נרמול שמע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נרמול אודיו)

נִרְמוּל שֶׁמַע[א] הוא תהליך המשמש לשינוי ערכי המשרעת של גל הקול (כלומר שינוי עוצמת הקול) בהקלטות שמע. לרוב, נרמול שמע מגביר את עוצמת הקול לרמה המקסימלית שבה עדיין לא נגרמת קטימה (clipping) (אנ') אשר גורמת לעיוות (Distortion) של הצליל.[דרוש מקור] נרמול שמע משנה את עוצמת הקול באופן אחיד לאורך כל ההקלטה, כך שמאפייני הדינמיקה נשמרים. שימוש שכיח בתהליך זה נעשה באולפני הקלטות על ידי טכנאי קול ואנשי מאסטרינג.

בקבצי קול דיגיטלים ערכי הדגימות נעים בתחום . כדי לנרמל קובץ קול, יש למצוא את הדגימה בעלת הערך המוחלט הגדול ביותר בכל הקובץ, ולהכפיל את כל דגימות הקובץ בהופכי של הערך המוחלט של הדגימה המקסימלית. האלגוריתם מבטיח הגברה במידה שווה של כל הדגימות וכן מונע יצירת עיוות מכיוון שאף דגימה לא נקטמת בתהליך (ערכה לא יצא מהתחום).

לדוגמה, אם ערך הדגימה המקסימלית בקובץ הוא , ההופכי של הערך המוחלט הוא . הכפלת כל הדגימות בקובץ בערך זה תוביל לכך שערכה של הדגימה המקסימלית בערך מוחלט יהיה הערך הגדול ביותר בתחום, כלומר .

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נִרְמוּל הוא סלנג הנגזר מהמילה האנגלית Normal, ומקביל למונח "נורמליזציה" שהוא תרגומו של שם הפעולה Normalization. הביטוי נִרְמוּל השתרש בשפה העברית ומופיע במספר מונחים.
ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.