אסון הזיהום הימי בזפת לאורך חופי ישראל (2021) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
שורה 12: שורה 12:
|נזק=פגיעה בים, בחוף ובחיים שבהם. סגירת הים והחוף לציבור לפרק זמן.
|נזק=פגיעה בים, בחוף ובחיים שבהם. סגירת הים והחוף לציבור לפרק זמן.
}}
}}
'''אסון הזיהום הימי בזפת לאורך חופי ישראל''' הוא אירוע זיהום ימי שהתחיל בישראל ב-[[17 בפברואר]] [[2021]] בו נגרם [[אסון אקולוגי]] לחופים לים ולטבע לאורך רצועת החוף של ישראל מ[[ראש הנקרה]] ועד [[זיקים]]. במהלך האירוע התכסו חופים רבים ב[[זפת]] ו[[נפט]] והוא מוערך כאחד האסונות האקולוגיים הגדולים שפגעו בישראל מאז הקמתה בין היתר בשל השטח הגדול שהוא מכסה{{הערה|1=[https://www.parks.org.il/new/zefet-2/ זפת בחופי ישראל], יהושע שקדי, באתר רשות הטבע והגנים.}}{{הערה|1=[https://www.maariv.co.il/news/environment/Article-823059 אסון הזפת בחופים: הציבור נקרא להגיש עזרה; כך נראה מוקד הזיהום], יובל בגנו, אריק בנדר, 20 בפברואר 2021, באתר מעריב.}}.
'''אסון הזיהום הימי בזפת לאורך חופי ישראל''' הוא אירוע [[זיהום מים#זיהום הים|זיהום ימי]] שהחל בישראל ב-[[17 בפברואר]] [[2021]] בו נגרם [[אסון אקולוגי]] לחופים לים ולטבע לאורך כל רצועת החוף של ישראל מ[[ראש הנקרה]] ועד [[זיקים]]. במהלך האירוע התכסו חופים רבים ב[[זפת]] ו[[נפט]] והוא מוערך כאחד האסונות האקולוגיים הגדולים שפגעו בישראל מאז הקמתה בין היתר בשל השטח הגדול שהוא מכסה{{הערה|1=[https://www.parks.org.il/new/zefet-2/ זפת בחופי ישראל], יהושע שקדי, באתר רשות הטבע והגנים.}}{{הערה|1=[https://www.maariv.co.il/news/environment/Article-823059 אסון הזפת בחופים: הציבור נקרא להגיש עזרה; כך נראה מוקד הזיהום], יובל בגנו, אריק בנדר, 20 בפברואר 2021, באתר מעריב.}}.


==תיאור האירוע==
==תיאור האירוע==

גרסה מ־23:49, 21 בפברואר 2021

ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
אסון הזפת בחופי ישראל
גוש זפת שהורם בידי מתנדבת לניקוי החופים בחוף ניצנים, 20 בפברואר 2021
גוש זפת שהורם בידי מתנדבת לניקוי החופים בחוף ניצנים, 20 בפברואר 2021
גוש זפת שהורם בידי מתנדבת לניקוי החופים בחוף ניצנים, 20 בפברואר 2021
סוג דליפת נפט ומוצריו
תאריך התרחשות 2021 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך התחלה 17 בפברואר 2021
תאריך סיום מתמשך
משך האסון 17 בפברואר 2021 – מתמשך (3 שנים)
במדינות או באזורים רצועת החוף של ישראל מראש הנקרה ועד זיקים
גורם טרם ידוע
נזק פגיעה בים, בחוף ובחיים שבהם. סגירת הים והחוף לציבור לפרק זמן.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסון הזיהום הימי בזפת לאורך חופי ישראל הוא אירוע זיהום ימי שהחל בישראל ב-17 בפברואר 2021 בו נגרם אסון אקולוגי לחופים לים ולטבע לאורך כל רצועת החוף של ישראל מראש הנקרה ועד זיקים. במהלך האירוע התכסו חופים רבים בזפת ונפט והוא מוערך כאחד האסונות האקולוגיים הגדולים שפגעו בישראל מאז הקמתה בין היתר בשל השטח הגדול שהוא מכסה[1][2].

