ויקיפדיה:איך לנטר ולהישאר בחיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ונדליזם

ניטור דף השינויים האחרונים הוא אחד הדברים החשובים במיוחד, יש האומרים אף יותר חשוב מכתיבת ערכים חדשים. בראש ובראשונה מדובר בבדיקת כל העריכות של כל העורכים האנונימיים והמשתמשים החדשים. בנוסף, ולא פחות חשוב, יש לבדוק מדגמית עריכות של משתמשים רשומים, ואף משתמשים מוכרים.

בביצוע הבדיקה יש לבדוק שני דברים עיקריים:

  • ניסויים או השחתות ברורות (תוספות כגון "דגלחיכדגכל" או <math>formula</math> או "איציק המלך!").
  • הפרה של זכויות יוצרים.

משתמשים ותיקים המכירים היטב את הכללים, ההנחיות והנהלים של הקהילה יכולים אף להנחות משתמשים חדשים כאשר הם רואים חריגה מכללים אלו.

השחתות ברורות קל לאתר ולכן אין צורך להרחיב בנושא. לעניין בדיקת הפרות של זכויות יוצרים, נעשה שימוש בגוגל על מנת לאתר הפרות כאלו, הן הפרות של טקסטים מועתקים והן הפרות של תמונות שאינן חופשיות.

כל משתמש יכול לעסוק בפעילות ניטור, אך על מנת להשיג את מרב התועלת מפעילות הניטור, יש לשאוף לקבלת הרשאות מנטר, המסייעות למנטר לזהות עריכות שטרם נבדקו, ולאחר בדיקתן מאפשרות לסמן אותן כבדוקות וכך לצמצם את מספר הדפים שמנטרים אחרים צריכים לבדוק.

פרקטיקות ניטור[עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – ויקיפדיה:זיהוי השחתות ועריכות שגויות

בוויקיפדיה העברית מופעלת מערכת בקרת שינויים – מערכת המובנית בתוך דף השינויים האחרונים ובתוך דף רשימת המעקב, המסייעת בעבודתם של מנטרי השינויים. סימון גרסה כבדוקה (אפשרות הזמינה לבעלי הרשאת מנטר או מפעיל מערכת) נועדה לאפשר למנטרים אחרים לעבור לבדוק עריכות אחרות וכך הופכת את עבודת הניטור ליותר יעילה. הטיפול במקרים מתחלק למקרים שבהם ההחלטה ודאית ולמקרים שאין ודאות לגביהם.

במקרים שבהם ניתן לזהות בוודאות אם מדובר בהשחתה או תרומה מועילה – בסיום הטיפול בגרסה הנבדקת יש לסמן אותה כבדוקה על מנת שמנטרים אחרים יוכלו לסנן אותה מרשימת השינויים האחרונים. ביטול עריכה, בניגוד לשחזור, אינו מסמן אוטומטית את העריכות כבדוקות. לכן במקרה שהעריכה טופלה על ידי ביטול, יש לסמן אותה כבדוקה לאחר מכן.

עריכה שלא בטוחים לגביה וסומנה כבדוקה, רוב הסיכויים שתוסתר מפני מנטרים אחרים וכך השחתה או טעות עלולות להשתרש בוויקיפדיה לזמן רב (ואף עשויים להעתיקה לערכים אחרים). לכן במקרים שלא ניתן לאמת את תקינות העריכה, מנטרים רבים נהגו להשאיר את הבדיקה למנטרים אחרים. מאידך, הצטברות עריכות לא בדוקות יצרה עומס רב על המנטרים. מסיבה זו, באוגוסט 2016 נוצרה תגית נוספת ושמה "לבדיקה נוספת" שנועדה לאפשר למנטרים לסמן עריכות שלא בטוחים לגביהן (פסקה בדף החדשות, דיון במזנון)-לפירוט על אופן השימוש, ראו הרחבה בסעיף כלים נוספים.

להצגת דפים שסומנו עם התגית ניתן להפעיל סינון בדף השינויים האחרונים. לאחר תקופה מסוימת דפים אלו לא יוצגו בשינויים האחרונים ויש להיעזר בדף ויקיפדיה:עריכות שדורשות בדיקה.

