עזרה:מרחב שם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שמות דפים במדיה-ויקי מורכבים משני חלקים עיקריים: כותרת הדף (בויקיפדיה:מזנון, לדוגמה, כותרת הדף היא "מזנון") ומרחב השם (באותה דוגמה, ויקיפדיה:מזנון, מרחב השם הוא "ויקיפדיה"). בין מרחב השם לכותרת הדף מפרידות נקודתיים ( : ). בברירת המחדל, ישנם במדיה-ויקי 18 מרחבי שם: המרחב הראשי (בו אין נקודתיים, ובו מאוחסן התוכן העיקרי של האתר), 15 מרחבים נוספים, ו-2 פסאודו-מרחבים.

שימושים

מרחבי השם מחלקים את דפי אתר הוויקי לקבוצות, כך שניתן לבצע פעולות ולהחיל הגדרות על דפים המשתייכים לקבוצה מסוימת, ולא על אחרות.

  • חיפוש - החיפוש הפנימי של ויקיפדיה מאפשר למשתמש להגביל את החיפוש למרחבי שם מסוימים. מרבית הקוראים, לדוגמה, יחפשו רק במרחב הראשי, בו נמצאים הערכים, ולא במרחבים אחרים. לעומתם, כותבים באתר עשויים לחפש דיונים ישנים ועל כן יעדיפו לחפש במרחבי שם כדוגמת "שיחה", "ויקיפדיה", "שיחת_ויקיפדיה" וכדומה. כל משתמש רשום יכול לקבוע את מרחבי השם בהם יתבצע החיפוש על פי ברירת המחדל בחשבון שלו באמצעות דף ההעדפות (ראו: עזרה:העדפות).
  • ספירת הדפים - באמצעות חלוקת הדפים למרחבי שם, ניתן לדעת כמה ערכים נמצאים באתר. אלמלא הייתה קיימת החלוקה למרחבי שם, ספירת הדפים הייתה כוללת את כל דפי האתר: דפי משתמש, מדיניות, תמיכה טכנית, קטגוריות, תמונות וכיוצא בזה. הספירה שהייתה מוצגת למשתמש הייתה כוללת דפים רבים שלרוב אינם מעניינים כלל וכלל את הקורא הממוצע המעוניין לדעת כמה ערכים בעלי תוכן מכיל האתר.
  • דפים מיוחדים - דפים מיוחדים מסוימים כוללים חלוקה לפי מרחבי שם. מיוחד:כל הדפים או מיוחד:דפים מיוחדים, לדוגמה, מציגים את רשימת כל הדפים הקיימים באתר, אך על פי ברירת המחדל אינם כולל דפים שאינם ערכים. באמצעות המיון למרחבי שם, ניתן לקבל בנפרד את רשימת כל דפי השיחה, רשימת כל הקטגוריות, התבניות, התמונות וכדומה. ניתן למיין גם את מיוחד:שינויים אחרונים לפי מרחבי שם, וכך ניתן, לדוגמה, לעקוב רק אחר ערכים, או רק אחר דפי שיחה וכדומה. אפשרות נוספת היא להוציא מרחב מסוים מהרשימה, וכך, לדוגמה, לעקוב אחר כל הדפים מלבד דפי שיחה, או מלבד הודעות מערכת וכדומה.
  • ממשק - במערכת מדיה-ויקי, כל מרחב שם מיוצג על ידי מספר. המרחב הראשי (המכונה "מרחב הערכים") מיוצג על ידי המספר 0, מרחב דפי השיחה על ידי המספר 1, מרחב הקטגוריות על ידי המספר 14 וכדומה (רשימה מלאה בהמשך). בדף ה-HTML, לתג ה-<body> נוסף class שערכו נקבע על פי מרחב השם (במרחב הראשי: <body class="ns-0">, במרחב הקטגוריות: <body class="ns-14"> וכן הלאה). בדרך זו ניתן לקבוע הגדרות עיצוב שונות לכל מרחב שם. לפרטים נוספים: עזרה:הודעות מערכת, עזרה:דפי CSS אישיים, ספר על CSS בוויקיספר.

