פורטל:ארכאולוגיה של המזרח הקרוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

דף זה ערוך לצפייה מיטבית ברזולוציה של 800*1280 ומעלה – לצפייה ברזולציות נמוכות יותר לחצו כאן


דיאלוג פרי עטו של אפלטון מספר על שיחה שהתקיימה בין סוקרטס והיפיאס. בשיחה עונה היפיאס לשאלת סוקרטס "מה מעניין אנשים?", תשובת היפיאס היתה: "עמים, גיבורים ובני אדם, יישובים וכיצד נוסדו הערים בימי קדם, ובקיצור, הם מוכנים לשמוע על ארכאולוגיה". זה כנראה האזכור הראשון של המילה ארכאולוגיה במשמעות של חקר תרבויות אנושיות בעת העתיקה.

המזרח הקרוב היה ביתן של תרבויות עתיקות ומפוארות - שומר, אכד, מצרים העתיקה, אשור, בבל, פרס העתיקה והחתים הן אך חלק ממגוון תרבותי עצום, שכלל גם את ממלכת ישראל וממלכת יהודה, תרבויות כנען, עבר הירדן וכן התרבויות בלבנון כגון אוגרית, צור וצידון. המזרח הקרוב הכיל בתוכו תרבויות מורכבות ומרתקות, שפיתחו את הכתב על כל גוניו כולל כתב יתדות בשומר, כתב הירוגליפי במצרים העתיקה וכתב אלפבית בכנען, ידע במתמטיקה ובאסטרונומיה, באדריכלות ובאמנות, כמו גם דתות ומבנים תרבותיים וחברתיים מורכבים, והותירו אחריהן ערים חרבות, ספריות, כתובות קיר, קברים וחפצים אחרים, חלקם גלויים לעין כמו הפירמידות במצרים, וחלקם נטמנו תחת שכבות של אדמה.

מדע הארכאולוגיה התפתח באופן שיטתי כמדע במהלך המאה ה-19. מדע זה הגיע להשגים משמעותיים בחשיפת תרבויות העבר המפוארות במזרח הקרוב, פיענוח שיטות הכתב שהותירו אחריהן, ותיאור החיים בהן בכל מובן. ארכאולוגים חפרו במצרים, במסופוטמיה ובאנטוליה, והעלו לעיתים ממצאים דרמטיים ומלהיבים, כדוגמת מסכת המוות של תות ענח אמון, שהתגלתה בשנת 1922 והציתה את דמיון העולם.

פורטל זה מוקדש לתרבויות העבר המפוארות, אך גם לאישים, לאתרי החפירות מהתקופה הנאוליתית ועד שנת 1700 השנה האחרונה שממצאיה מוגדרים כעתיקה לפי חוק העתיקות, וכן למתודולוגיה המדעית של הארכאולוגים העוסקים בחקר תרבויות המזרח הקרוב.

הגן הארכאולוגי ירושלים (נקרא גם 'העופל' או 'חפירות הכותל') שוכן למרגלות הכותל הדרומי של הר הבית, וכולל ממצאים ארכאולוגיים מרתקים, שהקדומים בהם הם בני 5,000 שנה. חשיבותו העיקרית של הגן, שהחל להיחקר על ידי מומחים ישראלים רק לאחר איחוד ירושלים ב-1967, היא בשפע המבנים והממצאים שבו מימי בית המקדש השני, כמו קשת רובינסון, שערי חולדה, מקוואות טהרה, רחובות מרוצפים, כתובות ומטבעות. הגן כולל גם ממצאים מאוחרים יותר, כמו הארמונות האומיים, וכן מוזיאון מודרני בשם מרכז דוידסון.


כתובת השילוח היא כתובת בנקבת השילוח הכתובה בכתב עברי עתיק שהתגלתה ב-1880, המנציחה את רגע המפגש בין שתי קבוצות חופרים, עם פריצת הנקבה שהוליכה את מי הגיחון אל שטח עיר דוד בירושלים. הנקבה נחפרה ביוזמתו של חזקיהו מלך יהודה, בערך בשנת 703 לפנה"ס. הכתובת נעקרה ממקומה בשנת 1890 ומוצגת כיום במוזאון הארכאולוגי של איסטנבול.

בין ממצאי הארכאולוג זאב משל, שחפר בשנות ה-70 בכונתילת עג'רוד שבסיני, היה פיטס (כד גדול) ועליו מצוירים שני אלים דמויי עגל, בעלי זנב או פין, ומעליהם אישה מנגנת, מעל לציור, נכתב בין השאר:"[ב]רכת אתכם ליהוה שמרנ ולאשרת" (בירכתי אתכם ליהוה שומרון ולאשרתו). למרות שידוע, ממקורות תנכ"יים, על עבודת אלילים בקרב בני ישראל, זו דוגמה נדירה בה משולב האל יהוה בתוך פנתיאון ויש לו בת זוג - האשרה (כתובת דומה נמצאה על ידי הארכאולוג ויליאם דוור בדרום הר חברון).


טוען את הלשוניות...

  [ עריכה ]

אישים

אתרים עיקריים ומייצגים

מוסדות, מכוני מחקר ומוסדות אקדמיים

מוזיאונים


  [ עריכה ]

אישים

קישור-מקדש דנדור
קישור-מקדש דנדור

אתרים עיקריים ומייצגים


מוסדות, מכוני מחקר ומוסדות אקדמיים

מוזיאונים


  [ עריכה ]

אישים

אתרים עיקריים


מוסדות, מכוני מחקר ומוסדות אקדמיים

מוזיאונים


אישים

תל טאיינאט
תל טאיינאט

אתרים עיקריים

המוזיאון הארכאולוגי של האטיי
המוזיאון הארכאולוגי של האטיי
המוזיאון הארכאולוגי של אדנה
המוזיאון הארכאולוגי של אדנה

  [ עריכה ] מוסדות, מכוני מחקר ומוסדות אקדמיים


מוזיאונים


1
100%
#8E236B
#DEB887


טוען את הלשוניות...

