פורטל:אדריכלות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

אדריכלות (או בלועזית "ארכיטקטורה") היא אמנות הבנייה והתחום העוסק בתכנון ועיצוב מבנים וחללים. העיסוק בחלל ומרחב עשוי לכלול את הסביבה הבנויה בכללה, החל בתכנון ערים ואזורים, עיצוב עירוני, אדריכלות בניין, אדריכלות נוף, עיצוב פנים, ועיצוב תעשייתי ברמת המקרו ועד לריהוט ועיצוב חפצים ברמת המיקרו. לתחום האדריכלות לא קיימים גבולות ברורים והוא כולל תחומים רבים ושונים הקשורים לתהליך התכנון והבנייה, כגון מדעים מדויקים, אמנות, מדעי החברה, טכנולוגיה, פוליטיקה, פילוסופיה, היסטוריה, מתמטיקה, משפטים וכדומה. לפי החיבור הראשון ששרד על הנושא, "על אודות האדריכלות" של ויטרוביוס, בנייה טובה מאופיינת ביופי, עמידות ויעילות, או במילותיו של ויטרוביוס: "firmitas, utilitas, venustas".

שיטות בנייה המבוססות על טכנולוגיות שונות, תפישות תרבותיות שונות וצרכים פונקציונליים אחרים, יצרו עם השנים מגוון רחב מאוד של צורות בינוי ועיצוב שונים. כיום, קיימים מקצועות מעט נפרדים של אדריכלי פנים, אדריכלי נוף, מתכנני ערים ומהנדסים אזרחיים, אך בעבר היו כולם תחת תחום האדריכלות והאדריכלים עסקו בכולם. הצורך בהתמקצעות גדולה יותר בעולם המודרני פיצל את המקצוע לכמה מקצועות שונים, אך גם כיום נדרשת מהאדריכל הבנה רחבה מאוד בכל התחומים הללו.

בניגוד לדעה הקיימת, אדריכל, בדיוק כמו מעצב, אינו אמן, כיוון שבעוד שאמן יוצר בצורה חופשית, הרי אדריכל לרוב כבול לדרישותיו ולצרכיו של הלקוח. למעשה, מאחר שהמתכנן עוסק בשילוב הסביבה הפיזית עם ממד הזמן, ניתן לראותו כמתכנן אירועים, בדומה לבמאי. אך בניגוד לו, האדריכל מתכנן בסביבה מחייבת אמיתית הכופה עצמה על החווים אותה, להבדיל מהתיאטרון המיועד למי שמעוניין בו בלבד.

תוכנית אוסמן להתחדשות פריז, אשר מכונה גם "האוסמניזציה של פריז" או "הטרנספורמציה של פריז בתקופת הקיסרות השנייה", הייתה מבצע תכנון עירוני נרחב שהובילו נפוליון השלישי ומושל מחוז הסן, הברון ז'ורז'-אז'ן אוסמן, בין השנים 1852 ל-1870. תוכנית זו שינתה את פני רחובותיה של פריז והפכה אותה לעיר בצורתה המוכרת עד היום.

הפרויקט הקיף את כל היבטי התכנון העירוני, החל משינוי מרכז העיר ועד לקביעת אופיים והיקפם של המחוזות הסובבים את פריז. במהלכו נהרסו חלקים ישנים של העיר, ושדרות ורחובות חדשים נבנו תחתיהם, הוצאו צווים והותקנו תקנות שקבעו את מראה חזיתות הבתים, הסדירו את פעולת מערכת הביוב של העיר ומערכות המים שבה, וכוננו פארקים, גנים ציבוריים ואנדרטאות רבות רושם.

העבודות זכו למבקרים רבים בני אותו הזמן, אך ביקורתם נשתכחה במהלך מרבית המאה ה-20, בשל הצלחתה להפוך את העיר לבירה מודרנית. עם זאת, בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה הועלתה מחדש ביקורת נגד מפעלו של אוסמן, כחלק מהטלת ספק כללית בתפקידו של התכנון העירוני. גם כיום פועלו של אוסמן ניכר ומשפיע על חיי היום-יום של תושבי הכרך, כמו גם על הדימוי הרווח של פריז בתרבות הפופולרית.

ניצולים מהרעידה חיו באוהלים מחוץ לחורבות ליסבון: גילוף גרמני זה משנת 1755
ניצולים מהרעידה חיו באוהלים מחוץ לחורבות ליסבון: גילוף גרמני זה משנת 1755

בשנת 1755 ארעה אחת מרעידות האדמה הקשות והמשפיעות בהיסטוריה. גאולוגים מעריכים, כי עוצמתה הייתה דרגה 9 בסולם מגניטודה לפי מומנט, ומוקד הרעש היה באוקיינוס האטלנטי, בסביבת פורטוגל ומרוקו. גלי הזעזוע הורגשו בכל אירופה, וכנראה גם, ששני אנשים נהרגו מהם בברזיל הרחוקה. גלי הצונאמי, שיצרה הרעידה, הרסו מבנים רבים סביב האוקיינוס. הרעידה גרמה גם לשריפות, ויחד עם הצונמי והשריפות הרגה כ-100,000 איש, החריבה את ליסבון, והביאה לאובדן רבבות ספרים ואוצרות אמנות אחרים. החורבן חיסל את הקולוניאליזם של פורטוגל, אך פתח בה עידן אדריכלי חדש. רעידת האדמה בליסבון הייתה כר לדיונים פילוסופיים בעידן האורות, גרמה להתפתחויות משמעותיות בתאודיציה ובפילוסופיית הנשגב, והייתה רעידת אדמה הראשונה, שנחקרה מדעית. בכך היא יצרה את מדע הסייסמולוגיה.