בדיקת תרומות נוספות[עריכת קוד מקור]

כאשר מזהים השחתה ברורה אפשר וכדאי לבדוק ולחפש השחתות נוספות מסביב לראשונה במספר מעגלים הולכים וגדלים:

  1. תרומות נוספות של המשחית - יש לעיין ברשימת תרומותיו של המשחית ולבדוק אותן.
  2. תרומות נוספות לערך המושחת - לעִתים ערך מושחת לאורך פרק זמן מסוים ממספר כתובות IP ואף מחשבונות רשומים. יש לבדוק את ההיסטוריה הקרובה של הערך המושחת.
  3. למשקיענים, אפשר לבדוק את המעגל השני של ערכים שמופיעים ברשימת המעגל הראשון (שינויים בדפים המקושרים). כלומר לבדוק את ההיסטוריה הקרובה של ערכים שנהנו מתרומות כלשהן של משחיתים.

הניחו כוונות טובות[עריכת קוד מקור]

  • יש להבחין בין משתמשים שעשו טעות ולא שמו לב לכך או לא ידעו כיצד לבטל אותה (למשל, בעבר עריכות באמצעות עורך חזותי היו מכניסות תגי nowiki ולא הייתה אפשרות להשוואת גרסאות בעורך החזותי), למשתמשים העורכים ניסויים או מוסיפים שטויות (מוטי המלך!!!) ומשתמשים שמוחקים או מכניסים טעויות בזדון. לעִתים המתנה עם השחזור למספר דקות, יכולה לתת להם הזדמנות לתקן את עצמם.
  • עדיף לטעות לכיוון החיובי ולכוון את המשתמש לאפיקים מועילים יותר גם אם עשו טעות מאשר להעליב משתמש עם פוטנציאל לתרום, לגרום לו להרגיש דחוי, באופן שירצה לנקום ובכך להעביר אותו "אל הצד האפל" ולייצר למנטרים עבודה נוספת קבועה. יש להשתדל לראות בכל עורך הזדמנות לגייס אותו לצידנו ולא כמטרד או נטל.
  • עדיף להפחית שימוש בטרמינולוגיה שלילית "משחית", "מטריד" או "מזיק" (גם אם זה נכון מנקודת מבטנו).
  • בשיח עם המשתמש וכן בתקצירים יש לנהוג בכבוד וענייניות ככל הניתן ולא לפעול מתוך רגש.

עבדו ביעילות[עריכת קוד מקור]

  1. אל תיקחו על עצמכם יותר מדי: פעילות ניטור יכולה לדרוש הרבה משאבים ואינכם יכולים לטפל לבד בכל הבעיות בוויקיפדיה. כדי למנוע שחיקה, הגבילו את הזמן שאתם מקדישים לניטור. עם הזמן יגיעו עוד משתמשים אכפתיים שיצטרפו למאמצי הניטור. בנוסף, בחלק מהמקרים ראוי שמשתמשים שיצרו מספר רב של עריכות לקויות יתקנו אותן בעצמם. אם הם לא ילמדו לערוך בהתאם לנהוג, הנטל ייפול על עורכים אחרים שיצטרכו לסדר אחריהם.
  2. שתפו בעלי ידע במאמצי הניטור: אם אינכם מבינים בוודאות מהות עריכה כלשהי, לרשותכם עומדים כלים שונים לבדיקה והתייעצות. בנוסף, כמנטרים יש ביכולתכם לפנות לבעלי ידע, גם אם אינם מנטרים, כדי שיוסיפו ערכים לרשימת המעקב שלהם. הדבר נכון במיוחד לגבי דפים שאינם במעקב.
  3. מניעה במקום כיבוי שריפות: שימו דגש על הדרכת משתמשים חדשים והתייחסות באדיבות אליהם, כדי שיהפכו למשתמשים תורמים ומקצועיים ואף יצטרפו למאמצי הניטור. עדיף לתת הערות מועילות למשתמשים ולהדריכם כיצד יש לנהוג כדי שיתקנו את הטעויות בעצמם, במקום שתטפלו בכל העריכות במקומם. כאשר תופסים טעות בזמן, היא לא הופכת להרגל ומשתרשת. כך לאורך זמן תצומצם העבודה ויהיו עוד ידיים עוזרות.
  4. צמצום עריכות לבדיקה:
    1. המליצו על משתמשים ותיקים שלדעתכם ראוי שתהיה להם הרשאת בדוק עריכות אוטומטית (אך אל תמליצו שלא לצורך, יהיה יותר קשה להפוך טעות כזו). הדריכו משתמשים שעוסקים במלאכת הניטור לגבי אופן ההתנהלות הרצוי, וכשיגיע הזמן, המליצו עליהם לקבלת הרשאת מנטר.
    2. סינון: עשו שימוש בכלי הסינון של השינויים האחרונים כדי להסתיר עריכות לא רלוונטיות. לדוגמה, רוב ההשחתות הדורשות טיפול מנטרים מופיעות במרחב הערכים, עריכות בוטים הן ברוב המקרים תקינות וכמובן שנרצה להסתיר עריכות שסומנו כבדוקות (נדרשת הרשאת מנטר).