  [ עריכה ]

הזיגוראת של אור
פילון בכניסה למקדש לוקסור

ראשיתה של האדריכלות הייתה עם הבונים הראשונים אשר חיפשו מחסה מפגעי מזג האוויר והגנה מפני חיות טרף. בתקופה הפלאוליתית העליונה ניבנו בקתות עגולות מהחומרים הזמינים באזור המגורים. ביישובי הקבע הראשונים של התרבות הנאטופית, לפני כ-15 אלפי שנים, הופיעה בנייה בת-קיימא של בתים עגולים או סגלגלים, המשלבים יסודות אבן וקירוי מחומר צמחי. עם התרחבות היישובים בתקופה הנאוליתית והתקופה הכלקוליתית נוצר הצורך בבניה מתוכננת יותר יחד עם הגנה כנגד אויבים. דוגמה טובה ניתן לראות בצ'טלהויוק באלף ה-6 לפנה"ס נבנו בתים צמודים מבוץ, הגישה לבתים נעשתה דרך הגג. דוגמה אחרת היא ביר אבו מטר מהאלף ה-4 לפנה"ס בתים חפורים תת-קרקעיים. במשך הזמן החלו האנשים לבנות גם מקדשים לאלים וקברים למתים. האדריכלות התפתחה במקביל באזורים שונים בעולם, במיוחד בתרבויות מפותחות. דוגמאות ידועות מהאלף ה-3 לפנה"ס הן הפירמידות במצרים העתיקה אשר שימשו כקבר ו הזיגוראת במסופוטמיה אשר שימש כמקום פולחן. שניהם מבנים אדריכליים גבוהים שמטרתם להאדיר את שם בוניהם. האדריכלות והתפתחותה היא סיפור התפתחותן של תרבויות במזרח הקרוב העתיק.


אדריכלות אשורית - אדריכלות ממלוכית - אדריכלות מצרים העתיקה - אדריכלות פרסית - הגנים התלויים בבבל

  [ עריכה ]

הספינה העתיקה ממעגן מיכאל, מוזיאון הכט חיפה

תחום הארכאולוגיה הימית הוא ענף חדש יחסית בארכאולוגיה שנוסד רק בשנות ה-50 של המאה ה-20. הארכאולוגיה הימית עוסקת בשלושה תחומים עיקריים. התחום הראשון עוסק בארכאולוגיה של כלי שיט; דוגמאות לממצאים שהתגלו בשטח זה הן הספינה העתיקה ממעגן מיכאל שנמצאה בארץ ישראל, והספינה של ח'ופו שנמצאה בתוך פירמידת ח'ופו בגיזה שבמצרים. התחום השני מתמקד בחקר שרידי האדם הקשורים לפעילות ימית, כגון נמלים. דוגמה לכך היא נמל קיסריה בקיסריה העתיקה אשר נבנה בידי הורדוס ושרידיו נמצאים כיום מתחת לפני המים. התחום השלישי הוא ארכאולוגיה תת-מימית, העוסקת בשרידי האדם מתחת לפני המים, יישובים טבועים, כגון עתלית-ים - אתר מהאלף ה-8 לפנה"ס המכוסה היום במי ים בעקבות עליית מפלס הים התיכון. באתר זה נמצא מבנה פולחני. חפירה ארכאולוגית של יישוב טבוע דורשת מהארכאולוג רישיון צלילה.

בישראל קיבלה הארכאולוגיה הימית תנופה עם הקמתה של האגודה למחקר תת-ימי בישראל בשנת 1961, על ידי אלישע לינדר ואבנר רבן והקמתו של החוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה בשנות ה-70 של המאה ה-20.

ארכאולוגיה ימית - הסירה מגינוסר - הספינה העתיקה ממעגן מיכאל - יבנה ים - נמל קיסריה - ספינה טרופה מאולו-בורון - עתלית-ים
רשימת המלכים מתקופת רעמסס השני שנמצאה באבידוס שימשה בסיס לקביעת הכרונולוגיה המצרית

  [ עריכה ] אחת השאלות החשובות בחפירה ארכאולוגית היא תיארוך כל השכבות הארכאולוגיות באתר, על ממצאיהן. הארכאולוג שואף להגיע לתיארוך מדויק ככל האפשר, אבל יכולתו להגיע לכך הולכת ונעשית קשה יותר ככל שהאתר קדום יותר. קיימים שני סוגי תיארוך ארכאולוגי: תיארוך יחסי (לפי רצף השכבות; העמוקה יותר היא הקדומה יותר) ותיארוך מוחלט, המתבצע בשיטות פיזיקליות כגון תיארוך פחמן-14 (מדידת כמותם של איזוטופים רדיואקטיביים בממצאים ארכאולוגיים מתאימים; הכמות ההתחלתית של האיזוטופים וקצב הדעיכה שלהם ידועים, ומכאן ניתן לחשב את גיל הממצא לאחר מדידית הכמות שנשארה בו). לעיתים ניתן לתארך שכבות השייכות לתקופה היסטורית על-פי תאריכיהם ההיסטוריים הידועים של אירועים שונים, המשתקפים בממצא הארכאולוגי. דוגמה לכך היא קביעת התאריך של השכבה הארכאולוגית של נפילת מצדה לפי התיעוד בספריו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו.

הארכאולוגים והחוקרים השונים השקיעו מאמצים רבים בקביעת הכרונולוגיה המצרית והכרונולוגיה של המזרח הקרוב העתיק והזיקה ביניהן. הבסיס לכרונולוגיה היו רשימות מלכים שונות כגון: אבן פלרמו, רשימת המלכים מטורינו, רשימת המלכים מכרנך, רשימת המלכים מאבידוס כתובות הירוגליפיות אשר פרטו את שושלות המלכים. וכן אירועים אסטרונומיים מתועדים שהוזכרו בתעודות שונות ואפשרו לקבע מלך מסוים בשנה מסוימת, וממנו ללכת אחורה וקדימה על פני הזמן. הקשרים בין מצרים ותרבויות מסופוטמיה וארץ ישראל אפשרו ליצור תיארוך גם של תרבויות אלה. הסטרטיגרפיה של ממצאים אלה ומדידת הגיל באמצעות פחמן-14 מאפשרים הצלבה של כל הנתונים ובניית כרונולוגיה אמינה למזרח הקדום.

