רבנו בחיי אבן פקודה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ דוד שי העביר את הדף בחיי (אבן פקודה) לשם רבנו בחיי אבן פקודה: דף השיחה
מיותר
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=[[ראשונים|ראשון]] הידוע בשם רבנו בחיי, מחבר ספר [[חובות הלבבות]]|אחר=[[ראשונים|ראשון]] אחר המוכר בשם זה, מחבר "כד הקמח" ופירוש רבנו בחיי על התורה|ראו=בחיי בן אשר}}
{{רב
{{רב
|שם=רבי בחיי אבן פקודה
|שם=רבי בחיי אבן פקודה

גרסה מ־12:57, 18 באפריל 2018

תבנית:רב רבי בחיי בן יוסף אִבְּן פַּקוּדָה (גם "אבן בקודה"; בערך ד'תת"י, 1050ד'תת"פ 1120) היה דיין, הוגה דעות ופילוסוף יהודי שגדל וחי בעיר סרגוסה שבספרד המוסלמית בתור הזהב של יהדות ספרד, ומחבר הספר תורת חובות הלבבות.

כתביו

ספרו העיקרי, "תורת חובות הלבבות" (מוכר גם בשם "חובת הלבבות"), הוא ניסוח של "תורת מוסר" יהודית. הספר נכתב בשנת ד'תת"מ (1080) בערבית בשם "כתאב אלהדאיה אלי פראיץֿ אלקלוב", ותורגם לעברית לראשונה בידי יהודה אבן תיבון בשנת ד'תתקכ"א (1161). לספר הייתה השפעה על יהודים ועל לא-יהודים. הספר תורגם מחדש מעברית לערבית וליידיש ואפילו לכמה שפות אירופיות. תרגום נוסף של הספר לעברית נעשה בשנת תשל"ג (1973) בידי הרב יוסף קאפח. הספר נחשב לאחד מספרי ההשקפה העיקריים ביהדות (לצד אמונות ודעות, הכוזרי, מורה נבוכים ואחרים).

כתב גם שירים שתוכנם תוכחות ובקשות, וכן מיוחס לו ספר נוסף בערבית בשם תורות הנפש, אולם ככל הנראה מדובר בפסבדואפיגרפיה. החיבור תורגם לעברית בשנת תרנ"ו (1896) בידי יצחק דוד ברוידע בפריז. חיבר גם פיוט בשם "ברכי נפשי".

הגיית שמו

ד"ר א' צפרוני, בהקדמתו לספר חובות הלבבות (עמודים ה'-ו'), כותב:

למרות זאת, ואולי דוקא מפני הפרסום הרב הזה של הספר, שנעשה לנכסי צאן ברזל של האומה, לא שמו לב למחברו ולא התעניינו בו, ועל כן אין אנו יודעים כמעט כלום על ר' בחיי. [...] ולא עוד אלא שאין אנו יודעים אפילו, איך לבטא את שמו. אצל הספרדים מקובל לבטא: בַּחְיֵי, אצל האשכנזים: בְּחַיֵּי או בְּחַיי. דוד קופמן חושב שיש לבטא את השם: בַּחְײַ על משקל יַחְיָא או יַחְיַי וכן חושב גם מונק. ישנה אפשרות גם כן, שבטאו את השם: בַּחַיי על משקל זַכַּי או זַכַּאי. אולם נראה, שבמקרה זה, כמו בהרבה מקרים אחרים, דוקא אצל האשכנזים נשמר הבטוי הנכון. הראיה לזה היא, שאצל הספרדים הפורטוגזים נמצאת הצורה: בחיאל ז"א בְּחַיְאֵל, ויש אפוא לחשב, שהשם בחיי הוא קצור מן בְּחַיֵּיאֵל או בְּחַיְאֵל.

לקריאה נוספת

  • Diana Lobel, A Sufi-Jewish Dialogue: Philosophy and Mysticism in Bahya Ibn Paquda's Duties of the Heart, Philadelphia:‎‪ University of Pennsylvania Press, 2006. (באנגלית)
  • הרב שג"ר, שובי נפשי - חסד או חירות, אפרתה תשס"ז.

קישורים חיצוניים

תקופת חייו של הרב רבנו בחיי אבן פקודה על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן
ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.