ויקיפדיה:שאלות ותשובות/קוראים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זהו אחד מדפי השאלות והתשובות של ויקיפדיה העברית.

אם לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם בדפים אלו, פנו לדף ברוכים הבאים בו יש מידע שעשוי לעזור לכם בצעדיכם הראשונים בוויקיפדיה. אם זה גם לא מספיק, דפי העזרה מכילים מידע מפורט יותר המסביר כיצד לבצע פעולות שונות בוויקיפדיה. אם גם שם לא מצאתם ישועה אתם מוזמנים לשאול את שאלתכם בדלפק הייעוץ, ואחד הוויקיפדים ינסה בוודאי לעזור לכם.

כללי קוראים תורמים מנהלה עריכה תקלות זכויות יוצרים שונות תוכן
בדף זה תוכלו למצוא תשובות לשאלות נפוצות על מציאת חומר בוויקיפדיה, קריאתו והשימוש בו.

כיצד יש לחפש חומר לפי נושא מסוים?[עריכת קוד מקור]

ישנן דרכים רבות לעשות זאת:

  • להשתמש בתיבת החיפוש שבחלק השמאלי העליון של כל דף, ולהקיש בה את המונח הנדרש. אם יש ערך למונח הוא יוצג ראשון ואחריו הופעות המונח בערכים אחרים.
  • להתחיל בעמוד הראשי, ולעבור דרך הקישורים לפורטלים בנושאים שונים, או לקטגוריות.

דרכים נוספות ניתן למצוא בדף הניווט.

איך אדע אם הערך שאני קורא בוויקיפדיה אמין?[עריכת קוד מקור]

בקצרה, כיוון שמשתמשים רבים עוברים על המידע בוויקיפדיה ומוודאים את נכונותו, המידע בוויקיפדיה עשוי להיות אמין. תשובה מפורטת נמצאת בדף ויקיפדיה:אמינות.

איך נדע מי כתב את הערך שאנו קוראים בוויקיפדיה?[עריכת קוד מקור]

כותב הערך אינו חותם עליו, שהרי כל ערך בוויקיפדיה נכתב (או עשוי להיכתב) על ידי כותבים רבים. עם זאת, ויקיפדיה שומרת היסטוריה מלאה של השינויים שעבר כל ערך. ועיון בהיסטוריה זו, באמצעות לחיצה על הלשונית "גרסאות קודמות" בראש הדף, מציג את תרומתו של כל גולש שהזדהה בעת כתיבת הערך (ניתן לשנות ערכים גם באופן אנונימי ואז תוצג כתובת ה-IP של אותו הגולש).

מהו הסכם הרישיון לתכנים בוויקיפדיה?[עריכת קוד מקור]

ערכי ויקיפדיה הם כולם תוכן שיתופי ומשתמשים ברישיון של Creative Commons מסוג CC-BY-SA. ראו גם ויקיפדיה:זכויות יוצרים.

האם מותר לשכפל חלקים שלמים מהוויקיפדיה לאתר שלי? כמה מותר לי לצטט?[עריכת קוד מקור]

מותר לך לשכפל ולצטט כאוות נפשך, כל עוד את/ה עומד בדרישות הרישיון. ראו ויקיפדיה:האם מותר להעתיק טקסטים מוויקיפדיה? למידע לגבי הדרישות. ראו גם ויקיפדיה:באילו תמונות מותר לי להשתמש? בנוגע לשימוש בתמונות.

האם כל האתר שלי צריך להיכפף לרישיון CC אם אני מצטט מוויקיפדיה או מקשר אליה?[עריכת קוד מקור]

לא כל האתר, אלא רק דפים שבהם יש טקסטים שהועתקו מוויקיפדיה. מנגד, סביר שציטוט, אף ציטוט של ערך שלם, ייחשב כ"תום לב" מצד כותב הערך, כל עוד ניתן קרדיט, קישור לערך וכמובן ציון שהטקסט מפורסם תחת רישיון cc-by-sa.

האם ניתן להשיג את ויקיפדיה העברית על דיסק, או להורידה למחשב?[עריכת קוד מקור]

כן, אך מעודכנת עד נקודת זמן מסוימת, שתי תוכנות מאפשרות את זה, kiwix, ו-okawix.

לא הצלחתי להבין ערך מסוים במתמטיקה, מה עלי לעשות?[עריכת קוד מקור]

תבנית המתארת את המסלול המומלץ בערכי אנליזה מתמטית. התבנית מסודרת כך שהקורא מתחיל במושג היסודי ביותר - הגבול - ומתקדם בהדרגה לפי הסדר למושגים מתקדמים יותר: סדרות, פונקציה, רציפות של פונקציה, נגזרת ולבסוף אינטגרל ומבוא לנושאים מתקדמים באנליזה.

בוויקיפדיה ישנם ערכים רבים מאוד בנושאי מתמטיקה, שנעים ממתמטיקה אלמנטרית של בית ספר יסודי ותיכון עד למתמטיקה גבוהה שנלמדת רק בתארים מתקדמים באוניברסיטאות. רוב התכנים בנושאי מתמטיקה נעים בין רמה של תיכון לרמה של תואר ראשון במתמטיקה. כותבי הערכים במתמטיקה מודעים לבעיה שערכים רבים כתובים בצורה טכנית מידי ומתקשים לתת אינטואיציה לקורא, לשם כך נעשה מאמץ לעבור על הערכים ולטפל בהם.

ברם, לא כל ערך אפשר לפשט מאחר שהמתמטיקה בנויה נדבך על גבי נדבך, וערכים עם נושאים מתקדמים (כגון אנליזה פונקציונלית) דורשים ידע מוקדם להבנתם. בדרך כלל, בערך הראשי בכל תחום מצוין מהו הידע הנדרש להבנת הנושא. רוב הנושאים דורשים ידע בסיסי בתורת הקבוצות הנאיבית (מושגי יסוד, איחוד וחיתוך וכולי), מתמטיקה של תיכון, אלגברה לינארית וחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי.

במספר תחומים (כגון אנליזה מתמטית, חשבון אינפיניטסימלי, טופולוגיה וכו) הכינו הוויקיפדים "מסלולים מומלצים" לקריאת הערכים, הבנויים כך שהקורא מתחיל מהמושגים בסיסיים ומתקדם נדבך אחרי נדבך אל המושגים המורכבים יותר. תבנית זו מוצגת באיור שמשמאל וכדאי להיעזר בה גם בשביל לקבל מושג על המבנה וההיררכיה של המונחים והמושגים בתחום, ולקבל תחושה מה בנוי על מה.