  [ עריכה ]

קבר זכריה (מימין) וקבר בני חזיר (משמאל)

חקר אתרי קבורה בעת העתיקה הוא חלק חשוב ובלתי נפרד ממדע הארכאולוגיה. כבר לפני כמאה אלף שנים בתקופה הפלאוליתית התיכונה, נהג ההומו ספייאנס כמו גם האדם הניאנדרטלי לקבור את קרוביו שמתו ולהוסיף מנחות קבורה פשוטות, למשל בנחל מערות. קברים ותכולתם, אתרי קבורה ובתי קברות היו לעיתים הממצאים העיקריים באתרים ארכאולוגים רבים. האדם בייחסו חשיבות רבה לחיים לאחר המוות הקדיש מאמץ ותשומת לב לבניית הקברים, לטקס הקבורה ולחפצים אותם השאיר בקבר. דוגמה מאלפת היא אתר הקבורה הענק שחפרה הארכאולוגית קתלין קניון ליד יריחו בה חשפה וניתחה כ- 500 קברים. דוגמה מפורסמת יותר הם הפירמידות במצרים ששימשו קברים לפרעוני מצרים בימי הממלכה הקדומה.

לאורך שנות ההיסטוריה חלה התפתחות במנהגי הקבורה השונים בתרבויות השונות עד ימינו אלה. חלון זה נותן שער ראשוני לכניסה לעולם המופלא של מנהגי הקבורה והקברים בעולם העתיק.

נחל מערות - בית שערים - גלוסקמא - מערות אפקה - מצבות נחל קדרון - סרקופג - קבר בני חזיר - קבר בת פרעה - קבר זכריה - קבר ...יהו אשר על הבית - קברים וקבורות בתקופת הברונזה הביניימית

  [ עריכה ]

פך הנקרא "טנקרד" כלים מחופים לבן II. אוסף המוזיאון הימי הלאומי
משפחת צבוע לבן מקפריסין
קנקן עזה

כלי החרס מעניקים לארכאולוג מבט אל תרבויות העבר. ייצור כלי החרס הוא קל יחסית, וחומרי הגלם זמינים למדי, וכאשר הוא נשבר, הוא אינו ניתן להתכה מחודשת, וכך נוצר מצב שבו אנשי העבר השאירו מאחוריהם חרסים ושבריהם למאות ואלפים. החרס הוא חומר עמיד, וכלי חרס, או שבריהם, שורדים זמן רב לאחר שכלים שנעשו מחומרים אחרים מתכלים. בשילוב עם ממצאים אחרים, חקר כלי החרס הוא חיוני לבחינת ההתפתחות התרבותית, הארגון והמצב הכלכלי של חברות שייצרו או ייבאו כלי חרס. חקר הכלים גם מאפשר מבט לחיי היום יום, הדת, והיחסים החברתיים של החברה. כרונולוגיה המבוססת על טיפולוגיה של כלי חרס היא לעיתים חיונית כשהמדובר בחברות שטרם פיתחו את הכתב, אך גם לתיארוך של חברות בעלות היסטוריה כתובה.

כלי קרמיקה

אגן (ארכאולוגיה) - בזיך כלקוליתי - בילביל - גביע (ארכאולוגיה) - טס (ארכאולוגיה) - מחבצה כלקוליתית - מנורת שמן - סיר בישול בעת העתיקה - ספל (ארכאולוגיה) - פיטס - פיקסיס (ארכאולוגיה) - פכית - פך - פערור - צפחת - קדירה (ארכאולוגיה) - קובעת - קומקום (ארכאולוגיה) - קנקן - קנקן עזה - קערה (ארכאולוגיה)

משפחות כלים

קרמיקה אפורה ממורקת - דגם האיילות והתומר - הכלים הדו-גוניים - הקערות השומרוניות - התרבות הירמוכית - כלי ואדי רבה - כלי בית ירח - כלי בסיס טבעת - כלים המצוירים על לבן מתקופת הברזל - כלים המקורצפים לבן - כלי תל אל-יהודיה - כלי אבידוס - כלי אכזיב - משפחת מונוכרום קיפרי - כלים מחופים לבן - משפחת משח פסים - משפחת פיניקי דו גוני - משפחת צבוע לבן - קרמיקה פלשתית - משפחת שוקולד על לבן - כלי מגידו - קרמיקה מתכתית

פרויקט למיפוי וזיהוי כלים

פרויקט הקרמיקה הלבנטינית - משמש לאיסוף מידע שיטתי על כלי הקרמיקה הנמצאים באתרים ארכאולוגים באזור הלבנט. בצורה אינטראקטיבית ומדעית,

  [ עריכה ]

תל מגידו קיר שחוזק בעזרת עמודי בטון מפרישי מלחים
תל מגידו - פעולת שימור של קיר, הקיר פורק, כל אבן סומנה ונרשמה, והורכבה מחדש עם חומר מליטה מיוחד אשר לא פוגע באבן המקורית

חפירה ארכאולוגית מטבעה הורסת אתרים ארכאולוגים. התל על כל ממצאיו נשמר כקפסולת זמן עד לבואו של הארכאולוג אשר חופר ומוציא את האוצרות הטמונים בו לאור. חשיפת הממצא לאור משאירה אותו חשוף לפגעי הטבע, ולעיתים קרובות הוא נהרס. המודעות לבעיה זו גדלה עם השנים, והיום בכל העולם מוקדש חלק מתקציב החפירה לשימור האתר וממצאיו. גודלו תלוי במשאבי החפירה הספציפית ובמקורות המימון. במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, נהגו משלחות החפירה לחפור ולהסיר שכבות גדולות מהתל. המשלחת שחפרה בתל מגידו בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 תכננה לחפור את כל התל. רק בגלל פרוץ מלחמת העולם השנייה החפירה נעצרה, והאתר ניצל. גם שיטות השימור השתכללו עם השנים. היום יודעים למשל ששימור וחיזוק קיר בעזרת בטון מזיק לאתר בגלל שהבטון מפריש מלחים המזיקים לקיר האבן הקדום. עם השנים נוסד מקצוע חדש הנקרא "שימור ארכאולוגי" ויש ללמוד אותו בנפרד. לא כל ארכאולוג יודע איך לשמר. האתר סוסיתא מהווה דוגמה לדרך נכונה לטפל בנושא. האתר הינו גן לאומי, רשות הטבע והגנים מקצה תקציבים לשימור הנעשה במקביל לחפירות משלחת מאוניברסיטת חיפה המתנהלת באתר מאז שנת 2000.

