אהרן הראל (רב) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין לחזור על עריכה שהובעה לה התנגדות. בטח לא אחרי שגם בדיון בשיחה לא השגת רוב
Ommnia (שיחה | תרומות)
←‏עיסוקו בהומוסקסואליות: ביקורת פנימית בקהילה הלהט"בית הדתית
שורה 62: שורה 62:


ביחס לארגון [[חברותא - הומואים דתיים]] כתב הרב הראל כי הוא גורם לאיסורים חמורים משום שהוא מעודד את חבריו שלא להתמודד עם מצבם ויוצר לגיטימציה לזוגיות גברית קבועה{{הערה|1={{קישור כללי|הכותב=אתר חברותא|כותרת=בלעדי – ר"י שילה: "חברותא כרוך בהכשלת הרבים באיסורים חמורים"|כתובת=http://havruta.org.il/archives/4979|תאריך=5 בינואר 2010}}{{קישור שבור|28.12.2020}}}}.
ביחס לארגון [[חברותא - הומואים דתיים]] כתב הרב הראל כי הוא גורם לאיסורים חמורים משום שהוא מעודד את חבריו שלא להתמודד עם מצבם ויוצר לגיטימציה לזוגיות גברית קבועה{{הערה|1={{קישור כללי|הכותב=אתר חברותא|כותרת=בלעדי – ר"י שילה: "חברותא כרוך בהכשלת הרבים באיסורים חמורים"|כתובת=http://havruta.org.il/archives/4979|תאריך=5 בינואר 2010}}{{קישור שבור|28.12.2020}}}}.

=== ביקורת ===
הרב [[רון יוסף]], יו"ר ארגון [[הו"ד - הומוסקסואלים דתיים|הו"ד]] המוביל את המאבק נגד [[טיפול המרה|טיפולי המרה]], הלין על הזמנתם של הרב הראל וגורמים אחרים התומכים כולם בטיפולים אלה ל[[כנס ירושלים]] ה-12, ללא גילוי נאות<ref>{{mako|ג'ורג' אבני|"ריפוי הומואים" בחסות עיריית ירושלים|cda80cd841afa41006|pride-news/local|18 בינואר 2015}}</ref>. [[זאב שביידל]], [[קרימינולוג]] העוסק בטיפול ובכתיבה, פעיל בנושא של [[להט"ב ויהדות|הומואים דתיים]] ובעצמו קורבן של טיפול המרה כושל, פרסם מכתב גלוי לרב בו טען כי ההנהגה הרבנית כשלה במתן מענה מערכתי כללי למצוקתם של להט"בים דתיים.


== ספריו ==
== ספריו ==

גרסה מ־13:20, 22 בפברואר 2022

הרב אהרן הראל
הרב הראל מעביר שיעור בישיבת תורת החיים
הרב הראל מעביר שיעור בישיבת תורת החיים
לידה 27 באפריל 1974 (בן 50)
ה' באייר תשל"ד
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות ישראל
השתייכות דתי לאומי, חרדים לאומיים
תחומי עיסוק מחשבת ישראל, הלכה, פילוסופיה יהודית,תלמוד, חסידות, תורת הרב קוק, לוגותרפיה
רבותיו הרב שאול ישראלי, הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב אריאל
חיבוריו תורת הרא"ה, תשובת הרא"ה, תפילת הרא"ה, שולחנו של מקום, חסידות הלכה למעשה, תנחומיך ישעשעו נפשי, יערב שיחי, ועוד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב אהרן (אר'לה) הראל (נולד ה' באייר תשל"ד, 27 באפריל 1974) הוא ראש ישיבת 'מוריה' בגבעת הקטורת (בהקמה), נשיא הישיבה התיכונית לב חדש בשילה וראש בית המדרש הקהילתי בעפרה. לשעבר ראש ישיבת ההסדר בשילה ור"מ בישיבת ברכת יוסף.

קורות חייו

נולד לדב ולאה הלפרין, ברמת גן שבה גדל. סבו, הרב שלמה זאב גולינסקי, היה איש פא"י. היה מדריך ורכז בתנועת הנוער בני עקיבא, וכן חבר בהנהלה הארצית של הארגון.

למד בישיבה התיכונית שעלבים ובישיבות מרכז הרב, עתניאל, אור עציון, רמת גן והר עציון. הוא תלמידם של הרבנים שאול ישראלי, יעקב אריאל, חיים דרוקמן ואהרון ליכטנשטיין.

