

ההבדל שבין השפה שבה כתוב התנ"ך לבין השפה שבה כתובה המשנה ניכר מיד לעין, ושימש נושא למחקר של הבלשנים לאורך הדורות. ההבדל הזה היה ידוע גם לדוברי הלשון עצמם, שאמרו "לשון תורה לעצמה, לשון חכמים לעצמה" (תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף נ"ח ע"ב).

דף ראשון מסידור התפילה שאושר על ידי הסנהדרין הגדולה של פריז, 1807, שהוקמה על ידי נפוליאון.
לוח "שבץ נא".
לוח "שבץ נא".

שַׁבֵּץ נָא הוא משחק לוח נפוץ מאוד, בו המתחרים משבצים אותיות למילים. אחד משחקני השבץ נא המפורסמים הוא נייג'ל ריצ'רדס(אנ'), שניצח בחמש אליפויות עולם ובטורנירים נוספים של שבץ נא באנגלית – אותה הוא דובר כשפת אם, ובשתי אליפויות עולם בשבץ נא בצרפתית, אותה הוא אינו מדבר בכלל. לצורך ההתמודדות בשפה זו הוא למד בעל פה לקסיקון, במשך חודשיים. מלבד ריצ'רדס, עוד אנשים הצטיינו בשימוש בשפה בה אינם מבינים כמעט אף מילה. ג'ניפר גראוט(אנ'), האמריקאית המכונה "אום-כולתום מבוסטון", הצטיינה ונצחה ערבים בתחרויות זמרה בערבית, וזכתה במעריצים רבים בעולם הערבי [1].

שפה היא אמצעי תקשורת המשמש להעברת מידע כלשהו באמצעות מסרים ואותות שונים שיש להם משמעות ושעוברים בין המשתתפים בתהליך מחזורי, אחד מעביר את המסר, אחר קולט אותו, מגיב לו על ידי העברת מסר אחר משלו וכך התהליך חוזר חלילה - לערך המלא

כל השפות שמוצגות כאן (חוץ מהשפות המתוכננות והנכחדות) מסודרות על פי מספר הדוברים באותה קבוצה מהגדול לקטן.

כתב הוא מערכת של סימנים. הסימנים יכולים להיות סמלים שהם מעין ציורים המייצגים עצמים פשוטים, או אותיות שהן סימנים גרפיים המייצגים הברות או הגאים - לערך המלא

פונטיקה היא ענף בבלשנות העוסק בחקר הקולות שמופקים בעת הדיבור, הצלילים, דרכי היווצרותם, הגייתם וקליטתם. מדע הפונטיקה מתאר את הצלילים של כל הלשונות באופן אחיד.

פונולוגיה (או תורת ההגה בעברית) היא ענף בבלשנות ותת תחום בדקדוק. בעוד שפונטיקה עוסקת בחקר הקולות והצלילים שמופקים בעת הדיבור והינה אוניברסלית, הפונולוגיה עוסקת בחקר היחסים בין ההגאים, תפקודם, וצירופם זה לזה בשפה נתונה. - לערך המלא

מורפולוגיה, תורת צורות הלשון הינה ענף בבלשנות החוקר את המורפמות הקיימות בשפה מסוימת - לערך המלא

שעשועי לשון הם מגוון השימושים הנעשים בשפה לשם שעשוע, תוך ניצול סגולותיה של השפה - לערך המלא

אליעזר בן-יהודה

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום הבלשנות שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".