ויקיפדיה:היו נועזים בעריכת ערכים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן וסגנון כתיבה
תרשים זרימה, המתאר באופן אוטופי כיצד יש לפעול

קהילת ויקיפדיה קוראת למשתמשים להיות "נועזים". ויקיפדיה מתפתחת מהר יותר כשאנשים פותרים בעיות, מתקנים שגיאות דקדוק, מוסיפים עובדות, מוודאים שהניסוח מדויק וכך הלאה. זה בסדר, זה מה שמצופה שתעשו. אל תפחדו לכתוב ערך, לערוך, להוסיף ולחדש דברים על מה שכבר נאמר או שלא נאמר. תמיד יש מקום לשיפור, לחידוד, להבהרה נוספת. כל פן חשוב וכל פן מוסיף. אל תשאלו "מדוע לא מגיהים את הדפים האלה?", הגיהו בעצמכם. למרבה הפלא, בסוף הכול מסתדר. זה דורש מידת מה של נימוס, אבל זה עובד, אתם תראו.

אם ערך הוא קצרמר או גרוע או שגוי, תקנו אותו, הרחיבו אותו, ואם חבל על הזמן – בקשו את מחיקתו, או טוב מכך: החליפו אותו בכתיבה מצוינת, והעבירו את מה שמחקתם לדף השיחה המתאים. זה טבעו של ויקי.

המילה שלכם לא תהיה המילה האחרונה. במקרה הגרוע ביותר יתברר שיש נושא שאתם לא מבינים בו כמו שחשבתם לעצמכם. זה יכול להיות שיעור חשוב לכל אחד על מגבלות הידע שלו והיכן הוא או היא עומדים בהבנת תחום מסוים.

הכתיבה היא הדרך הטובה ביותר ללמוד דברים, להעמיק בהם ולהבינם יותר טוב, כשאדם מסביר לאחרים מה שהוא יודע, מתחוורת אצלו הידיעה ונעשית ברורה יותר ומובנת יותר.

זוהי הזדמנות לשיח תרבותי בין תרבויות שונות, להכרת האחר והשונה, כמו גם לזרימת מידע ממקום למקום. אנא טלו חלק בעניין, והקדישו לו מעט ממרצכם. ויקיפדיה תתפתח - ואיתה גם אתם.

ברוב המקרים, הרצון הטבעי של הכותבים, שמה שהם כתבו יהיה "שלהם", מפריע כאן. רצוי לערער את הקשר הרגשי הזה, על ידי ביצוע שינויים נרחבים כאוות נפשכם, כאשר זה משפר את התוצאה הסופית. כמובן, ייתכן שאחרים כאן יערכו בעוז ובלי רחמים את מה שאתם תכתבו. אל תקחו את זה אישית. הם, כמו כולנו, רק מנסים לעשות את ויקיפדיה טובה ככל האפשר.

שינוי שם של ערך[עריכת קוד מקור]

הקריאה להיות "נועזים" בעריכת תוכן של ערכים היא מסויגת, כאשר מדובר בשמם של הערכים (כותרות הדפים). שינוי שמו של ערך (על ידי לחיצה על לשונית "העברה") הוא פעולה שעשויות להיות לה השלכות ניכרות, ויש לעשותה בזהירות. למשל, אם ישנו את שמו של הערך על וינסנט ואן גוך ל"וינסנט ואן חוך", כתעתיק מדויק יותר של דרך ההיגוי בהולנדית, צריך יהיה לתקן מאות ערכים אחרים, שמקשרים אל הערך הזה, על מנת לשמור על אחידות, והדבר עשוי להצריך הפעלת בוט, כדי שלא לגרום לחוסר עקביות במינוח בערכים שונים. אם לא תהיה הסכמה לשם ששיניתם אליו - בניגוד לעריכת ערך יחיד, שאם אין עליה הסכמה, ניתן לבטלה בקלות; שינויים שביצעתם בערכים רבים דורשים עבודת ביטול כפולה ומכופלת, והדבר אינו מתקבל בברכה.

לפיכך, אם סבורים אתם, שראוי לשנות את שמו של ערך, הדרך הנכונה היא לפתוח דיון בדף השיחה, שכותרתו "שיחה:שם הערך", ולפרוט שם את נימוקיכם לגבי השינוי. אם לא תהיינה התנגדויות תוך מספר ימים, תוכלו להעביר את הערך. חשיבותו של דיון מקדים היא רבה, במיוחד ככל שהערך מוכר ומקושר יותר. במקרה של ערכים חשובים או בולטים במיוחד, רצוי גם להפנות לדיון מלוח המודעות. דיון מקדים הוא מיותר רק במקרים, שבהם ברור שיש לשנות את שם הערך; למשל, אם הוא שגוי בבירור ("היסטוריה של אמריהק" במקום "היסטוריה של אמריקה") או שהוא אינו תואם שמות של ערכים דומים (למשל, "היסטוריה של בורמה" בעוד ששם הערך על המדינה הוא מיאנמר).

אזהרה חשובה[עריכת קוד מקור]

לעיתים קרובות, עורכים חדשים מוקסמים מהפתיחות של ויקיפדיה וצוללים ישר פנימה. זה טוב, אך שימו לב: "היו נועזים בעריכת ערכים" אין פירושו, שאתם אמורים לבצע מחיקות מערכים ארוכים על סוגיות סבוכות ושנויות במחלוקת, שיש להן היסטוריה ארוכה, כגון דת ומדע. במקרים רבים, התוכן שתמצאו נוצר לאחר דיונים ארוכים ומייגעים בין ויקיפדים בעלי רקע שונה ונקודות מבט מגוונות. שינוי לא זהיר של מאמר כזה, כמוהו כהקשה על קן צרעות, ומשתמשים אחרים, המעורבים באותו ערך עשויים להגיב בזעם.

אם אתם נתקלים בערך בנושא שנוי במחלוקת שאתם רוצים לערוך, קראו קודם את ההערות בדף השיחה ועיינו ב"גרסאות קודמות", כדי לקבל מושג על האופן שבו התגבש הערך ועל מעמדו הנוכחי; ואז, אם אתם רוצים לשנות את הערך או למחוק ממנו משהו משמעותי, עליכם לעשות אחד מאלה:

  1. להעביר את הקטע אל דף השיחה, אם מדובר במשפטים בודדים, ולציין את התנגדויותיכם.
  2. אם מדובר ביותר מכמה משפטים, רק לציין את הסתייגויותיכם בדף השיחה.

אחר כך, המתינו מעט לתגובות. אם איש לא מתנגד, המשיכו בעריכתכם; אך תמיד העבירו מחיקות גדולות לדף השיחה וציינו את התנגדויותיכם לטקסט, כדי שאחרים יבינו את השינויים שלכם ויוכלו לעקוב אחר ההיסטוריה של הדף.

יחד עם זאת, אל תתנו לזה להפחיד אתכם! ברובם הגדול של הערכים, הרגישו בנוח לצלול פנימה ולעשות שינויים גורפים, כפי שנראה לכם שנדרש. יש רק מעט נושאים רגישים מאוד, שבהם מוטב להיזהר, ואתם תזהו אותם מיד.