ויקיפדיה:שילוב בהוראה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויקיפדיה
ויקיפדיה

שלום ויקיפדים יקרים, דף זה מכיל הצעה לשילוב ויקיפדיה בהוראה בבתי הספר.


לשימושכם קובץ PDF חוברת מידע קצרה בפורמט PDF – להדפסה באיכות גבוהה, שניתן לקחת לבתי ספר.

ויקיפדיה בבית ספר בארמניה.
הפעילו כתוביות בעברית באמצעות לחיצה על .

שילוב ויקיפדיה אנציקלופדית הגולשים בהוראה[עריכת קוד מקור]

ויקיפדיה היא אנציקלופדיית גולשים שיתופית. כל גולש יכול לערוך כל דף וכן להוסיף ערכים חדשים. כיום ויקיפדיה העברית מכילה 351,960 ערכים (המספר מתעדכן). הוספת תוכן לוויקיפדיה הינה פשוטה וידידותית.

מטרת מסמך זה להציע מגוון דרכים לשילוב ויקיפדיה בכיתה. הינכם מוזמנים להיכנס ולהתרשם, וכן להוסיף ערכים בתחומי הידע שלכם או להרחיב ערכים קיימים.

כתובת האתר: http://he.wikipedia.org

אם אתם שוקלים לשלב את ויקיפדיה בכיתה, מומלץ לקרוא קודם לכן את דפי העזרה באתר, ולהתנסות בעצמכם בכתיבת שניים-שלושה ערכים אנציקלופדיים.

רעיונות לשילוב ויקיפדיה בהוראה[עריכת קוד מקור]

כתיבת ערך בנושא אישי[עריכת קוד מקור]

  • בכל בית ספר, תלמיד נדרש לכתוב עבודה ב"נושא אישי" או "עבודת שורשים". התלמיד יוכל לכתוב את עבודתו בצורה משוכתבת לסגנון של ערך באנציקלופדיה. לעבודה מעין זו מספר היבטים חינוכיים: התלמיד יכתוב את עבודתו בצורה רצינית תוך חקר הנושא, הוא יצטרך לשכתב אותה בצורה שתהיה מתאימה לערך בוויקיפדיה, וכן יידרש למיומנויות בעבודה במחשב, שלה יתרונות בפני עצמם. כמו כן, הפיכת הנושא האישי להיסטוריה, שתהיה גם מפורסמת ובעלת חותם (בעידן שבו צעירים עסוקים כל העת בעדכוני סטטוס, כתיבת פוסטים ופרסום/תיעוד תמונות שלהם ברשת), יש בה בכדי להוסיף להערכה העצמית של התלמיד כלפי תוצריו.

לימוד על האנציקלופדיה[עריכת קוד מקור]

שילוב תוצרי למידה במגוון מקצועות בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

  • פעמים רבות תלמידים מכינים עבודות חקר או מצגות קבוצתיות, שעליהן עמלים רבות, אך הידע שנאסף אינו נשמר לטובת התלמידים הבאים. ניתן בקלות להפוך מידע שנכתב עבור עבודות שונות לערך אנציקלופדי בוויקיפדיה. לילדים הדבר נותן תחושת ערך ותרומה, וכן שהמטלה לא הייתה רק לצורך לימוד אישי והערכה, אלא כדי שהידע שהושג בעמל ימשיך לשרת אחרים.
  • המטלות ניתנות לביצוע על ידי תלמידי חטיבות ביניים ותיכון, אך יכולות להתאים גם לכיתות ה'-ו'. ניתן ליישמן בכל מגוון המקצועות, לדוגמה: תנ"ך (כתיבת ערכים על דמויות תנ"כיות), גאוגרפיה (שליפת מידע לגבי המדינה הנלמדת, ולאור הלמידה בכיתה – הרחבת הידע הקיים בוויקיפדיה על מדינה זו), ספרות (כתיבת ערכים על סופרים, משוררים ויצירות מרכזיות).

לימוד אנגלית - תרגול תרגום מאנגלית[עריכת קוד מקור]

  • ניתן לתת לתלמידים בתיכון, הלומדים במגמת תרגום או בהקבצת אנגלית מוגברת, לתרגם ערכים מתוך ויקיפדיה האנגלית ולהכניסם לוויקיפדיה העברית. בניגוד למשימות התרגול הניתנות כיום, תרגול זה מאפשר לתלמיד לבחור קטעי תרגום בנושאים המעניינים אותו, ובנוסף, תרגום של קטעים שאכן דרושים בעברית, וישמשו משתמשים ותלמידים אחרים בעתיד.