רשימת מרחבי השם בוויקיפדיה העברית

עברית אנגלית
# שם שם נרדף קיצור שם שם נרדף קיצור
-2 מדיה Media פסאודו-מרחב לקבצים, (מרחב 6 משמש לתיאורים מקומיים של הקבצים).
-1 [א] מיוחד מי Special פסאודו-מרחב לדפים מיוחדים.
0 [ב] (ריק) מרחב השם הראשי, ללא שם. [ג]
1 שיחה ש Talk
2 [ד] משתמש משתמשת מש User U עבור דפי משתמש שיש למשתמשים רשומים, וגם לכתובות IP של משתמשים בלתי רשומים. גם דפי משנה של המשתמש מופיעים במרחב זה.
3 שיחת משתמש שיחת משתמשת שמש User talk
4 ויקיפדיה וק Project Wikipedia WP עבור דפים על המיזם, כדוגמת דפי מדיניות ודיונים.
5 שיחת ויקיפדיה שוק Project talk Wikipedia talk
6 [ה] קובץ תמונה קו File Image עבור דפי תיאור מקומי לקבצים, כגון תמונות. הקבצים עצמם נמצאים במרחב -2
7 שיחת קובץ שיחת תמונה שקו File talk Image talk
8 [ו] מדיה ויקי מו Mediawiki עבור הודעות מערכת שאותן יכולים מפעילים ועורכי הממשק לערוך על מנת לשנות את ממשק האתר.
9 שיחת מדיה ויקי שמו Mediawiki talk
10 תבנית תב Template עבור תבניות.
11 שיחת תבנית שתב Template talk
12 עזרה עז Help דומה למרחב השם "ויקיפדיה", אלא שהוא מכיל דפי תמיכה טכנית בלבד.
13 שיחת עזרה שעז Help talk
14 [ז] קטגוריה קט Category עבור קטגוריות.
15 שיחת קטגוריה שקט Category talk
100 פורטל פ עבור פורטלים.
101 שיחת פורטל שפ
108 ספר עבור ספרים.
109 שיחת ספר
118 טיוטה טי Draft עבור טיוטות ציבוריות.
119 שיחת טיוטה שטי Draft talk
828 יחידה י Module עבור יחידות.
829 שיחת יחידה שי Module talk
2600 נושא נ Topic עבור דפי נושא.

בהגדרה "המרחבים המשיקים למרחב הערכים", הכוונה היא למרחבי הפורטלים, הקטגוריות, הקבצים, היחידות והתבניות, לא כולל דפי השיחה שלהם.

הערות
  1. ^ רשימת רוב הדפים המיוחדים
  2. ^ רשימת כל הדפים
  3. ^ ניתן גם להתייחס לדפים שבו עם נקודתיים לפני השם כשמתייחסים לדף רגיל כאל תבנית.
  4. ^ רשימת המשתמשים
  5. ^ רשימת הקבצים
  6. ^ רשימת הודעות המערכת
  7. ^ רשימת הקטגוריות
  • ניתן לקבל שם "ראשי" של מרחב שם באמצעות מילת קסם "מרחב שם". למשל, {{מרחב שם:4}}, {{מרחב שם:ויקיפדיה}}, {{מרחב שם:וק}} או {{מרחב שם:Wikipedia}} יחזירו כולם "ויקיפדיה".
  • בעמודה הראשונה, מספר מרחב שם, מופיעים קישורים לרשימת הדפים במרחב.
  • בשמות באנגלית אין צורך להקפיד על אותיות ראשיות או קטנות.
  • מרחבי שיחה מסומנים בצבע תכלת.
  • מידע עדכני ניתן למצוא בקישור הזה.

הערות

עם זאת, הנקודתיים מתפקדות כסימן מפריד - בתאוריה, מפתחי התוכנה היו יכולים להשתמש גם בסימנים אחרים, כדוגמת #, $, ^ וכדומה, אלא שהסימן הנהוג בתכנות לסימון מרחב שם הוא נקודתיים. הנקודתיים אינן מתפקדות כחלק במשפט, ולכן אין זה נכון להוסיף רווח משמאל לנקודתיים.

ראו גם

קישורים חיצוניים