ויקיפדיה:מבחן גוגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ישנם מספר שירותים חיצוניים שאפשר להשתמש בהם כדי לבדוק ערך, ובהם גוגל.

בוויקיפדיה, מבחן גוגל הוא חיפוש מילה או מחרוזת מילים במנוע החיפוש גוגל.

מבחן גוגל עשוי לשמש למספר מטרות:

  • בדיקה מהירה ושטחית שמשהו באמת קיים (אנחנו נתקלים בערכים על דברים שלא קיימים... תאוריות אישיות, יצירות בדיוניות אישיות וכולי).
  • בדיקת זכויות יוצרים מהירה ושטחית. כשמשתמשים חדשים או לא רשומים מוסיפים קטעי מלל ארוכים, כדאי לגלות מעט חשדנות ו"לבדוק בגוגל" כמה קטעים קצרים (באורך של עד עשר מילים) מתוכם כדי לראות אם המקור ברשת ואם הוא מוגן בזכויות יוצרים.
  • ביסוס המשמעות המקובלת. מבחן גוגל בודק את השימוש הנפוץ, לא את הנכונות. לדוגמה, הצורה השגויה קומותיים מניבה כמעט פי שמונה תוצאות מהצורה הנכונה קומתיים. גם האקדמיה ללשון העברית משתמשת במבחן גוגל כאשר היא רוצה לברר מהו הכתיב הרווח בציבור, למשל סכמטי או סכמתי ("אקדם", גיליון 26, מאי 2004).
  • בדיקה מהירה ושטחית (ושנויה במחלוקת במידת מה) שיש מספיק התייחסויות לנושא כדי להצדיק כתיבה עליו. קחו בחשבון שהתוצאות תהיינה מוטות לטובת נושאים מודרניים שיש בהם עניין לאנשים ממדינות מפותחות שיש להם גישה לאינטרנט, כך שצריך להפעיל שכל ישר כשמשתמשים בזה.

כאמור, יש נושאים שלא מופיעים ברשת או במנוע החיפוש גוגל בגלל מיעוט השימוש באינטרנט בחלקים מסוימים של העולם, או אופי שימוש שונה מהמקובל ברשת. יש נושאים שעשויים לא להופיע באינטרנט בעברית מכיוון שהם קשורים בעיקר לארצות דוברות שפות אחרות.

יש להדגיש שהתוצאות של מבחן גוגל אינן ראיות חותכות, אלא פשוט מהוות היוריסטיקה ראשונית.

יש סיבה נוספת, שונה למדי, לחפש נושא בגוגל: אם הערך בנושא בוויקיפדיה הוא "טוב", אפשר לבדוק אם יש אתרים הקשורים לנושא שאפשר לשכנע אותם לקשר אליו, כדי להגדיל את תנועת הגולשים לוויקיפדיה. כמו כן, אפשר לחפש בגוגל מקורות טובים למידע נוסף.

מבחן גוגל ההפוך: משתמש בגוגל כקריטריון לבחירת ערכים לכתיבה. לפי אלה המעדיפים קריטריון זה, עדיף לכתוב ערך בוויקיפדיה על נושא שגוגל מוצא התייחסות מעטה בלבד אליו (או שאין התייחסות אליו כלל), משום שבכתיבת ערך כזה תהיה תרומה מהותית להרחבת מאגר הידע העומד לרשות קוראי עברית (לעומת כתיבת ערך על נושא נפוץ, שכמוה כהוספת טיפה לים).

הטיות אפשריות במבחן גוגל:

  • התייחסות למספר התוצאות המוצגות בפועל. מאחר שהתכלית העיקרית של מנוע החיפוש של גוגל היא הצגת תוצאות החיפוש החשובות ביותר בראש הרשימה, שום שאילתה במנוע החיפוש של גוגל לא תחזיר יותר מאלף תוצאות. אך דווקא מספר התוצאות המדווח, בלי שכולן יוצגו בפועל, הוא האינדיקציה לשכיחות המחרוזת שחופשה.
  • הדפדפן בו התבצע החיפוש. לדוגמה במועד הבדיקה, חיפוש המחרוזת "בנימין נתניהו" במנוע החיפוש גוגל באמצעות הדפדפן גוגל כרום, החזיר שישנן 4,070,000 תוצאות. אך חיפוש אותה מחרוזת באותו מנוע חיפוש בדפדפן אינטרנט אקספלורר, החזיר שישנן רק 370,000 תוצאות.
  • ערכים נפוצים בעלי שם דומה. למשל, ציירת בשם חנה גולדברג. כיצד ניתן לסנן את התוצאות של חיפוש הציירת מהתוצאות הרבות של חנה גולדברג המשוררת הנודעת.
  • לערכים "עתיקים" מסוימים חסר תיעוד ברשת מסיבות מובנות ואין זה אומר שהערך אינו חשוב. ויקיפדיה הוקמה בין היתר כדי להשלים ערכים.
  • תוצאות חיפוש במנועי חיפוש שונים כולל גוגל מסדרות את התוצאות לפי סדר מסוים, חשיבות התאמה לשאילתה וגם לפי כמה השקיעו בעלי האתר בקידום הערך, לכן יש להיזהר מהטיה ומפגיעה בוויקיפדיה מסיבות אלו.
  • וכמובן יש הטיות מכוונות למשל: גוגל ככלי השמצה - מכלכליסט.

הערה טכנית: כאשר מחפשים ביטוי בן יותר ממילה אחת, יש לכתוב אותו במירכאות, אחרת נספרים כל האזכורים של כל אחת מהמילים לחוד, ומספר התוצאות המתקבל הוא חסר משמעות לבדיקה. השוו, למשל, "מבחן גוגל" (3,400 תוצאות בעת כתיבת דברים אלה) לעומת מבחן גוגל (470,000 תוצאות). כמו כן, רצוי להוסיף בסוף מחרוזת החיפוש את הביטוי "-ויקיפדיה" (בלי המירכאות), כדי לקזז את התוצאות שמקורן בוויקיפדיה.