בתי ספר ממלכתיים-דתיים - העשרת מאגר הידע המסורתי-דתי[עריכת קוד מקור]

מטלות קבוצתיות[עריכת קוד מקור]

  • ניתן לגבש מטלת כתיבה מורכבת עבור קבוצת תלמידים. על הקבוצה לקבוע כיצד תעשה חלוקה העבודה בין התלמידים השונים, כך שהמטלות האישיות של כלל התלמידים יגובשו לערך מלא. יש להתייחס בסוג זה של מטלה לתיאום בין התלמידים, על מנת לגבש את המטלות האישיות לכלל יצירה משותפת, באופן שכולל יצירת קישורים מתאימים, נוסח אחיד, התייחסות בכל תת-נושא לתת-הנושאים האחרים. חלוקה זו יכולה להתאים לתחומי העניין האישיים של כל תלמיד, אך בכל זאת לשמור על עבודה קבוצתית למען מטרה משותפת. במהלך המטלה, התלמידים ילמדו ערכים ומיומנויות חשובות וחיוניות מאוד לעתידם של שיתוף פעולה ועבודת צוות, כיבוד והכלת דעות האחר ופתרון מחלוקות.

הוספה לערכים קיימים[עריכת קוד מקור]

  • הפניית התלמידים לערכים קיימים ויצירת מטלות אשר מאפשרות להם להתמודד עם פיתוח ערכים אלו (על ידי הוספת זוויות חדשות, הוספת דוגמאות, הרחבתם ועוד), מציבה אותם בפני במה חברתית פתוחה ויוצרת, המפתחת יכולות חברתיות של שיתוף פעולה, בנייה הדדית וסובלנות.

הוספת ערכים על ידי המורה לצורך עבודת חקר[עריכת קוד מקור]

  • פעמים רבות, המורה מתכנן עבודת חקר ברשת האינטרנט. אך ישנם ערכים שאינם קיימים ברשת בשפה העברית. הוספת ערכים אלו לוויקיפדיה על ידי המורה, תאפשר לערוך את כל עבודת החקר באמצעות הרשת (כאשר זו המטרה), כך שתוצרי עבודת המורה תורמים למערך השיעור המתוכנן, אך גם לקהילה רחבה יותר.

חשיבה ביקורתית - דיון בערכים באמצעות לשונית השיחה[עריכת קוד מקור]

  • בצד השימוש הרווח במסגרת אפשרויות העריכה בוויקיפדיה, ערך רב יכול להיות לשימוש גם בלשונית השיחה בתהליכי הוראה-למידה-הערכה: על בסיס רעיון זה, ניתן להציע לתלמידים להתנסות בתהליך של שיחה – התלמידים דנים בטקסטים שהם העלו ו/או מקיימים שיחה על דפים קיימים, הקשורים בעולם התוכן הנלמד (או בעולמות תוכן משיקים או אחרים): חוות דעת, רעיונות חדשים, התייחסות לדעות של אחרים וכו'. דוגמה יפה של דיון מצויה בשיחה על הרעיונות המועלים בדף זה, כך שהתלמידים לא רק מתנסים בשימוש באנציקלופדיה, ביצירה או בפיתוח והרחבה של ערכים, אלא גם מתנסים בחשיבה ביקורתית ויצירתית, ומפתחים כישורי תקשורת "ויקיפדיים" ומיומנויות חברתיות.

למידה שיתופית להרחבת מושגים בתחום תוכן ספציפי באמצעות בדיקת הקיים, מהימנותו ויצירת קישורים לתחומי דעת משיקים[עריכת קוד מקור]

  • כמטלת סיום של פרק למידה מסוים, ניתן להציע לתלמידים למידה שיתופית (ברשת), שמתחילה בריכוז רשימה של מושגים בנושא הנלמד, חיפוש קיומם ותוכנם של מושגים אלה בוויקיפדיה והרחבתם: מחלקים את הכיתה לקבוצות, שבהן לכל קבוצה יש תפקיד אחר: חלק מהתלמידים מאתרים מושגים חסרים; קבוצה נוספת עורכת השוואה בין המושגים הנלמדים בספר הלימוד לתוכן המוצע בוויקיפדיה, ועומדים על מידת דיוקם ומהימנותם או הצורך בהרחבתם; קבוצה שלישית משלימה ומנסחת ערכים חסרים (דהינו, כתיבת ערכים חדשים), בהתאם לאפיונים של ערך אנציקלופדי; וקבוצה רביעית עוסקת בארגון התוכן ובקישורים של ערך מסוים לערכים נוספים בתחום התוכן הנלמד ובתחומים המשיקים לו, תוך כדי שהיא נחשפת בדרך לנושאים רבים נוספים - ובכך גם מרחיבה אופקים. כך, למעשה, שותפים התלמידים בהרחבת מאגר הידע הקיים בתחום התוכן הנלמד (למשל, פסיכולוגיה), בבדיקת מהימנות הידע הקיים וביצירת חיבורים בין התחום הנלמד לתחומי דעת משיקים. לדוגמה, קבוצה אחת עורכת רשימת מושגים קיימים וחסרים בנושא "הנעה וריגוש". קבוצה זו מעבירה את המידע החסר לקבוצות האחרות, ובעוד שאחת הקבוצות עוסקת בהרחבה ושיפור הקיים, השנייה עוסקת בהוספת ערכים חסרים, ואילו השלישית בקישור והרחבת תת-נושאים, כמו בקישור המושג ה"עיקרון ההומאוסטטי", שקשור בתיאוריית הפחתת הדחף, לתחומי דעת אחרים.
  • הוויקיפדיה מאפשרת להרחיב את הפעילות הלימודית מעבר לגבולות בית הספר, כאשר ניתן לשתף במשימה, כדוגמת זו המוצעת לעיל, תלמידים במגמת פסיכולוגיה מבתי ספר אחרים.