האדריכלות היא האסתטיקה של המהנדס וביטוי תמציתי לחוקים המביאים אותנו להרמוניה עם היקום. על ידי ארגון צורות ויצירתיות טהורה של השכל נותן האדריכל את אמות מידת הסדר העולה בקנה אחד עם עולמנו.

הגישות השונות בעיצוב של גורדי השחקים, כפי שבאים לידי ביטוי במנהטן, ניו יורק.

בניין אמפייר סטייט, בסגנון האר דקו, מן המגדלים הידועים בעולם ואחד מסמליה הבולטים ביותר של ניו יורק. בניין סיגראם, בתכנון מיס ון דר רוהה. מחלוצי גורדי שחקים המודרניסטים בניין AT&T. יצירה פוסט-מודרניסטית
שנויה במחלוקת של פיליפ ג'ונסון.


סגנונות בתולדות האדריכלות

ערך מורחב – היסטוריה של אדריכלות המערב

סוגי אדריכלות וסגנונות מקומיים נוספים

עיינו גם


בפינה הגותית, המוקדשת כולה לאדריכלות הגותית, קתדרלות מפורסמות ונושאים קשורים נוספים.

להלן קטגוריות המשנה שתחת קטגוריית האדריכלות בוויקיפדיה:

מבנים לפי סוג | מבנים לפי מדינה | מבנים לפי עיר | מבנים לפי אדריכל


מונחים: מונחון האדריכלות הקלאסית - מונחון האדריכלות הגותית - מונחון תכנון ערים - מושגים בתחום הבנייה - טיפוסי מבנים

אנטוני גאודי (18521926) היה אדריכל קטלוני בעל סגנון ייחודי ובעל השפעה עצומה על אופייה של העיר ברצלונה. השפיע רבות על אדריכלים רבים נוספים בזרם המודרניסטה הקטלוני והיווה מושא השראה גם בשאר העולם. ייחודיותו נבעה מהאופן בו לקח חלק פעיל בבנייה, באופייה הפיסולי ויצירות הפיסול היוצאות דופן שעיטרו אותה.

ערך מורחב – אדריכלות ישראלית

ירושלים

תל אביב

מקומות שונים

תכנון עירוני ואזורי עוסק בפיתוח הפיזי, החברתי והכלכלי של גושי ערים, ערים, שכונות, או רחובות ובעיצוב של המרחב העירוני. נושא זה הוא תחום משותף לאדריכלות וגאוגרפיה עירונית.


גני ורסאי
גני ורסאי

אדריכלות נוף היא תחום באדריכלות העוסק בתכנון של מבני גנים ומרחבים פתוחים: חללים ציבוריים או פרטיים פתוחים, כיכרות, גינות ופארקים, טיילות ועוד.

עיצוב פנים הינו תת-תחום באדריכלות המטפל בתכנון ועיצוב של חללים פנימיים בבניינים. בתכנון האדריכלי לא ניתן להפריד בין תכנון הפנים והחוץ ולכן עיצוב הפנים עוסק בעיקר בתכנון חלל מוגדר במסגרת מבנה קיים או שינויי פנים במבנה ללא השפעה על מראהו החיצוני.


כיסא "צבעוני" שתכנן אירו סארינן
כיסא "צבעוני" שתכנן אירו סארינן

עיצוב מוצר או עיצוב תעשייתי הינו תחום רחב המקביל לתחום האדריכלות העוסק בעיצובם של חפצים שימושיים שונים ומוצרים בסדר גודל קטן יותר. לתחום זה תחומי התמחות רבים כגון עיצוב מכוניות, עיצוב רהיטים ועוד.

גשר פורת' בסקוטלנד
גשר פורת' בסקוטלנד

הנדסה אזרחית היא יישום המדע והטכנולוגיה לטובת בנייה של מבנים מסוגים שונים. הנדסת בניין היא אחד מתחומיה הראשיים של ההנדסה האזרחית והיא חלק בלתי נפרד מהתכנון והבנייה של כל פרויקט אדריכלי. תפקידו של המהנדס הוא תכנון הקונסטרוקציה, ייעוץ לאדריכל בתחום זה ופיקוח הנדסי על עבודת הבנייה.

מקרקעין או נכסי דלא ניידי (ובראשי תיבות: נדל"ן) הם נכסיים קנייניים שאינם ניתנים לניוד, כלומר קרקעות ומבנים. תחום המקרקעין הוא הצד הכלכלי-מסחרי של האדריכלות והבנייה ויישומה על פי חוק התכנון והבנייה.

מושגים בתחום המקרקעין:

ראו גם:



רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

|} מצאו ערכים לשיפור בנושא אדריכלות: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)

מהו פורטל?רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים

הערה: אם התמונות במסך גולשות ממסגרותיהן או עולות על חלק מן הטקסט, מומלץ לעבור לרזולוציית מסך של 1280X1024 פיקסלים כדי לראות טוב יותר תוכן הדף.



פורטל מומלץ