הידרוספירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הידרוספרה)
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
תרשים של צורות הביוספירה. ההידרוסיפירה מצוינת בכחול

הידרוספירה (Hydrosphere) היא מונח בגאוגרפיה פיזית המתאר את כלל המים בכוכב לכת.

ההידרוספירה של כדור הארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסה הכוללת של ההידרוספירה בכדור הארץ היא 1.4 × 1018 טון שהם כ-0.023% מהמסה הכללית של כדור הארץ. הרוב המוחלט, כ-97% מההידרוספירה, הם האוקיינוסים. שאר המים המרכיבים את ההידרוספרה נמצאים בתוך הם לרוב אורגניזמים, אגמים, נחלים וכיוצא בזה. תחום הימצאות ההידרוספירה בכדור הארץ משתרע על פני שכבה דקה יחסית מנפח הכדור - מ-8 ק"מ גובה עד ל-11 ק"מ עומק מתחת לאדמה.

ההידרוספירה מקיימת קשרים עם ספרות אחרות הליתוספירה, האטמוספירה והביוספירה. הדבר מתקיים דרך מחזורי חומרים כמו מחזור המים, מחזור הפחמן, מחזור הזרחן, מחזור החנקן , מחזור החמצן ועוד יסודות ותרכובות.

שינויים בביוספרה או בחלק ממחזורי החומרים עשויים לשנות את הרכב ההידרוספירה. דוגמא חשובה לכך היא אסון החמצן שהתרחש לפני מיליארדי שנים, שבו התפתחות של חיידקים מסוג אצות כחוליות הורידה את ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה והעלתה את ריכוז החמצן באטמוספירה, בקרקע ובמים. דבר זה גרם להכחדה המונית של רוב היצורים אל-אווירניים, ולשינוי סביבתי קיצוני שהוביל לתנאים שמאפשרים התפתחות של יצורים אווירניים כולל בעלי חיים וצמחים.

דוגמאות נוספות לשינויים בהידרוספירה הם שינויים בריכוז הפחמן הדו חמצני עקב שינויים במחזור הפחמן. בעבר הרחוק שינויים כאלה בעקבות אירועים געשיים או שינויים אקולוגיים גרמו לשינוים גם בריכוז הפחמן הדו חמצני במים. עליית ריכוז הפחמן הדו חמצני במים גוררת לאוקיינוסים ולימים להפוך חומציים יותר. בימנו, בעקבות פליטת פחמן דו חמצני על ידי ידי האדם, נגרמת במקביל לשינוי אקלים והגברת אפקט החממה גם החמצת אוקיינוסים, דבר שעלול לגרור הכחדת מינים ושינוי אקולוגי נרחב באוקיינוסים. התחממות עולמית גורמת לא רק להתחממות השכבות הנמוכות של האטמוספירה אלה גם להתחממות של האוקיינסים עצמם. למעשה רוב החום שנגרם עקב הגברת אפקט החממה נקלט באוקיינוסים, בגלל קיבול חום גבוה יותר של מים. שינו הטמפרטורה של האוקיינוסים גורר שינויים נוספים - הן בהשפעה ישירה על נישות אקולוגיות של יצורים חיים ימייים והן בהרכב הכימי של האוקיינוסים. היבט נוסף של שינוי אקלים והשפעתם היא המסת קרחונים, דבר שמשנה את ריכוז המלח. התחממות עולמית עלולה גם לגרום להפשרה של ביצות כבול קפואות המכילות כמות גדולה של מתאן דבר שעלול לגרור הפתעה אקלימית - התחממות מהירה. דוגמה חשובה נוספת לקשרים בין הספרות היא תופעת אל ניניו שבה חום מהאוקיינוס זורם אל האטמוספירה וגורם לשיאי חום.

דוגמאות נוספות להשפעות של האדם על הההידרוספירה נובעות מסוגים שונים של זיהום מים וזיהום קרקע - דוגמא חשובה לכך היא הזרמת כמויות גדולות של זרחן ואשלגן וחנקן לאוקיינוסים עקב שימוש נרחב שיש בהם לשם דישון כימי של שדות במסגרת חקלאות תעשייתית. היבטים אחרים נוגעים לזיהום כימי תעשייתי עקב חומרים שונים כולל שמנים, מתכות כבדות מיקרופלסטיק ועוד.


הידרוספרות בכוכבי לכת אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדענים וחוקרים סבורים כי הידרוספירה עבה קיימת מסביב לירח אירופה שמסביב לכוכב הלכת צדק. השכבה החיצונית של הידרוספירה זו מורכבת כמעט לגמרי מקרח, אבל קיימים מודלים שלפיהם קיים גם אוקיינוס שלם בעומק 100 ק"מ מתחת לקרח. לפי הטענה, האוקיינוס הזה נמצא במצב נוזלי בגלל כוחות גאות ושפל הפועלים על הירח במסלולו. נפח ההידרוספירה של הירח אירופה הוא פי 2.3 מזה של כדור הארץ.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הידרוספירה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.