דף שינויים אחרונים[עריכת קוד מקור]

המנטרים נעזרים בדף השינויים האחרונים. קישור לדף זה נמצא בתיבת הניווט בצד ימין של כל דף.

  • ניתן להשתמש באפשרויות הסינון הרבות הנוספות שמציע הדף, התוכנה וסקריפטים נוספים.
    • דף השינויים האחרונים מציג ברירת מחדל את 50 השינויים האחרונים. המנטרים מעדיפים לראות יותר שינויים, ולכן ישנה אפשרות לשנות את ברירת המחדל. יש להיכנס להעדפות -> לשונית "שינויים אחרונים" -> ובתיבה השנייה ("מספר העריכות שיוצגו בדפי השינויים האחרונים, היסטוריית דף והיומנים") להכניס מספר גבוה מ-50. מספר גדול מידי עלול להעיק מבחינתכם על הכניסה לדף, ולכן בדרך כלל 100‏-150 שינויים מספיקים.
      ניתן כמובן לשנות זמנית את מספר השינויים האחרונים באמצעות אפשרויות הסינון שבראש דף השינויים האחרונים.
    • ניתן לסנן בוטים, משתמשים אנונימיים, משתמשים רשומים ואת העריכות של עצמכם.
    • ניתן לסנן את דף השינויים האחרונים לפי מרחב וכך, למשל, לבדוק בשלב מסוים רק תרומות משתמשים במרחב הראשי או במרחב קובץ.
אפשרויות הסינון של דף השינויים האחרונים

טיפול בדפים חדשים[עריכת קוד מקור]

חלק מעבודת הניטור עשויה לכלול גם טיפול בערכים חדשים. ניתן לסייע בטיפול בערכים חדשים הן במתן משוב בדף הבקשות להעברת דפי טיוטה והן בטיפול בערכים חדשים שכבר הועלו למרחב הערכים. ניתן למצוא רשימה של הדפים החדשים שהועלו במיוחד:דפים חדשים. מנטרים יכולים לסמן דפים כ"בדוקים". מעבר הראשוני ביותר של ניטור ממיין את הערכים החדשים לשלושה סוגים:

  1. ערכי הבל וערכים אחרים העומדים בקריטריונים למחיקה מהירה. את אלו יש למחוק, באמצעות פתיחת בקשה בדף הבקשות ממפעילים.
  2. ערכים שאינם מתאימים למחיקה מהירה, אולם רחוקים מדי מהרף הסביר להופעה במרחב הערכים. את אלו יש להחזיר לטיוטה תוך מתן הסבר ליוצר/ת הערך. מידע נוסף על כך ישנו בויקיפדיה:העברה לטיוטה.
  3. ערכים שלא מתאימים למחיקה מהירה או להחזרה לטיוטה. לעיתים ערכים כאלו דורשים פעולות תחזוקה שונות.

כלים נוספים[עריכת קוד מקור]

ישנם כלים וסקריפטים העוזרים למנטרים לבדוק עריכות ולטפל בהשחתות:

הסתרת אפשרויות הסינון בדף השינויים האחרונים
למנטרים רבים נוח יותר כאשר רוב הדף מציג שינויים אחרונים. ניתן, אם כן, להסתיר את אפשרויות הסינון הרבות שלעיתים פרוסות על פני חצי עמוד. ההסתרה מבוצעת על ידי כניסה להעדפות -> לשונית "גאדג'טים" -> תחת הכותרת "ניטור" יש לסמן את האפשרות "הסתרת אפשרויות הסינון בדף השינויים האחרונים".
הוספת כיתוב "(אחרון)" לעריכות בשינויים האחרונים
בדף התרומות מופיע הכיתוב "(אחרון)" כאשר העריכה שלך היא האחרונה. האפשרות המדוברת מבצעת דבר דומה: מסמנת את העריכה האחרונה של הערך בדף. כך, אם למשל הערך נערך מספר פעמים, במופע האחרון יופיע הכיתוב "(אחרון)". ניתן להוסיף את הלשונית על ידי כניסה להעדפות -> לשונית "גאדג'טים" -> תחת הכותרת "שונות" יש לסמן את האפשרות "הוספת כיתוב "(אחרון)" לעריכות בשינויים האחרונים".
הוספה של מספר הבתים שנוספו או הוסרו בדף הגרסאות הקודמות
אפשרות זו מציגה את מספר הבתים שנוספו או הוסרו בדף הגרסאות הקודמות. הצבעים הותאמו לצבעים בעלי אותה משמעות בדף השינויים האחרונים.

