ויקיפדיה:זיהוי השחתות ועריכות שגויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ונדליזם

דף זה עניינו זיהוי השחתות ועריכות שגויות של דפים בוויקיפדיה. הדף אינו עוסק בטיפול הנדרש לאחר זיהוי זה. למידע בנושא זה ראו ויקיפדיה:טיפול בהשחתה.

רבים מאיתנו עוסקים בבקרה על עריכות במטרה למנוע מטעויות והשחתות לחדור לערכי ויקיפדיה. ישנם כאלו שעושים זאת כדרך אגב תוך גלישה באתר למטרות נוספות כמו קריאת ערכים ודפי שיחה. אחרים מתמקדים בבקרה לשמה בחלק מזמן גלישתם באתר, או אף למעלה מכך (וקרוב לוודאי שקיבלו הרשאה לשם כך). דף זה יעזור לנטר ביעילות את העריכות המתבצעות באתר.

"כבדהו וחשדהו" - לפני שניגשים לעסוק בנושא החשד, יש לזכור לשמור על כבוד הגולשים באתר.

התמקדות על פי שכיחות היזק[עריכת קוד מקור]

עריכה של כל עורך, בכל דף, בכל זמן, ראויה וזקוקה לבקרה שאין בה טעות או השחתה. אך מטעמי יעילות הבקרה, כדאי להתמקד יותר בבאים:

התמקדות בעורכים[עריכת קוד מקור]

  • עורכים אנונימיים - בדף שינויים אחרונים ישנו קישור "הסתרת משתמשים רשומים", שלחיצה עליו תציג את עריכותיהם של העורכים האנונימיים בלבד.
  • משתמשים רשומים חשודים - משתמש שעריכותיו עוררו אצלכם חשש, או משתמשים חדשים שייתכן שנרשמו לוויקיפדיה כדי להזיק "בסתר". לשם כך, באפשרות המנטרים להציג רק את עריכותיהם של המשתמשים שאינם מוגדרים כ"בדוקי עריכות אוטומטית". הדבר נעשה באמצעות לחיצה על הקישור "הסתרת עריכות בדוקות".
  • משתמשים רשומים חדשים - ניתן להגיע ליומן משתמשים חדשים על ידי לחיצה על הקישור "דפים מיוחדים" ושם על "יומנים" ושם לבחור בתיבת הטקסט הנגללת "יומן רישום משתמשים".

התמקדות בדפים[עריכת קוד מקור]

  • דפים בתחומים מועדים - כדוגמת נושאים פוליטיים ואקטואליים.
  • דפים מועדים מסוימים - דף שזיהיתם שהוא סובל מהשחתות חוזרות ונשנות, אנא הוסיפו אותו לרשימת המעקב שלכם.
  • דפים חדשים - בדף שינויים אחרונים ישנו קישור "דפים חדשים" המציג את הדפים החדשים בלבד ואת שם הפותח.
  • תמונות חדשות - בדף שינויים אחרונים ישנו קישור "העלאות אחרונות" המציג את התמונות החדשות בלבד.
  • איתור אחראים להשחתות ישנות - אם במקרה זיהיתם השחתה ישנה ששרדה בערך שבו אתם מעיינים, באפשרותכם לאתר את האחראי לה באמצעות הקישור "חיפוש לפי תוכן" בדף הגרסאות הקודמות ואז לבדוק עריכות נוספות שלו.

יש לוודא שהדפים החדשים והתמונות החדשות אינם מפרים זכויות יוצרים.

התמקדות בזמנים[עריכת קוד מקור]

  • שעות הערב
  • סופי שבוע
  • ימי חופשה
  • ימי חג
  • תקופת החופש הגדול

בזמנים אלו רבים פנויים יותר לגלוש באתר והמשוואה היא: יותר גולשים = יותר עריכות = יותר בקרה נדרשת.

טיפול לאחר שחזור[עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – ויקיפדיה:טיפול בהשחתה

בבדיקת שינוי שנעשה בדף, כדאי לבדוק גם את העריכה שקדמה לו. במיוחד אם בוצעה בידי עורך שאינו מוכר לכם. המלצה זו נכונה גם כשהשינוי האחרון היה ראוי וודאי שהיא חשובה אם השינוי האחרון התברר כהשחתה או כשגיאה.

לעיתים כדאי לעיין בדף גרסאות קודמות של ערך ובמקרה שאתם מתרשמים על פי העורכים ועל פי דפוסי העריכה שיש צורך בבדיקה, לבדוק גם עריכות ישנות. כמו כן כדאי מדי פעם לחזור עריכות רבות לאחור ולהשוות גרסה ישנה לגרסה הנוכחית. בדרך זו ניתן לאתר השחתות וטעויות שחדרו לערך למרות מנגנון הבקרה. המלצות אלו נכונות בייחוד בדפים המועדים להשחתה.