לימד בישיבות פתח תקווה ורמת גן. בשנת תשס"ו (2006) הצטרף לראשות ישיבת שילה, בהזמנת ראש הישיבה, הרב מיכאל ברום. בסוף תש"ע עזב את הישיבה. מאז לימד בישיבות אלון מורה, ואיתמר, בישיבת אש קודש ועוד.

הרב הראל מונה לעמוד החל משנת הלימודים תשע"ז בראש הישיבה התיכונית "לב חדש" בשילה[1]. הוא מכהן גם כראש בית המדרש הקהילתי בעפרה ובמסגרת כך מעביר בו שיעורים קבועים. כמו כן הוא מלמד שיעור שבועי בפילוסופיה יהודית בכולל אברכים 'קנין תורה' של שלוחת ישיבת מרכז הרב בגבעת אסף.

הרב הראל הוא גם נטורופת המשלב הלכה ורפואה משלימה, ואף מרצה בנושא זה במכללות לרפואה משלימה. הוא מגשר מוסמך.

נשוי ליפעת, אחותם של הרב רא"ם הכהן והאלוף גרשון הכהן.

גישתו ודרכו

הרב ארל'ה הראל עם הרב חיים דרוקמן

הרב הראל משלב עולם למדני-הלכתי עם תורת החסידות והקבלה. עיקר עיסוקו הוא בהוראת גמרא ופסיקת הלכה והתמקדותו העיקרית היא בהלכות רפואה.

בלימוד החסידות הוא עוסק בפיתוח תבניות שכליות לצורך הבנת התורות החסידיות והקבליות. הוא מאמין בבירור האמת על פי הראשונים והאחרונים, גם כשהמסקנה שונה מן המקובל. לדעתו, גם בעת המודרנית על האדם לייצר באופן חקלאי בעצמו חלק ממצרכי הבסיס שלו. לדבריו, לא לחינם ציוותה התורה מצוות רבות כל כך (כעשרה אחוזים מכלל המצוות) המוטלות דווקא על חקלאים.

לאחר בחירתו של הרב יונה מצגר לרב ראשי, פרסם את החוברת "לא תכירו פנים במשפט - לבירור יחסנו לבחירת הרב הראשי האשכנזי" שבה מתח ביקורת על בחירת הרב מצגר שנעשתה לדבריו משיקולים זרים על אף שהוא אינו תלמיד חכם ואישיותו מפוקפקת. הוא טען כי בחירתו אסורה על פי ההלכה ואין להכיר בה וכן קבע שיבוא יום ו"יתגלה קלונו ברבים" והבוחרים בו יגרמו לחילול השם שייווצר. כעבור מספר שנים, לאחר שהורשע הרב מצגר כתב הרב הראל: "אין לנו במה להתבייש – לא אנו בחרנו בו [...] לא רב בישראל סרח וחטא כאן, אלא אדם שהתיימר להיות רב [...] הצליח להונות רבים ולהציג להם מצג שווא שגרם להם לתמוך בו, אף על פי שלא היה ראוי לכך."[2]

עיסוקו בהומוסקסואליות

הרב הראל עוסק בסיוע למי שהוא מכנה "מת"מניקים - מתמודדים עם משיכה תוך מגדרית". הוא היה המלווה הרבני של ארגון כמוך - הומואים דתיים אורתודוקסים[3] ועמד בראש מערך ההכוונה להומואים דתיים של ארגון בקדושה[4]. הוא גורס כי על רבנים לברר את הנושא לעומקו לפני שהם דנים בו[5].

הרב הראל מעודד הומואים דתיים המעוניינים להשתנות לפנות לטיפול פסיכולוגי לשם כך (אך מתנגד לטיפולים אחרים, המכונים "טיפולי המרה")[6]. לדבריו, למעלה ממחצית ההומואים שהוא ליווה במהלך טיפול שכזה הגיעו לשינוי מלא של נטייתם או למעבר למשיכה דו-מינית, וגם אלו שלא הצליחו להגיע לכך – הטיפול שיפר את יחסיהם עם עצמם ועם אחרים[7].