צמצום חסרונות השחזור[עריכת קוד מקור]

אישור שחזור גרסאות בנייד
במכשירים ניידים הסמיכות של כפתור השחזור לכפתורים חשובים אחרים עלול לגרום לשחזורים בטעות. ניתן למנוע בעיה זו מראש באמצעות הושבת תיבת אישור בניידים-בלבד, שיש לאשר בטרם השחזור. ניתן לבצע על ידי כניסה להעדפות -> לשונית "גאדג'טים" -> תחת הכותרת "ניטור" יש לסמן את האפשרות "אישור שחזור גרסאות בנייד".
הוספת תקציר לשחזורים
כלי השחזור נוח ויעיל, אולם האוטומציה שלו באה - בברירת המחדל - על חשבון כתיבת הסבר בתקציר עריכה, שיכול לסייע להבנת השיקולים ובתקווה למנוע חזרה על עריכה בעייתית בתום לב. ניתן לשנות ברירת מחדל זאת, ולהוסיף תקציר לשחזור של מספר עריכות יחד, באמצעות כניסה להעדפות -> לשונית "גאדג'טים" -> תחת הכותרת "ניטור" יש לסמן את האפשרות "הוספת קישורי 'תקציר' המאפשרים להוסיף תקציר עריכה לשחזורים מהירים".

קיצור פנייה למשתמשים ובקשות ממפעילים[עריכת קוד מקור]

רשימת תבניות אזהרה בדפי שיחה של משתמשים אנונימיים
ניתן להציג רשימת תבניות אזהרה שימושיים בדפי שיחה של משתמשים אנונימיים. הרשימה מוצגת מתחת לתיבת העריכה, מעל לרשימת התבניות השונות שבצד שמאל. באמצעות הרשימה ניתן לבחור תבניות פנייה ואזהרה מתאימות ולאחר מכן לשמור את הדף. ניתן להוסיף את הרשימה על ידי כניסה להעדפות -> לשונית "גאדג'טים" -> תחת הכותרת "ניטור" יש לסמן את האפשרות "רשימה של תבניות אזהרה בדף שיחה של משתמש אנונימי".
קישורי פנייה ואזהרה בדף השוואת גרסאות של אנונימיים
באפשרותכם להוסיף קישורים מיוחדים בדף השוואת גרסאות בערכים שערכו משתמשים אנונימיים. לחיצה על הקישור פותח את דף השיחה של האנונימי בחלון חדש, מזין בעצמו את התבנית הרצויה, כולל חתימה, ושומר את דף השיחה. התבניות שניתן להוסיף לדף השיחה הם {{אזהרה}}, {{ניסויים}}, {{העתקה}}, {{נמחק}} ו-{{תודה}}. כדי להשתמש באפשרות זו, הוסיפו בסופו של דף הסקריפטים האישיים שלכם, בשורה חדשה, את הכיתוב:importUserScript(64);
הוספת לשוניות "מחיקה, הגנה, חסימה" כדי לבקש מחיקת ערכים, הגנה על ערכים וחסימת משתמשים בדף בקשות ממפעילים
מפעילים יכולים למחוק ערך, אך מי שאינו מפעיל ובכל זאת מעוניין למחוק ערך, יכול לפנות לדף בקשות ממפעילים. סקריפט זה מקל על הפניה באמצעות לשונית "מחיקה" (ואחרות) המוסיפה את הערך לדף הבקשות. ניתן להוסיף את הלשונית על ידי כניסה להעדפות -> לשונית "גאדג'טים" -> תחת הכותרת "ניטור" יש לסמן את האפשרות "הוספת לשונית "מחיקה" כדי לבקש מחיקת ערכים בדף בקשות ממפעילים".

RTRC[עריכת קוד מקור]

מערכת ה-Real-Time Recent Changes

לצורך הפעלת הגאדג'ט יש להיכנס להעדפות←גאדג'טים←ניטור←ולהפעיל את האפשרות "דף מיוחד של תור שינויים אחרונים מתעדכן".