פעולות השימור נעשות לאור המקובל בעולם כפי שהתוותה הוועדה הבינלאומית למונומנטים ולאתרים - איקומו"ס, ולאור ההגדרות וההנחיות של מסמכים דוקטרינרים הנוגעים לנושא כמו אמנת ונציה.

שימור מבנים - שימור תל מגידו - תוכנית לשימור אתרים
הצרפתי אמלינו חיפש במאה ה-19 אוצרות באבידוס כדי למוכרם ללובר, את הכדים שלא לקח, שבר. לעומתו פלינדרס פיטרי הבין את ערכם של שיברי החרסים לתיארוך אתרים ויצר לוח כלי חרס בשיטה שמשמשת את הארכאולוגים עד היום

  [ עריכה ] תולדות המחקר הארכאולוגי, הינו הסיפור של התפתחות הארכאולוגיה מימיה הראשונים, בהם הרפתקנים ושודדי עתיקות חיפשו אוצרות כדי למוכרם למוזיאונים ברחבי העולם ועד להפיכתה של הארכאולוגיה למדע. בדרך להפיכתה למדע הוגדרו שיטות חפירה ארכאולוגית, תעוד ופרסום מידע וכן חוקקו חוקים ותקנות במדינות העולם המסדירים את הנושאים, ומגדירים מה זו עתיקה, ואיך יש לבצע חפירה ואיך ומתי לפרסמה. מהי חובת השימור שחלה על הארכאולוג החופר וכן הסחר בעתיקות. הארכאולוג פלינדרס פיטרי נחשב אבי הארכאולוגיה המודרנית. הוא שינה את פני החפירה הארכאולוגית ואת שיטות התיעוד והפרסום של החפירה.

בגלל הביקוש הרב לממצאים מיוחדים המחקר הארכאולוגי לווה לאורך השנים גם בזיופי עתיקות, כאשר עם השנים הזייפנים הפכו למתוחכמים יותר. דוגמה ידועה לזיוף שעד היום שנויה במחלוקת היא כתובת יהואש וה"מגלה" שלה עודד גולן.
1
100%
#8E236B
#DEB887

מעוניינים לדעת יותר? לחצו על הקישור והיכנסו לערך המורחב

מעוניינים לדעת יותר? לחצו על הקישור והיכנסו לערך המורחב

חפירה בתוך ריבוע חפירה. ליד החופרת מונח סל לתוכו מוכנסים הממצאים שנחפרים בלוקוס, ומחברת הכוללת כרטיסי לוקוס


רשת האינטרנט כוללת אתרים רבים בעלי עניין בנושא הארכאולוגיה של המזרח הקרוב. פקולטות לארכאולוגיה, מוזיאונים ומכוני מחקר מציגים גלריות של מוצגים ואוספים, והופכים את האוצרות המוצגים בהם לנגישים לקהל הרחב. ניתן למצוא גם מידע רב נוסף בעל עניין - כתבי עת מקוונים, אתרים המוקדשים לאישיות, לאתר עתיקות או לנושא מסוים. בחלון זה ניתן לראות תצוגה מתחלפת של האתרים המעניינים והעיקריים הקיימים באינטרנט בנושא הארכאולוגיה של המזרח הקרוב.

אתר היום: החוג לארכאולוגיה באוניברסיטת חיפה

אתר החוג לארכאולוגיה באוניברסיטת חיפה כולל, פרט למידע מתבקש על מערכת הלימודים, תנאי הקבלה וכיוצא בזה, גם מידע רב על הפרויקטים והחפירות המתנהלים במכון זינמן לארכאולוגיה הקשור באוניברסיטה, גלריית תמונות מהחפירות שמנהל החוג באתרים שונים, וכן מידע נוסף על תוכניות לימודים, וראיונות עם ארכאולוגים בכירים על נושאים שונים.













  • מבוא לארכיאולוגיה של ארץ-ישראל בתקופת המקרא - 5 ספרים המשמשים כספר בסיס לקורס ארכאולוגיה מהתקופה הנאוליתית ועד ברזל II ‏, (8500 לפנה"ס - 586 לפנה"ס). הספרים יצאו לאור על ידי האוניברסיטה הפתוחה, 1989, תל אביב


הספרים המוצגים בחלונית הינם שער מבוא לארכאולוגיה ומטרתם לתת למתעניין כלי ראשוני להכיר את הנושא. נבחרו ספרים בתחומים שונים בארכאולוגיה, מדעיים וסמי מדעיים. לחלקם יש ערך בוויקיפדיה. לרשימה מלאה של ספרים העוסקים בארכאולוגיה שיש עליהם ערך בוויקיפדיה, ראו קטגוריה:ספרי ארכאולוגיה
טוען את הלשוניות...
1
100%
#8E236B
#DEB887
טוען את הלשוניות...

