ויקיפדיה:ערכים מומלצים/קריטריונים לקביעת ערך מומלץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריטריונים רשימת המתנה (ביקורת עמיתים) הצבעה ערכים מומלצים

ערך מומלץ יתאפיין בתכונות הבאות:

  1. נגישות: כתבו את הערך כך שגם קורא שאין לו שום ידיעה בנושא יוכל להשכיל ממנו וליהנות מקריאתו. פסקת הפתיח, במיוחד, צריכה להיות כתובה באופן נהיר לכל, קצר וקולע.
  2. מקצוענות: למרות האמור לעיל, אל תתפשרו בדיוק העובדתי ובהצגה הנכונה והמלאה של הנושא, כך שגם איש מקצוע בתחום ישבע נחת מן הערך.
  3. רהיטות: כתבו את הערך בעברית טבעית, שוטפת, תקינה ומלאה. העדיפו מושגים עבריים על מושגים לועזיים היכן שאפשר. הימנעו משימוש יתר בעגה מקצועית של יודעי ח"ן בלבד.
  4. אמינות: הביאו מקורות ואסמכתאות לכתוב בערך, אפשר ממש בשיטה האקדמית עם הערות שוליים, או לכל הפחות בצורת רשימת קריאה.
  5. חזות: תמונה שווה אלף מילים, והדבר נכון קל וחומר גם לאיורים. הוסיפו לערכיכם כל תמונה ואיור שיוכלו להמחיש את הכתוב ולהקל על הבנתו.
  6. אוניברסליות: אם יש לערך גם הקשר עולמי/כללי, אל תוותרו עליו! אל תציגו נושא כללי רק מנקודת מבט ישראלית או מקומית.
  7. קישוריות: ערך שופע בקישורים אדומים הוא תמיד בעייתי. אם יש מושגים מרכזיים שהקישור אליהם עודנו אדום, זו הזדמנות פז "להכחיל" אותו, אפילו בערך קצר יחסית. אם הערך מקשר לערכים מקיפים (ואולי אף לערכים מומלצים) רבים - מה טוב.
  8. מקוריות: עבודת איסוף מקורות עצמאית צפויה להניב ערך מוצלח יותר מעבודת תרגום גרידא. גם אם אתם נעזרים בערך ויקיפדי משפה אחרת, זכרו שעליכם לקרוא גם את המקורות עליהם המידע מתבסס, או למצוא מקורות חלופיים אם אלו אינם זמינים לכם. מוטב לכתוב בנושא שאתם בקיאים יחסית ויכולים להפעיל בו את שיקול דעתכם העצמאי והמקורי.
  9. שיתופיות: כל טקסט שעובר תחת זוג עיניים נוסף משתפר בהכרח. שתפו פעולה עם שאר הוויקיפדים בהפיכת הערך מעבודת יחיד לערך מובחר שהוויקיפדיה תוכל להתברך בו באמת.
  10. יציבות: על הערך המומלץ להיות ללא שינויים משמעותיים במשך פרק זמן מסוים, פרט לשיפורי הגהה או תיקוני שגיאות מזעריות, למשל. כמו כן, ערך מומלץ לא יהיה נתון למלחמת עריכה. ערך העוסק באישיות המכהנת בהווה בתפקיד ציבורי, או למשל בשחקן או ספורטאי פעיל, יהיה בעל סיכויים נמוכים יותר להיות מומלץ בשל אקטואליות הדורשת עדכונים רבים.
  11. הופעה בעמוד הראשי: כמעט כל נושא ראוי להיכלל כערך מומלץ. עם זאת, יש להימנע מנושאים פוגעניים, או נושאים שירתיעו משתמשים המגיעים לקריאת העמוד הראשי של ויקיפדיה. כן, יש להימנע מהמלצה על ערכים שהעיצוב שלהם לא מספק, למשל ערכים שהתמונות בהם אינן ראויות, מכל טעם שהוא, להופיע בעמוד הראשי.