הפגזת אלג'יר (1816) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
החלפות (הייתה , בניסיון , שחרר ), קו מפריד בטווח מספרים, ויקישיתוף בשורה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''הפגזת אלג'יר''' הייתה הפגזה נמל העיר [[אלג'יר]] מערכי ההגנה שלו והספינות בו, על ידי צי אנגלו-הולנדי בפיקודו של אדמירל אדוארד פליו,{{אנ|Edward Pellew, 1st Viscount Exmouth}} ב-27 באוגוסט [[1816]], בניסיון של בריטניה הולנד וארצות הברית שנועד לשים קץ למדיניות העבדות של עומר אגה, ה"די מאלג'יר".
'''הפגזת אלג'יר''' הייתה הפגזה של נמל העיר [[אלג'יר]] מערכי ההגנה שלו, והספינות בו, על ידי צי אנגלו-הולנדי בפיקודו של [[אדמירל]] אדוארד פליו,{{אנ|Edward Pellew, 1st Viscount Exmouth}} ב-27 באוגוסט [[1816]], בנסיון של בריטניה הולנד שנועד לשים קץ למדיניות העבדות של עומר אגה, ה"די מאלג'יר".


ההפגזה הייתה חלק מקמפיין ממושך של ציים אירופיים שונים והצי האמריקני לדכא את הפיראטיות נגד אירופאים על ידי מדינות הברברים בצפון אפריקה. בשנים 1801–1804, התקיימה [[המלחמה הברברית הראשונה]] שבה ארצות הברית נלחמת מול טריפוליטניה, אלג'יריה ומרוקו, בדרישה להפסיק את הפשיטות של [[שודדי ים ברברים]] על אוניות סוחר אמריקאיות ששטו בים התיכון ושבו את הנוסעים לצורך מכירתם כ[[עבדות באימפריה העות'מאנית|עבדים באימפריה העות'מאנית]]. המלחמה הסתיימה בחוזה שלום בו שליט טריפוליטניה התחייב להימנע מלפגוע בספינות ומלחים אמריקאים, אך חוזה זה לא כובד בהמשך. ב 1815 התקיימה מערכה קצרה יותר המכונה המלחמה הברברית השנייה.
ההפגזה היתה חלק מקמפיין ממושך של ציים אירופיים שונים והצי האמריקני לדכא את [[שוד ימי|הפיראטיות]] נגד אירופאים על ידי מדינות הברברים בצפון אפריקה. בשנים 1801-1804, התקיימה [[המלחמה הברברית הראשונה]] שבה ארצות הברית נלחמה מול [[טריפוליטניה]], [[אלג'יריה העות'מאנית]] ו[[מרוקו]], בדרישה להפסיק את הפשיטות של [[שודדי ים ברברים]] על אוניות סוחר אמריקאיות ששטו בים התיכון ושבו את הנוסעים לצורך מכירתם כ[[עבדות באימפריה העות'מאנית|עבדים באימפריה העות'מאנית]]. המלחמה הסתיימה בחוזה שלום בו שליט טריפוליטניה התחייב להימנע מלפגוע בספינות ומלחים אמריקאים, אך חוזה זה לא כובד בהמשך. ב 1815 התקיימה מערכה קצרה יותר המכונה [[המלחמה הברברית השנייה]].


המטרה הספציפית של משלחת הפגזת אלג'יר הייתה לשחרר עבדים נוצרים ולהפסיק את הנוהג של שיעבוד אירופאים לעבדות באלג'יריה. הפעולה הצליחה הצליחה חלקית, מכיוון שהדי מאלג'יר שחרר כ-3,000 עבדים בעקבות ההפגזה וחתם על הסכם נגד עבדות של אירופים. עם זאת, מדיניות זו לא הסתיים לחלוטין עד הכיבוש הצרפתי של אלג'יריה.
המטרה הספציפית של משלחת הפגזת אלג'יר הייתה לשחרר עבדים נוצרים ולהפסיק את הנוהג של שיעבוד אירופאים לעבדות באלג'יריה. הפעולה הצליחה הצליחה חלקית, מכיוון שהדי מאלג'יר שיחרר כ-3,000 עבדים בעקבות ההפגזה וחתם על הסכם נגד עבדות של אירופים. עם זאת, מדיניות זו לא הסתיים לחלוטין עד הכיבוש הצרפתי של אלג'יריה.


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־10:31, 15 בפברואר 2024

הפגזת אלג'יר הייתה הפגזה של נמל העיר אלג'יר מערכי ההגנה שלו, והספינות בו, על ידי צי אנגלו-הולנדי בפיקודו של אדמירל אדוארד פליו,(אנ') ב-27 באוגוסט 1816, בנסיון של בריטניה הולנד שנועד לשים קץ למדיניות העבדות של עומר אגה, ה"די מאלג'יר".

ההפגזה היתה חלק מקמפיין ממושך של ציים אירופיים שונים והצי האמריקני לדכא את הפיראטיות נגד אירופאים על ידי מדינות הברברים בצפון אפריקה. בשנים 1801-1804, התקיימה המלחמה הברברית הראשונה שבה ארצות הברית נלחמה מול טריפוליטניה, אלג'יריה העות'מאנית ומרוקו, בדרישה להפסיק את הפשיטות של שודדי ים ברברים על אוניות סוחר אמריקאיות ששטו בים התיכון ושבו את הנוסעים לצורך מכירתם כעבדים באימפריה העות'מאנית. המלחמה הסתיימה בחוזה שלום בו שליט טריפוליטניה התחייב להימנע מלפגוע בספינות ומלחים אמריקאים, אך חוזה זה לא כובד בהמשך. ב 1815 התקיימה מערכה קצרה יותר המכונה המלחמה הברברית השנייה.

המטרה הספציפית של משלחת הפגזת אלג'יר הייתה לשחרר עבדים נוצרים ולהפסיק את הנוהג של שיעבוד אירופאים לעבדות באלג'יריה. הפעולה הצליחה הצליחה חלקית, מכיוון שהדי מאלג'יר שיחרר כ-3,000 עבדים בעקבות ההפגזה וחתם על הסכם נגד עבדות של אירופים. עם זאת, מדיניות זו לא הסתיים לחלוטין עד הכיבוש הצרפתי של אלג'יריה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפגזת אלג'יר בוויקישיתוף