  [ עריכה ]

שנה
לפנה"ס
תקופה ארץ ישראל ועבר הירדן מסופוטמיה מצרים אנטוליה, סוריה והאזור
8500













התקופה
הנאוליתית
נאוליתית קדם קרמית א' PPNA
תקופה בתר-קרחונית
יריחו
נחל אורן
זהרת א-דרע
גשר



מורייבת (סוריה)
ג'רף אל-אחמר (סוריה)
גבקליטפה
7500 נאוליתית קדם קרמית ב' PPNB



עין ע'זאל

יפתחאל
יריחו





ג'רמו
תקופה קדם שושלתית
ראשית החקלאות
בתי מגורים קרמיקה
ביות בעלי חיים
נבלי צ'ורי


הג'ילר
גבקליטפה
צ'איאונו
מרסין
6000 נאוליתית קרמית א' PNA

תלוליות בטש
התרבות הירמוכית
יריחו IX
תל אל-פארעה (צפון)
ירים טפה
אום דבחיה

תל חלף
חסונה


תרבות סאמרא
מצרים העליונה
פיום I
טאסית


צ'טלהויוק

נבלי צ'ורי
5000 ראשית המעבר ליישובי קבע וחקלאות
נאוליתית קרמית ב'-ג' PNB-PNC
ואדי רבה
יריחו VIII
ארפח'ה
חלף XVII-XIX
מצרים התחתונה
מרימד
בני סלמה



מרסין

נבלי צ'ורי
4500


התקופה
הכלקוליתית
ייסוד יישובים מאורגנים:
תלוליות ע'סול
תל באר שבע
ביר אבו מטר
תל אסור
גולן - תל תאו
תלוליות בטש
ארידו
עובייד XI-XV
אורוכ
מצרים העליונה
אל בדרי
עמרה
גרזה
נקדה
מצרים התחתונה
אל עמרי
מעאדי



הג'ילר
מרסין
בייג'סולטאן
נבלי צ'ורי

3800









2400




תקופת
הברונזה
הקדומה
EB
ייסוד הערים:
כנען
בית ירח VII-XIII
תל ערד
תל מגידו XV-XIX
בית שאן XI-XIV
תל חצור XIX-XXI
תל אל-פארעה (צפון)
תל חסי
ג'מדט נאסר
אורוכ
שומר
אשנונה

אורוקגינה מלגש


ממלכת אכד
סרגון מאכד
נרם סין

ממלכה קדומה
איחוד מצרים העליונה והתחתונה
על ידי נערמר
שושלות 2-1
שושלות 5-3
בוני הפירמידות
ג'וסר, ח'ופו
חאפרו
שושלת 6
פפי השני

הגירה מקיליקיה

טרויה I
קסטל
ארסלן טפה
בייג'סולטאן
טרויה II
לימנטפה
אלג'הויוק

  [ עריכה ]

שנה
לפנה"ס
תקופה ארץ ישראל ועבר הירדן מסופוטמיה מצרים אנטוליה, סוריה והאזור
2400
תקופת
הברונזה
הביניימית
IB
נטישת הערים, תרבות חומרית חדשה,
יישובים פרוזים
חצור XVIII
תל מגידו XIV
בית שאן XI
באר רסיסים
ערוער (ירדן)
יריחו VI
העי
סוף ממלכת אכד

תקופה נאו שומרית
השושלת ה-III של אור

המלך גודאה מלגש
תקופת ביניים ראשונה
התרופפות שלטון מרכזי
תקופת שפל

שושלות 11-7

אבלה ארמון G (סוריה)
אוגרית IIIA3 (סוריה)
טרויה III

טרויה IV
קילטפה
2000
תקופת
הברונזה
התיכונה II
MBII
תקופת עיור->ערי מדינה מבוצרות עם
חלקלקה אוכלוסייה חדשה מהצפון,
כניסת הסוס והמרכבה
תל מגידו XIII-XI
תל אפק
תל כברי
תל דן
שכם XXI-XXII
יבנה ים
אשור הקדומה
שמשי-אדד I
ממלכות איסין ולרסה בשומר
השושלת הראשונה בבבל
בבל - חמורבי
ימחד - ירים-לים הראשון
מארי - זמרי-לים

כיבוש חתי - מורשיליש ה-I
הממלכה התיכונה
שושלת 12


כתבי המארות
תקופת ביניים שנייה -
ושלטון החיקסוס
שושלות 17-13
המושבות האשוריות בכניש
טרויה V


בייג'סולטאן
טרויה VI

הממלכה החתית הקדומה
1550






1346


תקופת
הברונזה
המאוחרת
LB
התחזקות השלטון המצרי
שלטון באמצעות מסעות מלחמה
תל מגידו IX
תקופה של סחר בינלאומי


התרופפות השלטון המצרי
תקופת אל עמארנה

התחזקות השלטון המצרי
שלטון ישיר באמצעות מצודות

הבבלית הופכת בינלאומית
שושלת כשית בבבל




התקופה האשורית התיכונה


ממלכות קטנות בבבל


ממלכה חדשה -
תקופת האימפריה
שושלות 19-18
שושלת 18: יעחמס I
חתשפסות, תחותמס III
אחנאתון, תות ענח אמון
שושלת 19: רעמסס II
מרנפתח

ממלכת מיתני
התקופה המיקנית ביוון
קפריסין: קיפרית מאוחרת

בייג'סולטאן
ארסלן טפה

טרויה VIIa - איליאדה
עיר מוקפת חומה
הממלכה החתית החדשה
1200
תקופת
הברזל
הראשונה
IAI
תקופת ההתנחלות -שופטים



חדירת הפלשתים
מלחמת אפק
שמואל הנביא
כינון המלוכה בישראל -שאול




ממלכת אשור
תגלת פלאסר ה-I
שלטון ביניים סורי קצר
ממלכה חדשה -
תקופת האימפריה
שושלת 20: רעמסס III
תקופת ביניים שלישית
שושלת 21

ארסלן טפה

הופעת ארם


הדדעזר מלך ארם צובה
1000




928



800


722
712

671
663

628
609
604








תקופת
הברזל
השנייה
IAII

דוד
שלמה

התפלגות הממלכה
ישראל ויהודה
ירבעם, רחבעם
בניית העיר שומרון
אחאב, יהושפט
אליהו הנביא
יהואחז, יואש
הנביא עמוס