להומואים שניסו לשנות את נטייתם ולא הצליחו, מציע הרב הראל לשקול נישואים עם לסבית, כששני בני הזוג מודעים לנטיותיהם ומקבלים אותן, או עם אישה אחרת המוכנה לקבל את נטיית בעלה. לצורך כך פתח הרב הראל בשיתוף עמותת כמוך מיזם שידוכים ולדבריו רוב הזוגות שנישאו כך חווים אושר בהורות שלהם. הוא מדגיש שפתרון זה אינו מתאים לכל הומוסקסואל, ואלו שאינם מתאימים, פטורים ממצוות פרייה ורבייה[8].

הוא מזהיר מפני נישואי הומו עם אישה בלי לספר לה על נטייתו לפני החתונה. לדבריו, "אותם המייעצים לגברים שאינם חשים כל משיכה לנשים להתחתן 'וזה יעבור לכם' אינם יודעים מה הם שׂחים, והם גורמים נזק בל יתואר לשני הצדדים שמסתיים לרוב בגירושין מכוערים ומצערים, תוך גרימת סבל לילדים ולשני בני הזוג"[9].

ביחס להומואים שלא הצליחו ליישם את הפתרונות האמורים, אמר הרב הראל כי

אין להלכה פתרון למת"מניק טוטלי הנמשך רק לגברים ונדחה מנשים. אין ולא יהיה, כי ההלכה היא דבר ה' והיא לא משתנה על פי מה שנראה לנו. עליך לעשות ככל יכולתך, בליווי רבנים רגישים ואנשי מקצוע, להגשים אידאל זה, ולחשוב עליו באופן לוגותראפיסטי, על פי שיטת ויקטור פראנקל, הטוען כי הענקת משמעות לכל סבל הופכים אותו לניתן לנשיאה. גם אתה, אם תמצא משמעות לסבל העובר עליך, תוכל להעצים את עצמך במקום לחוש קורבן, להרגיש שאתה מיוחד, שיש לך מה לתרום לעולם ולסביבה וע"י כך להתמלא באושר... אז גם אתה, וחבריך, עם כל הקושי שבזה, נמצאים לפני מציאות של אהבת ה' בכל נפשכם ובכל לבבכם, וזה קשה, מאוד, כמעט בלתי אפשרי, אבל אפשרי, ואני מכיר מקרוב מאד אנשים שעומדים בזה, וממלאים את חייהם בטוב ואושר... אתה שואל האם פתרון נזירות הוא הפתרון שאני מציע. זה לא הפתרון שאני מציע, אבל זו האופציה ההלכתית היחידה הקיימת. זה לא פתרון כי זה לא פותר כלום, אבל זה האתגר. כאמור לא תמיד יש פתרון, אבל יש הדרכה ברורה מה צריך לעשות[10]

עוד כתב כי על גברים הומוסקסואלים לשמור נגיעה מגברים אחרים אם זה גורם להם הרהור עבירה[11] במענה לשאלה אחרת כתב כי דעתו כמסמך העקרונות שאשררו רבנים בארצות הברית ו"מי שהוא בעל נטייה ואינו מצהיר על מעשיו ברבים, הרי הוא יהודי טוב וכשר לכל דבר, ואין סיבה לדחותו כלל וכלל!!! אך מי שרומס את מצוות התורה ומצהיר על כך ברבים, כגון מי שחי עם גבר בזוגיות וכדומה, יש להתייחס אליו כאל כל עובר עבירה. קהילה דתית איננה יכולה להכיל בתוכה אנשים הרומסים את עקרונות היסוד שלה."[12].

ביחס לארגון חברותא - הומואים דתיים כתב הרב הראל כי הוא גורם לאיסורים חמורים משום שהוא מעודד את חבריו שלא להתמודד עם מצבם ויוצר לגיטימציה לזוגיות גברית קבועה[13].

ביקורת

הרב רון יוסף, יו"ר ארגון הו"ד המוביל את המאבק נגד טיפולי המרה, הלין על הזמנתם של הרב הראל וגורמים אחרים התומכים כולם בטיפולים אלה לכנס ירושלים ה-12, ללא גילוי נאות[14]. זאב שביידל, קרימינולוג העוסק בטיפול ובכתיבה, פעיל בנושא של הומואים דתיים ובעצמו קורבן של טיפול המרה כושל, פרסם מכתב גלוי לרב בו טען כי ההנהגה הרבנית כשלה במתן מענה מערכתי כללי למצוקתם של להט"בים דתיים.