תיאור האירוע

ב-17 בפברואר לאחר ימי סערה, החלו להישטף כמויות גדולות של זפת, לאורך כ-160 ק"מ מרצועת חוף הים התיכון של מדינת ישראל, מראש הנקרה ועד זיקים[3]. על פי הערכות מדובר בדליפה או השלכה מכוונת של עשרות עד מאות טונות של מזוט ותוצרי נפט מאוניה בלב ים.

המשרד להגנת הסביבה פרסם התרעה שהאירוע יימשך לפחות ביומיים הקרובים והגדיר את האירוע כ"בין-מקומי" ברמה TIER 2B - באירוע כזה, לא ידוע מקור הזיהום ופעולות הניקוי מבוצעות על ידי בעלי תוכניות החירום המקומיות שנפגעו מהזיהום, בהנחיית היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית.

למעשה כבר ב-11 בפברואר שלחה הסוכנות האירופית לבטיחות ימית (EMSA) התרעה למשרד לאיכות הסביבה, על כתם שמן כ-50 ק"מ מחופי אשקלון מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, שזוהה בצילומי לוויין ומתקדם אל חופי ישראל[4]. לא ננקטה פעולה ולא ברור למה האירוע קיבל התייחסות רק כשהכמות העצומה של הזפת הגיעה לחופי ישראל. לאחר מעשה משמשים צילומי הלוויין, שימוש במודל לחיזוי תנועת ים, דגימות הזפת, ונתונים של REMPEC (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים וחופים במזרח התיכון) והסוכנות האירופית EMSA כדי לאתר את הספינה שממנה נשפך הנפט.

ב-18 בפברואר נפלט לחוף באזור ניצנים, לווייתן מצוי צעיר, באורך של כעשרה מטרים[5]. לאחר נתיחתו אושר כי נמצאו בגופו מזהמים מנפט ושהוא מת לפחות שבועיים קודם לכן[6] ולפיכך קיים חשד לקשר בין מותו לאירוע. לאחר הנתיחה קברו במקום את הליוויתן על מנת שלא ייפגעו ממנו עוברי אורח[7].

ב-20 בפברואר זיהה מטוס סיור של המשרד להגנת הסביבה מספרי כתמי שמן בקרבת חופי חיפה במרחק של כמה מאות מטרים מחוף בת גלים ל-פארק הכט, ופרס במקום ציוד ספיגה[8][9].

באתרים רבים נצפה נזק ותמותה של ציפורים, דגה, צבי ים, חרדונים, סרטני חול ושלל יצורים ימיים וכן לצמחייה. אף בקרב מתנדבים שבאו לנקות את החופים אירעו מקרים שהצריכו פנייה לבתי החולים בעקבות החשיפה לזפת[10]. בגלל שהאירוע התרחש בימי קרה וגשם משמעותיים לא פקדו את החופים מבקרים.

הנזק נגרם בכל שלושת בתי הגידול, ב-מי הים הפתוח, בחולות החוף ובטבלאות הגידוד המצוי באזורים הסלעיים המעטרים את החוף שם מתרכזת מירב הפעילות הביולוגית. כאשר לאחרון נגרם הנזק הגדול ביותר וגם כזה שהשיקום שלו קשה הרבה יותר[11].

עם שיפור תנאי מזג האוויר החלו בפעולות ניקוי אך הניקוי עצמו צפוי לפגוע בתשתית של החוף וגם לפגיעה מיידית בחי ובצומח. כמו כן קיים חשש גדול מפני חילחול המזהמים לקרקע ככל שעובר הזמן[12]. לא ידוע כמה זמן ייקח לשקם את השטח ולכמה זמן יהיה לזיהום השפעות סביבתיות.