נפילת שומרון, חזקיהו


פחוות אשוריות בישראל


הנביא ירמיהו
יאשיהו בישראל ויהודה
שלטון מצרי בישראל, יהויקים

פחוות בבליות בישראל, צדקיהו
תקופה נאו אשורית



אשורנצירפל ה-II

בניית נמרוד - עיר בירה אשורית

שלמנאסר ה-III


תגלת פלאסר ה-II
שלמנאסר ה-V
סרגון ה-II
דור שרוכין - עיר הבירה
סנחריב - נינוה עיר הבירה
אסרחדון - בנה את בבל
אשורבניפל - בנה ספריה

תקופה ניאו בבלית
נפילת אשור, כיבוש ע"י בבל ומדי

נבוכדנצר ה-II
סיאמון

שושלת 22
שישק I




שושלות 25-23
התפוררות שלטון מרכזי
הקמת שושלות מקבילות
במצרים העליונה והתחתונה

שושלת 25: שלטון נובי,
תהרקה


כניסת אשור
תקופה מאוחרת, נכו ה-I
שושלת 26, פסמתיך ה-I
גירוש האשורים


נכו ה-II


פסמתיך II
ממלכות נאו חתיות באנטוליה
חירם ה-I מלך צור


בן הדד ה-I מלך ארם דמשק

מתן מלך צור

בן הדד ה-II מלך ארם דמשק
חזאל מלך ארם דמשק
בן הדד ה-III
רצין מלך ארם דמשק

טרויה VIII


פחוות אשוריות בארם

כיבוש מזרח אנטוליה ע"י מדי



שלטון מצרי בארם

586





538
525


457
445
334
333
332
331





התקופה
הפרסית
חורבן בית המקדש ה-I ביהודה
גלות בבל
פחוות בבליות בישראל ויהודה
הנביא יחזקאל

שיבת ציון ביהודה

פחוות פרסיות בישראל ויהודה
עזרא
נחמיה


כיבוש אלכסנדר הגדול



נבונאיד
בלשאצר שליט מחליף
נפילת בבל - כיבוש ע"י כורש
שילטון פרסי - שושלת אחמנית

כנבוזי ה-II
דריווש ה-I
חשיארש ה-I
דריווש ה-II



קרב גאוגמלה
כיבוש אלכסנדר הגדול

אפריס




פסמתיך ה-III
הכיבוש הפרסי, כנבוזי ה-II
מצרים מסופחת לפרס
שושלת 27- פרסית

דריווש ה-II


כיבוש אלכסנדר הגדול

פחוות בבליות בארם


כיבוש אנטוליה ע"י כורש



פחוות פרסיות בארם



קרב גרניקוס
כיבוש אנטוליה ע"י אלכסנדר
כיבוש צור ע"י אלכסנדר

  [ עריכה ]

שנה
לפנה"ס
תקופה ארץ ישראל והאזור מסופוטמיה וסוריה מצרים אנטוליה, יוון ורומא
333

332
331
326
323


301


281
280




259


240

220



200


190
180


167

166
165
164
161

150

146

143


133


100


88
79
70






















התקופה
ההלניסטית

כיבוש אלכסנדר הגדול

מלחמת יורשי אלכסנדר

חוניו הראשון כהן גדול

כיבוש תלמי הראשון
שלטון בית תלמי
שמעון הראשון כהן גדול



אלעזר אחי שמעון כהן גדול


מסעו של זנון



חוניו השני כהן גדול
אנטיוכוס ה-III בא"י
קרב רפיח

שמעון השני כהן גדול

קרב פניון
כיבוש אנטיוכוס ה-III

חוניו השלישי כהן גדול
יאסון כהן גדול

החשמונאים
התחלת בית חשמונאי
קרב בית חורון
קרב אמאוס
חנוכת בית המקדש
מות יהודה המכבי

יהונתן כהן גדול



עצמאות יהודה
שמעון כהן גדול


יהונתן כוהן גדול


אלכסנדר ינאי כהן גדול ומלך



שמעון בן שטח
שלומציון המלכה


כיבוש אלכסנדר הגדול
מסע אלכסנדר הגדול
מות אלכסנדר
סלאוקוס בבבל

קרב איפסוס

ממלכת בית סלאוקוס
סלאוקוס ה-I

אנטיוכוס ה-I


המלחמה הסורית I
אנטיוכוס ה-II
המלחמה הסורית II
סלאוקוס ה-II
המלחמה הסורית III


אנטיוכוס ה-III
המלחמה הסורית IV





קרב מגנסיה
סלאוקוס ה-IV
המלחמה הסורית VI
אנטיוכוס אפיפנס ה-IV




אנטיוכוס ה-V
דמטריוס ה-I

אלכסנדר באלאס


אנטיוכוס ה-VI
דיודוטוס טריפון


מלחמות ירושה בבית סלאוקוס



מלחמת מיתרידטס ה-VI
ברומאים

כיבוש אלכסנדר הגדול

ממלכת בית תלמי
תלמי הראשון







תלמי השני
הקמת ספריית אלכסנדריה


תלמי השלישי



תלמי הרביעי
קרב רפיח




תלמי החמישי

תלמי השישי

מסע אנטיוכוס ה-IV




תלמי השביעי






תלמי השמיני




תלמי התשיעי
תלמי העשירי


תלמי האחד עשר

תלמי השנים עשר
כיבוש אלכסנדר הגדול
שלטון בית מוקדון ביוון






ביתיניה ממלכה עצמאית

קרב קורופדיום
חלוקת אנטוליה בין הסלאוקים
במזרח ופרגמון במערב
ממלכת בית אנטיגונוס ביוון
פלישת שבטים
גאליים לאנטוליה
מלחמה פונית ראשונה

קפדוקיה ממלכה עצמאית


מלחמה פונית שנייה





קרב קינוסקפלי
קרב מגנסיה


קרב פידנה כבוש מוקדון









חורבן קרתגו וקורינתוס
כיבוש יוון



המהפכה הגרקכית


השתלטות רומא על
מערב אנטוליה
הפרתים שולטים במזרחה
מרד בעלי הברית ברומא
סולה דיקטטור
64
63
58