ספריו

  • הוצאה לאור מחודשת של הלכות שמיטה מן הספר פאת השולחן, בהוצאת ישיבת רמת גן, תש"ס. לספר מצורפות הסכמותיהם של הרב ניסים קרליץ והרב אברהם אלקנה שפירא.
  • תורת הרא"ה – שיעורים בספר אורות התורה, בהוצאת ישיבת שילה, תשס"ז.
  • לא תכירו פנים במשפט: לבירור יחסנו לבחירת הרב הראשי האשכנזי, תשס"ד. חוברת נגד בחירת הרב יונה מצגר למשרת הרב הראשי לישראל.
  • לרעות בגנים – רומן ביכורים העוסק בשלוש דמויות ועוקב אחרי מבוכי החיים שלהן, ספר הפרוזה הראשון העוסק בהתמודדות עם הומוסקסואליות, תשע"ה.
  • שולחנו של מקום – על עבודת תיקון האכילה, תשע"ו.
  • חסידות הלכה למעשה – מבוא להכרת תורת החסידות, תשע"ז.
  • יערב שיחי – שיחות עם הרב יעקב אריאל על השקפה, עבודת ה' ופרקי חיים, תשע"ח.
  • סדרת ספרים 'הארת ארץ ישראל' – שיעורים בתורת הרב קוק זצ"ל:
    • תורת הרא"ה – שיעורים באורות התורה (הוצאה חדשה ומורחבת);
    • תשובת הרא"ה – שיעורים באורות התשובה;
    • תפילת הרא"ה – שיעורים באורות התפילה, תשע"ט.
  • תנחומיך ישעשעו נפשי – לוגותרפיה יהודית-חסידית, תש"פ.

מלבד הספרים שכתב, הרב הראל החל בההדרת ספרי 'שפת אמת' על התורה והמועדים, בהוצאת המכון התורני אור עציון. כמו כן, פרסם מאמרים בכתבי העת תחומין, אסיא ועוד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אתר ישיבת לב חדש
  2. ^ גדול קידוש השם מחילולו באתר עולם קטן
  3. ^ בעד ונגד טיפולים פסיכולוגיים, באתר כמוך, ‏04/07/2014
  4. ^ הפסיכולוגים של "בקדושה" מאמינים במיניות גמישה ושינוי, המטופלים קוראים לזה שרלטנות, באתר המקום הכי חם, ‏2019-08-14
  5. ^ אתר חברותא, הרב ארל'ה הראל על רבנים ומחנכים שפוגעים בהומואים – וידאו, ‏17 באוגוסט 2012(הקישור אינו פעיל, 28.12.2020).
  6. ^ ארל'ה הראל, איך מפסיקים להיות הומו? |. שאל את הרב, ‏23 ביולי 2014
    אתר חברותא, בלעדי – ר"י שילה: "חברותא כרוך בהכשלת הרבים באיסורים חמורים", ‏5 בינואר 2010(הקישור אינו פעיל, 28.12.2020)
  7. ^ הרב הראל, איך מודדים הצלחה?, ‏24 נובמבר 2013
  8. ^ הרב הראל, הרב, הומו פטור מפרו ורבו?, ‏17 אוקטובר 2013; איתמר מרילוס, באישור הרבנים: שידוכים בין הומואים ללסביות, באתר ynet, 21 באוגוסט 2011; Cindy E. Rodriguez, Areleh Harel: The Orthodox Rabbi Helping Gay Men Marry Lesbians, ‏August 16, 2011
  9. ^ הרב הראל, "אין שום הצדקה להומו להתחתן עם אישה מבלי לספר לה", ‏12 ינואר 2014
  10. ^ הרב הראל, "נזירות אינה פתרון להומואים, אבל זו האפשרות ההלכתית היחידה", ‏28 אוגוסט 2013
    הרב הראל, האם הומו בגדר "אונס רחמנא פטריה"?, ‏7 ספטמבר 2013
  11. ^ איסור ללחוץ יד של גבר – מעיקר הדין או הקצנה?, הרב הראל, ‏17 באוגוסט 2013.
  12. ^ הרב הראל, להומו מותר להיות חזן או עד בחתונה?, ‏25 דצמבר 2013
  13. ^ אתר חברותא, בלעדי – ר"י שילה: "חברותא כרוך בהכשלת הרבים באיסורים חמורים", ‏5 בינואר 2010(הקישור אינו פעיל, 28.12.2020)
  14. ^ ג'ורג' אבני, ‏"ריפוי הומואים" בחסות עיריית ירושלים, באתר ‏מאקו‏, 18 בינואר 2015