על משקלו של האירוע אמר שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "מבחינתנו מדובר באסון הטבע החמור ביותר שאירע בעשרות השנים האחרונות בישראל, הרבה יותר חמור מזיהום הנפט בשמורת עברונה בערבה (2014) ומאסון הזיהום התעשייתי בשמורת נחל אשלים בנגב (2017)"[13]

בעקבות האירוע

  • בעקבות האירוע פתח המשרד להגנת הסביבה בחקירה, ונשקלת אפשרות לבקש גם את עזרת חיל הים בחקירה. נמצאו לפחות עשר אוניות חשודות שעברו במרחב והזמן בו נמצאו נתוני כתם הנפט, שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד הספיקו לבצע בדיקת פתע לאחת מהן ב-18 בפברואר בעודה בנמל אך נשלל קשר שלה לאסון[14].
  • מספר ימים לאחר האירוע הוציאו משרדי הפנים הסביבה והבריאות הוראה לכלל הציבור שלא להגיע לחופים מראש הנקרה ועד זיקים לפעילות רחצה, ספורט ונופש[15]. יש לציין כי בעקבות מגפת הקורונה בישראל בישראל בדיוק הסתיימה תקופת סגר ארוכה. כמו כן יצאה הוראה שלא להגיע להתנדבות לא מוסדרת ומפוקחת לניקוי החופים בשל הסיכון מהחשיפה לזפת. וכן פורסם שקיים חשש לאיחור פתיחת עונת הרחצה 2021.
  • נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא להקמת "תוכנית לאומית מיידית בטרם נעמוד מול אסון אקולוגי חסר תקדים"[16].
  • ב-21 בפברואר פנתה רשות הטבע והגנים יחד עם 15 ארגוני סביבה לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, וקראו לעצור את ההסכם בין חברת קצא"א לאמירויות להזרמת נפט דרך מפרץ אילת, תחת הכותרת: "עצרו את ההסכם המתגבש בין קצא"א לאמירויות עד לבחינת משמעויותיו - מפרץ אילת לא יעמוד באסון דליפה כמו זה שפוקד את חופי הים התיכון"[17]
  • ב-21 בפברואר התקיימה פגישה מתוכננת מראש, של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם השר המצרי למשאבי נפט ומינרלים טארק אל-מולא, בהם דנו בין היתר בסוגיות הנוגעות לפורום הגז של מזרח הים התיכון שמושבו בקהיר, וחברות בו פרט למצרים וישראל גם איטליה, יוון, קפריסין, ירדן והרשות הפלסטינית. לאחר הפגישה אמר נתניהו בסיור עם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, שהוא הציע בפני השר המצרי בעקבות האירוע, להתאגד כמה מדינות בכדי לחייב את מזרח אגן הים התיכון להסב את האוניות לשימוש בגז. לדבריו קיימת כבר הטכנולוגיה לכך[18].

פעולות המיפוי, הניקוי והשיקום


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

בשלב הראשון עוד בטרם שוך הסערה לגמריי, ניסו בכמה רשויות בהם בקרית ים ונווה ים לנקות את מעטפת החול באמצעות כלים הנדסיים כבדים, אך התברר שפעולות אלו גם מסוכנות לכלים וגם אינן יעילות[19].

לאחר השיפור במזג האוויר ביוזמת התארגנויות התנדבותיות אד-הוק ועמותות סביבה בהן צלול, אקואושן ושומרי הבית, בשיתוף פעולה על הרשויות המקומיות וארגוני סביבה, יצאו כ-2500 אזרחים ועובדי רשויות לפעילות ניקוי החופים באופן ידני וסזיפי ובאמצעות שימוש באמצעי מיגון[20]. טיפול בפסולת זפת שנאספה, מתבצע באופן ייעודי שונה מפסולת רגילה.