יצירת ערך חדש מובחן באמצעות קיבוץ ערכים קיימים[עריכת קוד מקור]

  • ניתן להפנות את התלמידים לערכים קיימים הפזורים בוויקפדיה, ולקבצם לכדי ערך חדש מובחן, תחת מסגרת נושאית אחת – יצירה של קבוצות חיתוך או איחוד של מגוון נושאים בעלי מכנה משותף, שטרם קיים בוויקפדיה, ודורש יצירה מובחנת חדשה. כך, לדוגמה, בספרות: "סופרים עבריים מן המאה העשרים". במטלה זו נדרשים התלמידים לחפש, לקרוא, ללמוד, לאסוף, לסנן ולמיין את כל הערכים העוסקים בסופרים ובספרות העברית, ולתרום ליצירת ערך מקובץ חדש, בעל אותו מכנה משותף זהה. תהליך יצירת הערך המקובץ משמש כלי ללמידה ישירה ועקיפה, וניתן ליישום במגוון נושאי הלימוד בבית הספר.

דיון קבוצתי[עריכת קוד מקור]

  • אפשר לערוך דיון קבוצתי בין התלמידים על כל נושא שנבחר בהשגחת/הנחיית מורה המקצוע, ולנסות לגבש עמדה משותפת. הדיון צריך לכלול שאלות ותשובות שקשורות לנושא הנבחר וחקר הנושא מכל היבטיו. היתרון בשיטה זו הוא חיסכון בזמן על-ידי הספקת ביקורת מיידית למשתתפים בדיון.

סיכום השיעורים[עריכת קוד מקור]

  • בכל שיעור יש לבחור תלמיד תורן שיסכם את הנושא הנלמד, ויכתוב אותו בוויקיפדיה (אפשר גם בזמן השיעור, באמצעות מחשב נייד). זה יעזור מאוד לתלמידים, בכך שיהיה להם חומר מסודר ללמוד ולעבור עליו בבית, ובסוף שנת הלימודים, אפשר יהיה לראות את כל השנה מתועדת ו"על דף אחד".

תוצרי למידה דינאמי[עריכת קוד מקור]

  • אין צורך בכל שנה/סמסטר/מחזור "להמציא את הגלגל מחדש" – אפשר לשמור את העבודות הקודמות שנעשו על-ידי תלמידים, שישרתו את התלמידים הבאים אחריהם. כלומר, הידע הקודם שנאסף ישמש כחומר גלם וכבסיס, שישרת את עבודותיהם של התלמידים שיבואו אחריהם. כך, כל הזמן יהיה תוצר למידה דינאמי, שהוא נבנה, גדל ומשתפר במשך הזמן.

למידה מורחבת ומגוונת[עריכת קוד מקור]

  • ניתן לשלב את הערכים שנמצאים בוויקיפדיה, להרחבת הידע של התלמידים גם בנושאים שאינם קיימים בתוכנית הלימודים. על המורה לבקש מהתלמידים (כל אחד לחוד או בקבוצות) להוציא מידע על נושאים כלשהם מתוך ערכים בוויקיפדיה. שילוב זה מגַוֵון, מוסיף לתלמידים ידע וגם יכול לשמש את המורה כחלק מהערכת התלמידים.

למידה עצמאית[עריכת קוד מקור]

  • מתן האפשרות לתלמיד לבחור ערך כרצונו מבין הערכים הרבים הנמצאים בוויקיפדיה, ולעשות עבודה "מחקרית" (עבודת חקר) באופן עצמאי על הנושא שבחר, תוך היעזרות בוויקיפדיה למציאת מונחים, ערכים ונושאים שונים שיאפשרו לו לכתוב את העבודה המקיפה. משימה זו תעזור לתלמיד להתפתח וללמוד איך ללמוד באופן עצמאי, ותעודד אותו ללמוד ולהתעניין גם בנושאים חדשים, שאינם נלמדים במסגרת בית הספר.

