ויקיפדיה:כתיבת ערך מתמטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה המיועדת לקהל הרחב. בכתיבת ערכים העוסקים במתמטיקה צריך לאזן בין הניסיון להנגיש את הערכים, לבין הדיוק המתמטי במונחים המיוחדים לתחום.

תכולה, מבנה וסגנון[עריכת קוד מקור]

איך לכתוב[עריכת קוד מקור]

  • הציגו את הנושא באופן בהיר ומדויק. נסו להמנע מז'רגון מתמטי (מונחים וביטויים מתמטיים) אם זה אך אפשרי. העדיפו מונחים עבריים על-פני לועזיים, אם הם נמצאים בשימוש.
  • הסימונים המתמטיים (בעברית ואף בשפות אחרות) אינם אחידים. כותבים לא מנוסים עשויים לחשוב שהסימונים המוכרים להם נכונים באופן בלעדי, ולא היא. אם יש כמה מונחים מקובלים לאותו מושג, הציגו את כולם ואל תנסו לקבוע מה נכון יותר (אלא אם אתם מכירים את הנושא היטב ושולטים בכמה מקורות).
  • המנעו מאימוץ השפה של הרצאות במתמטיקה - אין צורך ב"יהי V מרחב וקטורי", כאשר אפשר לומר, בעברית, "לכל מרחב וקטורי V". אל תרבו בתנאים ריקים: "אם בוחנים את הפונקציה מגלים כי - ", "אם מחשבים את גודל הקבוצה מקבלים ש-", "אם נרצה להוכיח ש... נצטרך להראות ש..."; המציאות המתמטית אינה תלויה בביצוע המדידה או במוטיבציה של הכותב. המנעו מהערכות סוציולוגיות בלתי רלוונטיות: במקום "נהוג להגדיר", כיתבו ש"אפשר להגדיר".
  • אל תוותרו על הדיוק המתמטי. נסחו את ההגדרות והמשפטים בצורה מדוייקת, אבל במידת האפשר ספקו גם הסבר אינטואיטיבי.
  • אל תנסו להסביר מושגים תלושים כשהם מחייבים הקשר. (למשל, במקום "פונקציה על היא פונקציה שמקבלת כל ערך בטווח" (ניסינו להסביר מהי "פונקציה על" וגילינו באמצע המשפט שהטווח הכרחי), עדיף "פונקציה מ-A ל-B היא על אם היא מקבלת כל ערך ב-B לפחות פעם אחת").
  • אם אתם מוסיפים לערך קיים, ודאו שאינכם סותרים את הנאמר במקומות אחרים, ושאתם משתמשים במינוח באופן עקבי.

מה לכתוב[עריכת קוד מקור]

  • הציגו עד כמה שניתן את הרקע ההיסטורי, ואת השימושים העיקריים ברעיונות המיוצגים בערך. אם המושג חשוב ומהותי בתחום מסוים, תנו לקורא להבין זאת מן הערך, אבל אל תמנעו מלכתוב זאת במפורש.
  • אם לדעתכם הוכחות תורמות לערך, אפשר לכלול אותן; נסו להיות כמה שפחות טכניים, גם אם כתוצאה מכך חסרים בהוכחה פרטים. בדרך כלל, הוכחה קצרה וממוקדת תועיל יותר מהוכחה מפורטת, משום שויקיפדיה אינה ספר לימוד. הקורא צריך להבין מדוע זה עובד, ודי בכך. התאימו את רמת הפירוט לנושא הערך: אם אתם כותבים על נושא בתאוריה של מרחבי הילברט, אינכם צריכים להסביר מדוע קבוצת וקטורים מסויימת בלתי תלויה.
  • תנו דוגמאות רבות. גם דוגמאות טריוויאליות מועילות. מאידך, הימנעו מטרחנות (למשל בדוגמאות מספריות מפורטות שלא לצורך).
  • תנו למי שרוצה ללמוד על הנושא את הכלים לכך -- ספקו קישורים למושגים נחוצים, ותנו את הרקע ההכרחי. גם מי שכבר מבין את הנושא ורוצה ללמוד אותו לעומק זקוק למקורות: ספקו קישורים לספרים ולמאמרים.
  • למושג מתמטי אין "רשימת תכונות". התכונות נובעות זו מזו -- יש ביניהן תכונות עיקריות ומשניות, מהותיות ומקריות. הציגו את המארג באופן חי. (במקום: "השפן הוא חיה קטנה. הוא אוכל גזר. הוא אינו טורף נמרים"; כיתבו "השפן הוא חיה קטנה, ולכן הוא אינו טורף נמרים אלא אוכל גזר"). [1]
  • הציגו את הנושא בהרחבה. קשרו לרוחב (מנושא הערך אל מושגים דומים אחרים). קשרו פנימה (מן הכלל אל הפרט: בערך מרובע, יש להציג את המקבילית כדוגמה חשובה) והחוצה (מן הפרט אל הכלל: המרובע הוא סוג של מצולע). קשרו למטה (אל הדוגמאות המוכרות והבסיסיות; ממרחב מטרי אל המרחב האוקלידי) ולמעלה (אל רעיונות מורכבים והכללות מתוחכמות; ממרחב וקטורי למודול).

למי כותבים[עריכת קוד מקור]

  • קבלו שאין לשאלה הזו תשובה אחידה. אין דינו של מצולע כדינו של מרחב מטרי, ואין דינו של זה כדינה של יריעה סטויה (אנ'). התאימו את סגנון הערך לקורא משכיל ותנו לו אפשרות ריאלית להשלים את הרקע הנחוץ באמצעות קישורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]