ב-20 בפברואר הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי כי ממחרת יישלחו אלפי חייל צה"ל לסיוע לרשות הטבע והגנים במיפוי, ניקוי והעברת הזפת להטמנה באתרים יעודים[21].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ זפת בחופי ישראל, יהושע שקדי, באתר רשות הטבע והגנים.
  2. ^ אסון הזפת בחופים: הציבור נקרא להגיש עזרה; כך נראה מוקד הזיהום, יובל בגנו, אריק בנדר, 20 בפברואר 2021, באתר מעריב.
  3. ^ יפעת גליק, אורלי אלקלעי ואיתי שיקמן, זיהום הזפת החמור: כ-160 ק"מ של חופי ישראל נפגעו, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 20 בפברואר 2021
  4. ^ אורן שטרנברג, אירוע הזפת בחופים: זוהה כתם שמן בים החשוד כמקור הזיהום, באתר אייס
  5. ^ יובל בגנו, ‏מת כתוצאה מזיהום? לוויתן ענק נפלט אל חוף ניצנים, באתר מעריב אונליין, 18 בפברואר 2021
  6. ^ ממצאים מניתוח הלוויתן שנפלט לחוף, שלומית שביט, 21 בפברואר 2021, באתר רשות הטבע והגנים.
  7. ^ תמונת קבורת הליוויתן בחוף, כאן חדשות, ברשת טוויטר.
  8. ^ אילנה קוריאל, אסון הזפת: לפני כשבוע זוהה כתם שמן כ-50 ק"מ מאשקלון, באתר ynet, 20 בפברואר 2021
  9. ^ ירון כרמי, אסון הזפת: תמונה ממטוס – כתם גדול מתקרב כעת לחופי חיפה, באתר חי-פה, 20 בפברואר 2021
  10. ^ כרמל ליבמן, ‏זיהום הזפת בחופי ישראל: "יש מספר מאושפזים, מצב חירום אקולוגי", באתר ‏מאקו‏, 20 בפברואר 2021
  11. ^ זפת בחופי ישראל, יהושע שקדי, באתר רשות הטבע והגנים.
  12. ^ דן לביא, הושגה שליטה על זיהום הזפת בים, באתר ישראל היום, 21 בפברואר 2021
  13. ^ יובל בגנו, ‏אסון הזפת בחופים: הציבור נקרא להגיש עזרה; כך נראה מוקד הזיהום, באתר מעריב אונליין, 20 בפברואר 2021
  14. ^ אסון הזפת בחופים: הציבור נקרא להגיש עזרה; כך נראה מוקד הזיהום, יובל בגנו, אריק בנדר, 20 בפברואר 2021, באתר מעריב.
  15. ^ עדכון ממשרדי הפנים, הגנת הסביבה והבריאות: אין להגיע לחופי הים המזוהמים בזפת עד הודעה חדשה, 21 בפברואר 2021, באתר המשרד להגנת הסביבה.
  16. ^ דברי הנשיא בימי האירוע ברשת הפייסבוק, 20 בפברואר 2021, ברשת החברתית פייסבוק.
  17. ^ רשות הטבע והגנים נגד שינוע נפט מהאמירויות לאילת: "לא חכם", אילנה קוריאל, 21 בפרואר 2021, באתר ynet.
  18. ^ ראש הממשלה נתניהו והשרה להגנת הסביבה גמליאל סיירו היום בחוף הים באשדוד לאור מפגע הזפת האקולוגי, ערוץ לשכת ראש הממשלה, 21 בפברואר 2021, באתר יוטיוב.
  19. ^ ארז רביב, ‏בחוף של 200 מטר נאספו 3 טון זפת, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 19 בפברואר 2021
  20. ^ אסון הזפת – צפו במבצעי הניקיון בחופי חיפה, חוף כרמל והקריות, ירון כרמי, 20 בפברואר 2021, באתר חי-פה.
  21. ^ מערכת אתר צה"ל, צה"ל יסייע לרשות הטבע והגנים במאמץ לניקיון החופים, באתר צה"ל, 20 בפברואר 2021