לימוד שפות – לימוד ותרגול שפות שונות באמצעות שימוש בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

  • עקב החשיפה הרבה לשפות שונות במדיה התקשורתית, נוצרת אהדה והתעניינות רבה ברכישת השפה הזרה, על מנת לממש את ההזדהות עם הדמויות והשחקנים במדיה.
  • מכיוון שוויקיפדיה היא מיזם רב-לשוני היא יכולה להוות כלי למידה עצמאי ללמידת השפה באופן לא פורמלי.
  • למידה זו יכולה להתממש במספר אופנים: תרגום ערכים אשר קיימים כרגע רק בשפה המבוקשת והעברתם לעברית, קריאה לשם העשרה עצמית, התמודדות עם השפה הזרה, תוך כדי חיפוש ערכים שייחודיים לה.
  • במסגרת השימוש בוויקיפדיה בשפה הזרה, נרכשות מיומנויות שונות בשפה, אשר לא היו יכולות להירכש במסגרת פורמלית, וחשיפה למשלב לשוני עכשווי.

מהימנות ערכים[עריכת קוד מקור]

  • נוכח אפשרויות המידע הבלתי מוגבל, אשר לעתים הינו בלתי מדויק, יכולות להיווצר רמות דיוק שונות לגמרי של "ידע", ולפעמים אף להביא לתובנות אשר אינן נכונות כלל. כמטלת סיכום המשרתת נושא לימודי כלשהוא, ניתן לבקש מהתלמידים לסכם נושא בוויקיפדיה, ובמקביל - מתוך ספרות מקצועית "אקדמית" או ממקור אחר, על פי הכלל "וכל המרבה (מקורות) הרי זה משובח". העבודה עצמה הינה בעלת ערך רב, אך הערך המוסף האמיתי יהיה לערוך טבלה המשווה בין המקורות. טבלה זו תמחיש את נושא העריכה החופשית בוויקיפדיה (המייצגת את חוכמת ההמונים ההדיוטים הרבים מאוד); לעתים, מלוּוה בחוסר דיוק ולעתים הינה ללא דופי, לעומת חוכמת קומץ מומחים קטן ומצומצם.
  • בדומה לכך, ניתן לבקש מהתלמידים ליצור טבלה המדרגת את הערכים לפי רמת אמינותם ודיוקם ביחס לספרות המקצועית. דוגמאות לנושאים כאלו: נושאים היסטוריים, הנתונים לשכתוב על ידי הכותב, כגון: מלחמת השחרור או מבצע קדש; או אנשי רוח ומדע, אשר מעשיהם אינם מתוארים באופן מלא, ראוי או אמיתי כיאה לעובדות.

בית ספר יהודי-ערבי – העשרת מאגר הידע בערכים הקשורים לשני העמים[עריכת קוד מקור]

משחק thewikigame[עריכת קוד מקור]

במשחק thewikigame [1] המטרה היא להגיע מערך מסויים לערך אחר, בזמן הקצר ביותר. המשחק דורש לחשוב על ההקשרים של הנושא, וכך הלאה עד להגעה לערך המטרה. המשחק הוא תחרותי, ויכול להיות תמריץ באמצע שיעור, או בונוס בסוף שיעור.

המלצות חשובות למורה המיישם[עריכת קוד מקור]

  • בכל צורות השילוב של ויקיפדיה בהוראה בהן התלמידים מזינים ערכים לאנציקלופדיה, מומלץ שהתלמידים יבצעו הגהה ועריכה לערכים שחבריהם הכניסו, או שהגהה תתבצע על ידי המורה.
  • כמו כן, בכדי לאפשר למורה מעקב אחר הערכים שתרמו תלמידיו, מומלץ להירשם כמשתמשים (הרישום קצרצר!).
  • הפרסום באינטרנט, והיכולת של התלמידים לקרוא את שכתבו בו, מגביר מאוד את עניינם והנאתם בעת ביצוע המטלות. שימוש בכלי זה עשוי להביא תלמידים רבים לביצוע מטלות שונות ביתר התלהבות ומידה רבה יותר של השקעה.
  • יש לעודד את התלמידים להמשיך את כתיבתם ולהרחיבה מעבר למטלה המקורית. הכתיבה והקריאה באנציקלופדיה עשויה להעשיר את אוצר הידע של התלמידים, לשפר את יכולות הכתיבה והניסוח שלהם, וכן להביא אותם להתמודדות עם זירה חברתית פתוחה בה פועלים כותבים אחרים, איתם יש לשתף פעולה על בסיס הסכמתי.


נשמח לפגוש אתכם ואת תלמידיכם בין דפי ויקיפדיה...
וכן לשמוע כל רעיון נוסף שיעלה במוחכם היצירתי !

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]