בדיקת גרסאות[עריכת קוד מקור]

סימון עריכות כבדוקות מדף השינויים האחרונים ורשימת המעקב[עריכת קוד מקור]

בשביל לסמן עריכה כבדוקה בלי לפתוח את דף הבדלי הגרסאות בו היא מוצגת, לדוגמה במקרה שבוטלה כבר או שהיא חלק ממקבץ עריכות שעבר בדיקה, ניתן להוסיף את האפשרות לסמן עריכות כבדוקות מדף השינויים האחרונים ורשימת המעקב על ידי כניסה להעדפות -> לשונית "גאדג'טים" -> תחת הכותרת "ניטור" יש לסמן את האפשרות "סימון ערכים כבדוקים מתוך דף השינויים האחרונים ורשימת המעקב (זמין למפעילי מערכת ולמנטרים בלבד)".

הוספת תגית "לבדיקה נוספת" לגרסה מסוימת[עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – עזרה:לבדיקה נוספת

להוספת תג "לבדיקה נוספת" לגרסה שקשה להעריך את נכונותה, ניתן להיכנס לדף הגרסאות הקודמות של הדף ושם ללחוץ על הכפתור "הפעלת אפשרויות מתקדמות" (אשר זמין לבעלי ההרשאות המתאימות). יש לסמן את הגרסה הרלוונטית (ניתן לסמן יותר מאחת) ואז ללחוץ שוב על אותו כפתור, עליו מופיע כעת הכיתוב "עריכת התגיות של הגרסאות שנבחרו". בשלב זה יופיע דף "עריכת תגיות". בשדה "תגיות חדשות" ניתן להוסיף או להסיר תגית. יש לנמק את הוספת את התגית ובסיום לאשר אותה. ניתן לקצר את התהליך באמצעות שימוש בסקריפט 95, המוסיף בדף השוואת גרסאות קישור לדף עריכת תגיות. ניתן ליידע משתמש שהמידע שהוסיף דורש בדיקה נוספת בעזרת התבנית {{לבדיקה נוספת}}.

בקרה על סימון גרסאות בדוקות[עריכת קוד מקור]

סקריפט פרטי זה מאפשר לראות מדף השוואת הגרסאות איזה מנטר סימן גרסה כבדוקה.

בדיקת הפרה של זכויות יוצרים[עריכת קוד מקור]

ערכים מורחבים – טיפול בהפרת יוצרים בוויקיפדיה, טיפול בהפרת זכויות יוצרים של ויקיפדיה

בעת העלאתו של ערך חדש, או קטע נרחב חדש, עולה לעיתים חשד להפרה של זכויות יוצרים. ראשית יש לבדוק את דף השיחה של הערך ותקצירי העריכה של מעלה הערך, האם צוין מקור לערך, ואם ההעתקה באישור OTRS, או אם הערך בוויקיפדיה הועתק לאתר אחר. דרך פשוטה לבירור חשד זה היא בדיקה באמצעות חיפוש בגוגל של קטעים מהטקסט החדש. כלי שימושי נוסף שפותח לטובת ויקיפדיה נמצא כאן. את בדיקת המקוריות של הערך רצוי לעשות מוקדם ככל האפשר, בימים הסמוכים לכתיבתו, משום שבבדיקה שנעשית לאחר זמן עלולה להימצא העתקה, הנובעת דווקא משום שהאתר האחר העתיק מוויקיפדיה (ניתן לוודא זאת באמצעות בדיקת תאריכי הפרסום). אם התגלתה העתקה מוויקיפדיה לאתר אחר, רצוי לציין זאת בדף השיחה של הערך, כדי לחסוך בדיקות חוזרות על ידי ויקיפדים אחדים.

במקרה שהתברר שהפרת זכויות היוצרים היא בוויקיפדיה (כלומר הטקסט שהועלה לוויקיפדיה מועתק ממקור אחר), יש להחליף את הערך בתבנית:הפרת זכויות יוצרים, עד לבירור העניין עם כותב הערך. אם הערך הועלה על ידי אלמוני והועתק מאתר מסחרי, יש למחוק אותו מיד, משום שאין דרך לתקשר עם כותב הערך (וסביר שהוא אינו מכיר את כללי זכויות יוצרים). יש לבקש הסתרת גרסאות של הגרסה המפרה זכויות יוצרים. אם התקבל אישור OTRS לשימוש בקטעים הללו, יש לציין זאת בדף השיחה.

אפיקי ניטור בולטים[עריכת קוד מקור]