44



37

31

4
0
1 לספירה
6


18

30

37

50

70

73


79


95


106

117

130
131
135

140


150

160

220
226

240

250

260

271


300


312

















התקופה
הרומית

מצור פומפיוס

שמעיה ואבטליון

פלישת הפרתים
אנטיגונוס ה-II
סוף בית חשמונאי
המלכת הורדוס ברומא
ממלכת הורדוס

הלל ושמאי
מות הורדוס, לידת ישו


ארכלאוס
נציבים רומאים ביהודה

הקמת טבריה

פעילות ישו

אגריפס ה-I מלך
נציבים אחרונים
אגריפס ה-II
מרד ברומא
חורבן ירושלים
ובית המקדש השני

נפילת מצדה

יבנה וחכמיה
רבן יוחנן בן זכאי
תנאים ראשונים


תנאים שניים

התפשטות הנצרות
בארץ ישראל
תנאים שלישים

ביקור הקיסר אדריאנוס
מרד בר כוכבא
נפילת ביתר
הקמת איליה קפיטולינה
חידוש הסנהדרין
רבן שמעון בן גמליאל-נשיא

רבי מאיר
תנאים רביעיים
רבי יהודה הנשיא

חתימת המשנה

דור אמוראים ראשון




דור אמוראים שני
ריש לקיש, רבי יוחנן


דור אמוראים שלישי
רבי אמי, רבי אסי
רבי אבהו
מסע פומפיוס
שלטון רומי

מפלת קרסוס בקרב חרן





מלחמת אנטוניוס בפרתים











מלחמת רומא בפרתים












המשך שלטון רומי


כיבוש ממלכת הנבטים

מלחמת טריאנוס במסופוטמיה










ממלכה פרתית

רב מגיע לבבל
האימפריה הסאסאנית
ארדשיר הראשון, ראש הגולה


שאפור ה-I

חורבן נהרדעא


בהראם ה-II

רב חסדא ראש ישיבת סורא


שאפור ה-II



קלאופטרה השביעית






כיבוש על ידי רומא
פרובינקיה רומית




מיסוי גבוה של
השלטון הרומי
התדלדלות אוכלוסייה






מסע קורבולו נגד הפרתים








המשך שלטון רומאי



מרד היהודים בקירנה


הקמת העיר אנטינופוליס
בידי אדריאנוס



פטולמאוס קלאודיוס תלמי


קלמנס מאלכסנדריה


הקמת מועצות עירוניות
בערי הבירה של הנומים


משבר כלכלי ומדיני
פלוטינוס
כיבוש על ידי תדמור



שינויים במינהל
חלוקה ל-3 פרובינקיות
הפרדת הפיקוד
הצבאי מהאזרחי
חלוקת הטרטוריה בין הערים


יוליוס קיסר כובש את גאליה
קרב חרן
רצח יוליוס קיסר





קרב אקטיום

אוגוסטוס קיסר




טיבריוס קיסר




קליגולה

קלאודיוס
נרון



אספסיאנוס
טיטוס

דומיטיאנוס

נרווה



טריאנוס

אדריאנוס
באנטוליה שש
פרובינקיות רומיות

אנטוניוס פיוס





מרקוס אורליוס


אלכסנדר סוורוס


משבר אימפריה הרומית


ולריאנוס בשבי פרסי

כיבוש תדמור על ידי אורליאנוס

דיוקלטינוס



הנצרות הופכת דת מוכרת
320

325
340
351

363
372
380
385
390
395

400


425

451
460
476

500

525
527
614
638
640

















התקופה
הביזנטית
התקופה הביזנטית בא"י


דור אמוראים רביעי
מרד בגאלוס קיסר

ניסיון שיקום בית המקדש

דור אמוראים חמישי
רבי ירמיה



חתימת התלמוד הירושלמי

תקופת תחיקה אנטי יהודית
ביטול הנשיאות
הנוצרים הופכים רוב
דחיקת רגלי היהודים
מות אייליה אאודוקיה
אשר סייעה ליהודים





כיבוש הפרסים הסאסאנים
כיבוש ירושלים על ידי הערבים
אביי ראש ישיבת פומבדיתא


רבא ראש ישיבת פומבדיתא



אשי ראש ישיבת סורא
ארדשיר ה-II
מות רב זביד
שאפור ה-III



יזדגרד ה-I

מות רב אשי
בהראם ה-V
יזדגרד ה-II

פירוז

קבאד הראשון
מרד מר זוטרא השני
חתימת התלמוד הבבלי

כוסרו ה-II
הפיכת מצרים לנוצרית



אתנסיוס מאלכסנדריה

התפשטות השפה הקופטית




הכללת מצרים
באימפריה הביזנטית









הקמת אחוזות גדולות ששלטו
בקרקע, הקימו צבאות
פרטיים ושירותי מינהל
חלוקה ל-4 פרובינקיות עצמאיות


כיבוש מצרים על ידי הערבים
קונסטנטינוס כובש
את המזרח
אספת הכנסייה בניקיאה
קונסטנטיוס השני

גאלוס מוצא להורג

ולנטיניאנוס

ביטול הדת ההלנית
תאודוסיוס הראשון
חלוקת האימפריה הרומית
התחלת האימפריה הביזנטית



תאודוסיוס השני

מועצת כנסייה בכלקדון
מרקיאנוס
ביטול
הקיסרות הרומית המערבית
אנסטסיוס


יוסטיאנוס ה-II קיסר
פלישת כוסרו השני לביזנטיון

  [ עריכה ]