לעיתים תראו בתקצירי עריכה את האות "(ש)", את המילה "(שחזור)", או את המשפט "(שוחזר מעריכה של עורך א (שיחה) לעריכה האחרונה של עורך ב)". גם מקרים אלו ראויים לפיקוח כלשהו כיוון שלעיתים קורה שמבוצעים שיחזורים שמבטלים עריכה נכונה, או שאינם מגיעים עד לגרסה האחרונה היציבה.

במקרה שזיהיתם השחתה של עורך מסוים הכנסו לדף תרומות המשתמש שלו ובדקו את עריכותיו האחרות כדי לוודא שלא ביצע השחתות נוספות בדפים אחרים.

טיפול במקרה של חוסר ידיעה[עריכת קוד מקור]

במקרה שעריכה כלשהי של עורך מסוים נראית לכם כהשחתה או שגיאה, אך אינכם יודעים זאת בוודאות, ניתן לבדוק זאת בדרכים הבאות:

  1. בדיקה עצמאית
    1. בדיקת עריכות נוספות של העורך, מתוך דף תרומות המשתמש שלו לשם התרשמות מעריכותיו האחרות. כמו כן תוכלו לעיתים ללמוד רבות על עורך מסוים מקריאה בדף השיחה שלו. אם מדובר במשתמש אנונימי בפער זמנים גדול, לא ניתן להניח שמדובר באותו אדם מאחורי העריכות ועל כן יש להניח כוונות טובות
    2. חיפוש המידע החסר לכם במנוע חיפוש כדוגמת גוגל. מומלץ לחפש את המידע במגוון ביטויים ושפות. יש לזכור שהמידע עשוי להופיע בתור טקסט, תמונה, וידאו או קול. במקרה שלא נמצא מקור בזמן סביר, יש לשאול את העורך לגביה ולבקש את המקור. כדי להקל על המנטרים הבאים מומלץ אף לבקש מהמשתמש לציין מקור לשאר העריכות הבאות שלו.
    3. הצלבה עם מקורות הקיימים בערך, ויקיפדיות אחרות (במידה ושם קיים מקור) או ויקינתונים.
    4. היעזרות במקורות מידע המפולחים לפי תחום
  2. התייעצות-אל תתביישו לשאול מה שאינכם יודעים. "לא הביישן למד" ושאלות על מה שאינכם יודעים, מראות על גישה רצינית ומקצועית.
    1. העלאת הנושא בדף השיחה של הערך, בו בוצע השינוי. תוכלו לתייג תורמים עיקריים לערך בעזרת דף הגרסאות הקודמות של הערך ולהפנות לשיחה מלוח המודעות.
    2. העלאת הנושא בדלפק הייעוץ, בוויקיפדיה:הכה את המומחה או דפי ייעוץ אחרים
    3. פנייה לוויקיפד שמוכר לכם כבקיא בתחום הרלוונטי ובקשתו לעקוב אחרי השינוי שנעשה. יש מספר דרכים שתוכלו לאתר ויקיפדים נוספים שבקיאים בתחום הרלוונטי ישמחו לעזור לכם:
      1. מתוך עיון בהיסטוריית העריכות של הערך או של ערכים אחרים בקטגוריה של הערך
      2. תוכלו להיעזר בדף ויקיפדיה:תחומי עניין שם משתמשים רשמו עצמם תחת נושאים רלוונטיים
      3. תוכלו להיעזר בתבנית:בעלי ידע שתסייע לכם לתייג משתמשים הבקיאים בנושא

אם העריכה לא טופלה בזמן סביר (למשל, אם בדף השינויים האחרונים הופעל סינון לעריכות שלא נבדקו ויש 100 עריכות נוספות שלא נבדקו) וזמנכם קצר, ניתן לסמן את העריכה בתגית "לבדיקה נוספת", או לצרפה בדף ויקיפדיה:לבדיקה נוספת תוך תיוג של בעלי ידע רלוונטיים.

אל תשאירו עבודה לאחרים[עריכת קוד מקור]

יש לציין כי במקרים רבים תגיות "לבדיקה נוספת" אינן מטופלות לאורך זמן, בהיעדר מיזם המטפל בכך באופן מסודר. על כן, במקום להמשיך הלאה לניטור עריכות נוספות, מומלץ להשקיע זמן נוסף, לפנות אל המשתמש להבהרות ובמידה ולא יתייחס תוך חצי שעה, לבטל את העריכה.

בשלב הבא מומלץ לפתוח דיון בדף השיחה של הערך לגבי אותה עריכה, ובמידה ולא היה מענה עד אותו רגע[דרושה הבהרה], לבטל אותה (כדי שהיא לא תישאר במקרה של היעדר התייחסות) ולסמן את העריכה בתגית לבדיקה נוספת.

במידה ותהיה התייחסות לדיון זה בעתיד, ניתן יהיה להגיע למסקנה האם מדובר בפרט נכון או לא. אם לא תהיה התייחסות, לפחות לא ישאר בערך פרט שאיננו מודעים למהימנותו.