שנה תקופה ארץ ישראל מסופוטמיה וסוריה הגדולה מצרים אנטוליה
629
632
635
636

638
640


657
661

673
680

715



750


834
910
942


1055
1071

















התקופה
הערבית
הקדומה
הפשיטה הראשונה של הערבים


תחילת הכיבוש הערבי מחוץ
לחצי האי ערב-קרב ירמוך
כיבוש ירושלים בזמן הח'ליף עומר

חלוקת הארץ לשתי נפות
הגירת ערבים לארץ ישראל

שלטון בית אומיה




בנית העיר רמלה



שלטון בית עבאס

מרידות הערבים כנגד בית עבאס


כיבוש על ידי הפאטימים
פלישות של קרמטים ביזנטים
ובדואים

כיבוש על ידי הסלג'וקים

אבו בכר פולש לדמשק
כיבוש דמשק






התחלת השיעה
התחלת שלטון בית אומיה
עיר הבירה דמשק

קרב כרבלא





התחלת שלטון בית עבאס
עיר הבירה בגדד

עיר הבירה סאמרא


כיבוש חלב על ידי הפאטמים

כיבוש בגדד על ידי הסלג'וקים
עומר כיאם





כיבוש מצרים על ידי הערבים




שלטון בית אומיה








שלטון בית עבאס




עליית השושלת הפאטמית

אל-חאכם באמר אללה
התגבשות הדת הדרוזית

שלטון ביזנטי
פלישה ערבית לביזנטיון










מצור ערבי על קונסטנטינופול
קונסטנטינוס ה-IV, חתימת
חוזה שלום עם הערבים
רוב אנטוליה בידי ביזנטיון






השושלת המקדונית בביזנטיון
תקופת פריחה



שבר בין הנצרות המערבית
והמזרחית, קרב מנזיקרט,
האימפריה הביזנטית מובסת
על ידי הסלג'וקים
1077

1081

1099

1124
1153
1171

1174
1187
1187

1192

1204


1243
1250
1258








ממלכת
ירושלים/

התקופה
האיובית



מסע הצלב הראשון
נפילת ירושלים בידי הצלבנים


כיבוש אשקלון על ידי הצלבנים



כיבוש ירושלים על ידי צלאח א-דין
קרב קרני חיטין

מסע הצלב השלישי ע"י
ריצ'רד לב הארי





פשיטות המונגולים לארץ ישראל






כיבוש צור על ידי הצלבנים
מסע הצלב השני - דמשק


סוריה הגדולה תחת שלטון
צלאח א-דין









סוף בית עבאס- כיבוש מונגולי







סוף השושלת הפאטמית
עלית צלאח א-דין לשלטון
השושלת האיובית








מסע הצלב החמישי

עלית הממלוכים
ייסוד סולטנות רום
במרכז אנטוליה
עליית השושלת הקוממנית

אלכסיוס קומננוס
תקופת פריחה


התחזקות הסלג'וקים
במרכז אנטוליה






ביזת קונסטנטינופול ע"י
הצלבנים מסע צלב רביעי
כיבוש אנטוליה על ידי המונגולים

ג'לאל א-דין רומי
במערב אנטוליה
שלוש מדינות יווניות
1260

1263
1291

1326

1401


1453


1501
1514






התקופה
הממלוכית
כיבוש הממלוכים, קרב עין ג'אלות

בייברס צר על עכו הצלבנית
סילוק הצלבנים מעכו

חלוקה בין ממלכות דמשק, עזה
וצפת תקופה של שגשוג ובנייה



תקופה של שקיעה, לחצים מצפון




סוף התקופה הממלוכית
סוף השושלת האיובית בדמשק






כיבוש דמשק ובגדד
על ידי טימור לנג




עלית האימפריה הספווית בפרס
קרב צ'לדיראן
בייברס












נסיכויות בייליקיות טורקיות

חזרת האימפריה הביזנטית


כיבוש בורסה על ידי העות'מאנים

כיבוש איזמיר על ידי טימור לנג


כיבוש קונסטנטינופול ע"י
העות'מאנים
, מהמט השני
האימפריה העות'מאנית

סילוק האימפריה הספווית
ממזרח אנטוליה סלים הראשון
1517



1571

1600



1700
1722
1799
1826

1832
1844
1853
1869
1878
1882
1908
1917
1919
1920

1922











התקופה
העות'מאנית
כיבוש על ידי העות'מאנים

חלוקה לחמישה מחוזות
חלק מפרובינציית דמשק



עלית חלק ממגורשי ספרד




מסע נפולאון

כיבוש על ידי איברהים פאשה







סוף התקופה העות'מאנית

המנדט הבריטי
כיבוש על ידי העות'מאנים










סוף האימפריה הספווית
עלית השושלת הקג'ארית בפרס

כיבוש סוריה על ידי איברהים פאשה

התגבשות הדת הבהאית בפרס





עיראק-סוף התקופה העות'מאנית

המנדט הצרפתי על סוריה
מנדט בריטי בעיראק
כיבוש על ידי העות'מאנים











מסע נפוליאון

מוחמד עלי



פתיחת תעלת סואץ

קולוניה בריטית


מהומות
הרחבת האימפריה למזרח
סולימאן המפואר
האימפריה העות'מאנית בשיאה

קרב לפנטו


מוראט ה-IV
אהמט ה-III
תקופת שקיעה, ייזום רפורמות



חיסול היניצ'רים
מלחמת העצמאות היוונית
אמנת קונסטנטינופול

מלחמת קרים

מלחמת רוסיה-טורקיה

מהפכת הטורקים הצעירים




ביטול מוסד הסולטנות
  • הערה: על פי חוק העתיקות בישראל - פריט מוגדר כעתיקה אם נוצר לפני שנת 1700.
1
100%
#8E236B
#DEB887
center

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

  • כאן ואולי גם כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בנושא הארכאולוגיה של המזרח הקרוב שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווה דף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליו?
  • גלריה של מקורות מידע ומאגרים כדאי להשתמש.
  • נשמח לקבל עזרה ברשימת הערכים המבוקשים (אם בהוספת ערך מבוקש או בכתיבתו) וברשימת הערכים הזקוקים לשיפור (אם בהוספת ערך דורש שיפור או בכתיבתו) -

מצאו ערכים לשיפור בנושא ארכאולוגיה: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)
פורטל מומלץ